یکشنبه / ۲۸ دی ۱۳۹۹ / ۱۹:۴۵
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۹۹۶۸۰
گزارشگر : ۳۵۵۱
باشگاه خبرنگاران
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

استمرار درگیری واحد‌های طیور با آنفلوانزای پرندگان تا پایان بهمن/ ۷۵۶ هزار پرنده معدوم شدند

معاون سازمان دامپزشکی گفت: از ۲۸ آبان تاکنون در ۲۶ کانون درگیر آنفلوانزای حاد پرندگان،۷۵۵ هزار پرنده و طیور معدوم شده‌اند.

بهمن نقیبی معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی با اشاره به اینکه اخیرا ۵ واحد صنعتی در خراسان جنوبی گرفتار آنفلوانزای حاد پرندگان شدند، اظهار کرد: بنابر آخرین آمار از ۲۸ آبان تا ۲۷ دی، ۲۶ کانون در ۶ استان کشور درگیر آنفلوانزای حاد پرندگان شدند.
وی افزود: طبق آمار ۹ واحد مرغ تخم گذار، یک واحد مرغ مادر گوشتی، ۵ واحد نیمچه گوشتی، ۱ واحد بوقلمون صنعتی، ۱ واحد شترمرغ، ۴ واحد طیور بومی و ۵ پرنده حیات وحش در استان‌های مازندران، اردبیل، مرکزی، تهران، خراسان جنوبی و کرمانشاه گرفتار بیماری هستند.
نقیبی ادامه داد: از مجموع ۲۶ کانون درگیر این بیماری حدود ۷۵۶ هزار پرنده و طیور اعم از صنعتی، بومی و حیات وحش معدوم سازی شده است.
معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی با بیان اینکه در مازندران ۳ کانون اعم از یک طیور بومی و ۲ پرنده حیات وحش معدوم شدند، گفت: در استان اردبیل یک پرنده حیات وحش، استان مرکزی یک پرنده حیات وحش، تهران ۲ واحد طیور بومی، خراسان جنوبی ۹ واحد تخم گذار، یک واحد مادر گوشتی، ۵ واحد نیمچه گوشتی، یک واحد بوقلمون صنعتی، یک واحد شترمرغ و در کرمانشاه یک واحد طیور بومی در مجموع ۲۶ کانون گرفتار شدند.
وی با اشاره به اینکه روند شیوع بیماری آنفلوانزای حاد پرندگان طی ۲ دهه اخیر در دنیا بی سابقه بوده است، بیان کرد: طی یک تا ۲ ماه اخیر، بیماری آغاز شده و تقریبا تمامی کشور‌های اروپایی، شرق آسیا و کشور‌های همسایه ما درگیر این بیماری شدند که آسیب جدی به صنعت طیور وارد شده است.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه پیش بینی عملکرد ویروس کاری دشوار است، گفت: گرچه انتظار شیوع ویروس و درگیری واحد‌ها با این بیماری را داشتیم، اما در کل پیش بینی عملکرد این ویروس دشوار است و برآورد می‌شود که تا پایان بهمن یک تعداد طیور بومی و صنعتی درگیر شوند.
وی در پایان با بیان اینکه مدیران واحد‌های صنعتی از پنهان کاری اجتناب کنند، تصریح کرد: در واحد‌های صنعتی، مدیران واحد‌ها و مسئولان فنی بهداشتی افت مصرف دان، آب یا تولید و یا تلفات غیرعادی را در اسرع وقت به دامپزشکی اطلاع رسانی کنند و از پنهان کاری بپرهیزند چرا که سیر بیماری به گونه‌ای است که امکان پنهان کاری برای مدت طولانی وجود ندارد.

(یکشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۹) ۱۹:۴۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها