شنبه / ۴ بهمن ۱۳۹۹ / ۱۶:۵۰
سرویس : چاشنی، ادویه ها و کنسرو غیرگوشتی
کد خبر : ۹۹۸۱۲
گزارشگر : ۳۵۱۶
اقتصاد سبز آنلاین
سرویس چاشنی، ادویه ها و کنسرو غیرگوشتی

مالیات بر ارزش افزوده، برخی کالاها را تا 50 درصد گران کرده است

نحوه اخذ مالیات بر ارزش افزوده در کشور به‌گونه‌ای است که برخی کالاها را تا 50 درصد گران کرده ودولت هم بیش‌تر از درآمد حاصله زیان دیده است.

دکتر پرویز جهانگیری، رییس هیأت مدیره انجمن افزودنی‌ها ضمن بیان این مطلب افزود: زیانی که امروز دولت از نحوه اخذ مالیات بر ارزش افزوده می‌بیند، بیش از درآمدهای حاصله است.
وی با بیان این‌که اثرهای ناگوار مالیات بر ارزش افزوده با از دست رفتن قدرت خرید مردم در سطح جامعه هم قابل مشاهده است، تصریح کرد: هنگامی‌که وصول مالیات بر ارزش افزوده به‌صورت پلکانی صورت می‌گیرد، نه تنها باعث افزایش تصاعدی قیمت تمام شده کالاها می‌شود، بلکه قدرت رقابت تولیدکنندگان با همتایان خارجی‌شان را در بازار جهانی نیز کم می‌کند.
جهانگیری افزود: غذا باید سالم و با کیفیت به دست مردم برسد و اگر قرار باشد هزینه کیفیت را هم تولیدکنندگان روی محصولاتشان محاسبه کنند، بدیهی است که دیگر فردی قادر به خرید نخواهد بود.
وی خاطرنشان ساخت: بدین‌ترتیب وقتی اقشار مختلف مردم به‌دلیل افزایش قیمت‌ها توان خرید محصولات با کیفیت غذایی را از دست می‌دهند، طبیعی است که با افزایش بیماری‌ها هزینه درمانی مضاعف هم روی دوش دولت خواهد افتاد.
 
رییس هیأت مدیره انجمن افزودنی‌ها در بخش دیگری از سخنانش با بیان این‌که با اجرای طرح پلکانی اخذ مالیات بر ارزش افزوده،‌ عملاً مدیران واحدهای تولیدی در نقش مأموران سازمان امور مالیاتی به ایفای نقش می‌پردازند، اظهار داشت: در این شرایط مدیران واحدهای تولیدی تمام تلاش خود را معطوف می‌کنند تا در موعد مقرر مبلغ مالیات بر ارزش افزوده را از محل‌هایی که خودشان وصول نکرده‌اند تأمین کنند و طبیعی است در این شرایط هزینه تهیه با بهره وجوه برای مدیران جهت پرهیز از جریمه شدن تأخیر نیز، بار دیگری روی دوش تولید می‌گذارد.
وی اضافه کرد: طبیعی است تولیدکننده‌ای که درگیر این‌گونه مسایل شده است،‌ دیگر مجالی برای تفکر روی کیفیت، توسعه تولید و اشتغالزایی نخواهد داشت و در این شرایط با رشد بیکاری، کشور شاهد افزایش ناملایمت‌های اجتماعی خواهد بود.
جهانگیری با ذکر مثالی درخصوص تولید کیک، گفت: روغن، شکر و آرد در پروسه تولید کیک مشمول مالیات بر ارزش افزوده نمی‌شود،‌ اما 10 تا 12 ماده دیگر مورداستفاده مشمول مالیات بر ارزش افزوده است که به علاوه 9 درصد محصول نهایی در عمل ابزار گرانی محصول را فراهم می‌کند.
وی اظهار داشت: در واقع با اجرای قوانین ناکارآمد مالیاتی نه تنها بازارهای صادراتی نیز از دست می‌رود، بلکه برخی خریداران مواد اولیه نیز صراحتاً اعلام می‌کنند که اگر در فاکتور مواد موردنیازشان ارزش افزوده محاسبه شود،‌ خریدار نیستند و معتقدند با این کار هم گرفتار پرداخت به دارایی می‌شوند و هم مجبورند محصول گران‌تری را خریداری کنند.
جهانگیری در خاتمه تأکید کرد: با بروز چنین مسایلی به نظر می‌رسد بازنگری در نحوه اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده در فضای فعلی اقتصاد کشور ضرورتی انکارناپذیر باشد.
(شنبه ۴ بهمن ۱۳۹۹) ۱۶:۵۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها