چهارشنبه / ۱ بهمن ۱۳۹۹ / ۰۸:۱۶
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۹۹۷۳۷
گزارشگر : ۳۵۱۶
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

کمبود تولید پنبه در داخل/ تولید محصولات پلیمری مازاد نیاز کشور است

مشکلات تولید پنبه در داخل کشور و مازاد تولید محصولات پلیمری در گفت و گوی ویژه خبری امشب بررسی شد.

علیمردان شیبانی عضو هیئت مدیره انجمن صنایع نساجی ایران و محرابی مدیرکل صنایع نساجی و پوشاک وزارت صمت امشب ۳۰ دی ماه با حضور در برنامه گفت و گوی ویژه خبری به بررسی صنعت نساجی در پیچ و تاب تامین مواد اولیه پرداختند.
 
شیبانی عضو هیات مدیره انجمن صنایع نساجی با اشاره به اینکه صادرات ۲۷۰ هزار تنی پنبه به ۶۰ هزار تن برداشت رسیده است گفت: نخ های مختلف کیفیت های مختلفی دارند، هر آنچه در داخل کشور پنبه تولید شده تا گرم آخر آن را مصرف کرده ایم .
 
عضو هیئت مدیره انجمن صنایع نساجی ایران با اشاره به اینکه مشکل ما کمبود پنبه است و باید این موضوع برطرف شود افزود: با تلاش بسیار زیاد وزارت صنایع و انجمن صنایع نساجی تعرفه از ۲۰ درصد به ۵ درصد رسیده است، مگر چند جا باید چوب این گونه هزینه‌ها را باید بخوریم، در حالی که کشور رقیب ما، با تعرفه صفر درصد پنبه در اختیارش قرار می‌گیرد.
 
او با بیان اینکه ما مشکل کمبود تولید داریم اظهار کرد: مواد اولیه پلیمر، مورد نیاز مصرف کننده واحد نساجی است لذا حق ماست که صادرات انجام دهیم نه اینکه خام‌فروشی صورت بگیرد، رهبر انقلاب فرمودند که خام‌فروشی حرام است ،چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است لذا باید به دنبال حل مشکلات باشیم.
 
برای رشد تولید پنبه در کشور باید برنامه منظمی داشته باشیم
علی جدی نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در ادامه برنامه با اشاره به اینکه مصرف داخلی پنبه ما دو برابر میزان تولید در داخل کشور است گفت: هنوز برنامه حمایتی منظم و تعریف شده‌ای نداریم تا کشاورز بخواهد در جهت تولید بیشتر حرکت کند و برنامه ریزی درستی داشته باشند.
 
او اظهار کرد: اگر ما بخواهیم در بحث تولید پنبه رشد داشته باشیم حداقل باید برنامه منظمی داشته باشیم تا بتوانیم برنامه راهبردی تعریف کنیم و در این مسیر کشاورز را مورد حمایت قرار دهیم.
 
نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار کرد: بازار مصرف ما میل به پنبه‌های داخلی بیشتر داشته است، وقتی نرخ ارز بالا رفت، میزان واردات پایین آمد و حرکت به سمت مصرف داخل صورت گرفت لذا خود به خود کشاورز تحریک شد تا کشت بیشتری داشته باشد.
 
جدی افزود: کیفیت پنبه متنوع است نمی‌توان گفت کیفیت پنبه‌ای ایران از نظر بحث یکنواختی الیاف پنبه ممکن است قابل رقابت با برخی از کشور‌ها نباشد. در رنج‌های تولیدی بسیاری از نخ ها، پنبه داخلی ایران به راحتی قابل مصرف است، از ۱۲۰ هزار تنی که در داخل کشور پنبه مصرف می‌کنیم قطعاً ۸۰ الی ۹۰ تن از پنبه داخلی می‌توان استفاده کرد.
 
نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به قانون و پتانسیل‌های که در این صنعت وجود دارد اظهار داشت: همه دنیا در واردات مواد اولیه، معمولاً تعرفه‌ها را صفر لحاظ می‌کنند، لذا صنعت تولید پنبه در کشور آسیبش را از محل‌های دیگر می‌بیند.
 
او با بیان اینکه مشکل ما در زمان و میزان واردات پنبه است خاطرنشان کرد: اگر دولت در زمان واردات پنبه، میزان واردات را مدیریت کند به راحتی می‌توان کشاورزان را مورد حمایت قرار داد.
 
عرضه مناسب در بورس از سوی پتروشیمی‌ها انجام نشد
محرابی مدیرکل صنایع نساجی و پوشاک وزارت صمت در بخش دیگری از برنامه با اشاره به اینکه ریسندگی‌ها با ظرفیت کامل در حال کار کردن هستند گفت: الان واحد‌ها به خوبی در حال فعالیت هستند، سال گذشته ۴۷ الی ۴۸ هزار تن افزایش ظرفیت ریسندگی در پنبه را داشتیم. ظرفیت مصرف پوشاک ۲۰ تا ۲۵ درصد بالا رفته است.
 
او با اشاره به اینکه تا سال گذشته ۱۲۰ هزار تن پنبه نیاز داشتیم با افزایش ظرفیتی که صورت گرفت در پایان سال گذشته طرح‌های توسعه‌ای به بهره‌برداری رسید ادامه داد: ۹۸ هزار تن واردات پنبه را داشتیم و حدود ۶۰ هزار تن پنبه داخلی به صورت کامل مصرف شده است.
 
محرابی تصریح کرد: کار‌های خوبی را وزارت صنعت انجام داده است، اما در بحث پتروشیمی‌ها تقاضا‌ها کاذب است، به طوری که در بحث عرضه و تقاضا در سال گذشته و در سال ۹۷ تقاضا‌های کاذبی از سوی پتروشیمی‌ها اعلام شد، ما ظرفیت سنجی کردیم به طوری که در واحد‌های پلی استر بر اساس ماشین آلاتی که در واحد‌ها نصب کردیم ظرفیت‌های واقعی مورد توجه قرار گرفت.
 
مدیر کل صنایع نساجی و پوشاک وزارت صمت عنوان کرد: به دلیل اینکه تقاضا کاذب است رقابت بالا می‌رود، لذا ما ظرفیت سنجی ماشین آلات را انجام دادیم و بر اساس ماشین آلات نصب شده سهمیه‌ها را مشخص کردیم، اما عرضه مناسب در بورس توسط پتروشیمی‌ها انجام نشد.
 
پیش‌بینی تولید ۸۰ هزار تن پنبه برای امسال
ابراهیم هزار جریبی مجری طرح کشت پنبه وزارت جهاد کشاورزی در بخش دیگری از برنامه با اشاره به اینکه ما در سال های گذشته صادر کننده پنبه بودیم و دوران اوج پنبه در کشور قرار داشتیم افزود:  بنا به دلایل مختلف در این حوزه نزول پیدا کردیم، یکی از دلایل اصلی این است که دلار های ارزان در اختیار واردکنندگان قرار گرفت و صنایع نساجی چشمشان به خارج از کشور بود ، لذا کشت ۳۰۰ هزار هکتاری به ۷۰ هزار هکتار در اواخر دهه نود رسید.
 
او با اشاره به اینکه سال گذشته ۶۹ هزار تن پنبه تولید کردیم اظهار کرد: برای امسال پیش‌بینی تولید ۸۰ هزار تن پنبه را کرده ایم،به طوری که سطح کشت به ۱۰۰ هزار هکتار رسیده است، ما به اندازه ای که صنعت از ما انتظار دارد حرکتمان را آغاز کرده ایم، در حوزه بذر رونق داریم.
 
هزارجریبی با اشاره به اینکه پنبه وارد کشور شد و کارخانجات پنبه تعطیل شدند خاطرنشان کرد: در کشور ۷۰ کارخانه با ظرفیت کم در حال فعالیت هستند.
(چهارشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۹) ۰۸:۱۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها