پنج شنبه / ۲ بهمن ۱۳۹۹ / ۱۱:۱۰
سرویس : شیرینی و شکلات
کد خبر : ۹۹۷۶۳
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایلنا
سرویس شیرینی و شکلات

احتمال گرانی تصاعدی و کمبود شیرینی در نوروز 1400/ عرضه مافیایی شکر و روغن

رییس اتحادیه قنادان شهرری می‌گوید: زمانی که به کارخانه مراجعه می‌کنیم به ما اعلام می‌شود که تولیداتی ندارند و نمی‌توانند به ما روغن بدهند اما در بازار آزاد و در دست دلالان هر چقدر که بخواهید روغن وجود دارد.

محمد بی‌بلا رییس اتحادیه قنادان شهرری با اشاره به آخرین وضعیت فعالیت اعضای این صنف گفت: متاسفانه گرانی مواد اولیه مانند شیر تخم‌مرغ روغن شکر باعث شده تا ادامه فعالیت بسیار سخت شود هزینه‌‌های بیمه، مالیات نیز مزید بر علت شده است و حتی امسال هزینه بیمه دو مرحله گران شده است.
وی ادامه داد: در تامین مواد اولیه‌ای همچون روغن وضع بسیار بدتر از مواد دیگر است و حضور دلال‌ها کاملا پررنگ دیده می‌شود. وزارت صنعت، معدن برای آنکه در افکار عمومی نشان بدهد به صنوف توجه می‌کنند تعدادی روغن به قنادان می‌دهد اما سهمیه‌ای که به هر قنادی اختصاص داده شده حتی جوابگوی مصرف دو روز آن قنادی نیست و قنادان مجبورند روغن مورد نیاز خود را با واسطه از بازار آزاد تهیه کنند.
بی‌بلا افزود: زمانی که به کارخانه مراجعه می‌کنیم به ما اعلام می‌شود که تولیداتی ندارند و نمی‌توانند به ما روغن بدهند اما در بازار آزاد و در دست دلالان هر چقدر که بخواهید روغن وجود دارد و می‌توانید تهیه کنید. اگر کارخانه‌‌ای که اعلام می‌کند که روغن ندارد پس این روغن‌ها چگونه در بازار آزاد عرضه شده است.
وی ادامه داد: اگر دولت نمی‌تواند مواد اولیه را به نرخ دولتی تهیه کنند و برای کارخانه‌ها نیز صرفه ندارد بهتر است که مواد اولیه را تک نرخی ارائه کند تا هم چند نرخی بودن حذف شود و هم اینکه دست دلالان کوتاه شود و ما مواد اولیه را با یک نرخ ثابت و برای مدتی مشخص به صورت مستقیم از کارخانه تهیه کنیم و از آن طرف نیز ما بتوانیم قیمت شیرینی و محصول نهایی را برای مدت مشخصی ثابت نگه داریم و از افزایش آن جلوگیری کنیم.
بی‌بلا افزود: امروز عرضه شکر و روغن کاملا مافیایی شده است و من اطلاع دارم که بسیاری از افراد در انبارهای خود در تناژهای بالا شکر نگهداری می‌کنند. چگونه است که شما هر میزان روغن و شکر بخواهید در بازار آزاد و در دست دلال‌ها وجود دارد اما کارخانه‌های تولیدکننده شکر و روغن ندارند تا در اختیار مصرف‌کنندگان به صورت مستقیم قرار دهند.
وی با اشاره به اینکه از چند روز آینده باید شیرینی مورد نیاز نوروز 1400 توسط قنادی‌ها آماده شود گفت: نبود مواد اولیه و با قیمت مصوب تهیه و تولید شیرینی را برای نوروز دچار مشکل کرده و امکان دارد در نوروز 1400 شاهد کمبود و افزایش قیمت شیرینی باشیم. نیاز قنادان به مواد اولیه به اندازه‌ای است که حاضرند امروز که روغنی را که بر روی آن 120 هزار تومان درج شده است را 200 هزار تومان بخرد در این میان فقط شرکت‌هایی همچون لادن و پامچال هستند که به قنادان روغن‌های مورد نیازشان را با قیمت مصوب عرضه می‌کنند.
بی‌بلا افزود: بسیاری از قنادان به دلیل گران شدن محصول نهایی و پایین بودن توان خرید مردم اصلا تولید نمی‌کنند و هر چند باز هستند و فعالیت می‌کنند اما تولید زیادی ندارند و فقط برای اینکه کارگرانشان بیکار نباشند فعالیت می‌کنند.
وی ادامه داد: یکی از دیگر از مشکلات  ما این است که زمانی که می‌خواهیم مثلا روغن یا شکر بخریم باید محصولاتی را نیز به صورت اجباری بخریم که نیازی به آن نداریم متاسفانه جابجایی روغن در بازار مانند جابجا کردن مواد مخدر شده و باید یواشکی روغن خرید.
وی افزود: شغل قنادی و شیرینی‌پزی از شغل‌های کارآفرین و جذب نیروی جوان بیکار جامعه به حساب می‌آید که در این برهه زمانی جامعه و کشور که نیاز شدید به واحدهای کارآفرینی و آموزشی دارد حمایت دولت و دولت مردان را می طلبد تا با حمایت بیشتر از این صنف و این شغل باعث جذب بیشتر جوانان بیکار و جویای کار شود. انشالله شاهد کشور مقتدر و سرشار از مردمی شاد باشیم.

(پنج شنبه ۲ بهمن ۱۳۹۹) ۱۱:۱۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها