پنج شنبه / ۲ بهمن ۱۳۹۹ / ۱۱:۲۷
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۹۹۷۶۵
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایرنا
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

امکان تولید ۲ برابری گوشت مرغ با احیای مرغ آرین

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی اصفهان گفت: در صورت احیای مرغ آرین ایرانی، تولید گوشت مرغ کشور سالیانه می‌تواند به چهار میلیون تن برسد که به معنای رشد حدود دو برابری است.

x«محمدرضا عبادی» درباره فواید مرغ سایز، افزود: اکنون سالیانه نزدیک به ۲ میلیون و ۵۰۰ هزارتن گوشت مرغ در بیش از ۱۸ هزار واحد پرورشی تولید می‌شود که می توان با احیای مرغ آرین، نه فقط تولید، بلکه صادرات این محصول را افزایش داد.
وی با بیان اینکه افزایش تولید گوشت مرغ با افزایش تعداد دوره‌های جوجه‌ریزی و کاهش مدت زمان دوره پرورش ممکن می‌شود، اظهار داشت: اکنون اکثر کشورهای جهان به دنبال تامین گوشت مرغ استاندارد با وزن و سن مناسب هستند که مرغ سایز می‌تواند جایگزین خوبی برای سویه‌های خارجی باشد.
عضو هیات علمی مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی اصفهان به کاهش باقی‌مانده دارویی و آنتی بیوتیک، افزایش دوره های جوجه ریزی، کاهش خوراک و جیره غذایی و افزایش بهره وری در واحد سطح به عنوان برخی مزایای مرغ آرین اشاره و تاکید کرد: آهنگ و منحنی رشد مرغ آرین به‌ویژه در هفته های ششم و هفتم نسبت به سویه های خارجی متفاوت است، اما تا سن ۳۵ روزگی مدل رشد آرین برای تولید و عرضه مرغ به صورت کامل نه تنها عیب نیست بلکه یک مزیت به شمار می رود.
وی گفت: اکنون با توجه به طولانی بودن دوره پرورش و درشتی مرغ ها، در هر متر مربع می توان ۱۰ قطعه مرغ پرورش داد، اما در صورت کوتاه کردن دوره پرورش و وزن پایین مرغ می توان در هر متر مربع ۱۸ قطعه جوجه ریزی انجام داد تا  بهره وری در واحد سطح افزایش یابد.
عبادی افزود: مرغ آرین و مصرف خوراک آن تا سن ۳۵ روزگی در مقایسه با سویه های خارجی تقریبا مشابه است، به‌طور مثال سویه «آربراکرز» اگر تا پنج هفتگی حدود ۲.۷ کیلوگرم خوراک مصرف کند و وزن ۱.۸ کیلوگرم داشته باشد، سویه آرین هم همین میزان است.
وی اضافه کرد: اما هفته ششم و هفتم  یعنی در ۴۲ تا ۵۰ روزگی خوراک مصرفی به ۵.۵ کیلوگرم می رسد، یعنی دو برابر آنچه که تا ۳۵ روزگی داشتیم و باید برای این دو هفته خوراک پنج هفته را هزینه کنیم، یعنی خوراک اضافه تر بدهیم تا وزن به ۲.۹ تا سه کیلوگرم برسد.
وی ادامه داد: اکنون روش مرسوم پرورش مرغ در کشور همین است، یعنی تا هفت هفتگی مرغ را نگهداری می کنند و ۵.۵ تا ۶ کیلوگرم خوراک مصرف می شود تا وزن مرغ به ۲.۹ تا سه کیلوگرم برسد و این مساله موجب می شود ضریب تبدیل  نیم یا چهار دهم درصد افزایش پیدا کند.
استادیار پژوهشی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی اصفهان گفت: ضریب تبدیل در پنج هفتگی از  ۱.۵ تا ۱.۶ به ۱.۹  تا ۲ در هفت هفتگی می رسد به‌شرط اینکه تلفات در حد کم ( کمتر از پنج درصد) باشد و مرغ به وزن  ۲.۵ تا سه کیلوگرم برسد، اما آمار نشان می‌دهد اکنون ضریب تبدیل در کشور  ما ۲.۲۵ تا ۲.۵ است و به‌طور میانگین با ۱۰ تا حتی ۱۵ درصد تلفات روبه‌رو هستیم.
وی براین باور است که با کوتاه کردن طول دوره پرورش دو هفته‌ای، زمان کشتار کوتاه تر می شود و تولیدکننده می تواند به جای چهار دوره جوجه ریزی، این تعداد را سالیانه به پنج تا  ۶ دوره برساند و دو هفته طول دوره پرورش کوتاه می شود.
عبادی با بیان اینکه اکنون سرانه مصرف مرغ در کشور ما حدود ۲۴ کیلوگرم است، افزود: این درحالی است که سرانه مصرف در کشورهای توسعه یافته حدود ۴۰ کیلوگرم است که ما می توانیم با احیای مرغ آرین و عرضه مرغ سایز به بازار، از این ظرفیت ها بهره مند شویم.
جشنواره فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی مرغ سایز با هدف سلامت بیشتر خانوار، مصرف کمتر دارو و آنتی بیوتیک، صرفه اقتصادی و دورریز کمتر برای خانوار و تأمین گوشت با کیفیت‌تر و لذیذتر، در ماه‌های آذر و دی امسال جاری برگزار شد.
این جشنواره در راستای برنامه ملی ارتقای امنیت و سلامت گوشت مرغ اجرا شد.
سال گذشته (۱۳۹۸) بیش از ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تن انواع گوشت مرغ درکشور تولید و به بازار داخلی و خارجی عرضه شد.

(پنج شنبه ۲ بهمن ۱۳۹۹) ۱۱:۲۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها