جمعه / ۳ بهمن ۱۳۹۹ / ۱۹:۳۰
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۹۹۷۷۹
گزارشگر : ۳۵۵۱
باشگاه خبرنگاران
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

رشد اخیر صادرات زعفران به نفع تولید داخل نیست/ حداکثر قیمت هر کیلو طلای سرخ ۱۵ میلیون تومان

حسینی گفت: با توجه به صادرات زعفران به کشور‌های واسطه ای، ارزش واقعی محصول نصیب کشور‌های بیگانه می شود و تنها دود کباب به بزرگترین تولیدکننده زعفران در دنیا می‌رسد.

سید جعفر حسینی مشاور ارشد نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی با اشاره به راهکار‌های خوداتکایی در تولید دانه‌های روغنی اظهار کرد: اولین مبحث در تولید دانه‌های روغنی، قیمت است که نرخ آن بر مبنای هزینه واقعی تولید در رقابت با محصول وارداتی باید اعلام شود.
وی افزود: با توجه به واردات بخش اعظم روغن مورد نیاز از طریق واردات، ارز قابل توجهی از کشور خارج می‌شود، این در حالی است که با محاسبه سرانگشتی متوجه می‌شویم که کلزا و سایر دانه‌های روغنی از تولید داخل گرانتر است.
حسینی با اشاره به اینکه قدرت واردکنندگان بر تولید داخل می‌چربد، بیان کرد: در حال حاضر شورای قیمت گذاری با نگاه ویژه بر تولید داخل، قیمت دانه‌های روغنی را باید به گونه‌ای اعلام کند که کشاورز نسبت به امر تولید دلگرم شود.
مشاور ارشد نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزی و دولت از کشت دانه‌های روغنی در بخش مکانیزاسیون، پروسه خرید و بیمه را در قالب یک‌پکیج باید ببنید که با این وجود کشاورز کلزا، کنجد و آفتابگردان تولید می‌کند.
مشاور ارشد نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی در پایان با اشاره به اینکه در کمباین برداشت دانه‌های روغنی و ریزدانه مشکل داریم، تصریح کرد: طی یک برنامه چند ساله و حمایت از کشاورزان امکان رفع موانع و تقویت تولید داخل وجود دارد.

(جمعه ۳ بهمن ۱۳۹۹) ۱۹:۳۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها