یکشنبه / ۲۸ دی ۱۳۹۹ / ۱۹:۳۷
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۹۹۶۷۶
گزارشگر : ۳۵۵۱
باشگاه خبرنگاران
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

مرغداران در سردرگمی به سر می‌برند/قیمت هرکیلو مرغ ۲۱ هزار و ۲۰۰ تومان

عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی جوجه ریزی شب عید را منوط به تصمیمات ستاد تنظیم بازار دانست وگفت: ستاد تنظیم بازار هر چه سریع‌تر نرخ مصوب مرغ را متناسب با هزینه‌های تولید باید اصلاح کند.

عظیم حجت عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی از افزایش قیمت مرغ در بازار خبر داد و گفت: امروز متوسط نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۱۵ هزار و ۱۰۰ تا ۱۵ هزار و ۲۰۰ تومان و مرغ گرم در خرده فروشی ها ۲۱ هزار و ۱۰۰ تا ۲۱ هزار و ۲۰۰ تومان است، هر چند در برخی مغازه ها با نرخ های بالاتری هم‌ مرغ عرضه می شود.
وی با اشاره به اینکه قیمت فعلی مرغ با هزینه تمام شده تولید یک هزار تومان اختلاف دارد، افزود: علی رغم افزایش قیمت مصوب نهاده های دامی در سه ماه اخیر، ستاد تنظیم بازار نرخ های جدید را اعلام‌نکرده است، درحالی که مرغدار گوشتی حداقل ۲ دوره پرورش است که قیمت نهاده را با نرخ جدید پرداخت می کند.
حجت ادامه داد: با وجود پیگیری های مکرر، کمیسیون کشاورزی مجلس باید به این امر ورود کند که چرا قیمت مصوب مرغ همزمان با نهاده های تولید افزایش نمی یابد تا مرغدار از بلاتکلیفی خارج شود.
به گفته این مقام‌مسئول، در مواقعی که قیمت مرغ همانند شرایط فعلی کمتر از نرخ تمام شده تولید است، مسئولان امر به تولیدکننده کاری ندارند، اما در مواقعی که بالا می رود همه دستگاه ها به سراغ مرغدار می آید که این یک بام و دوهوای در صنعت مرغ گوشتی باعث می شود که مرغداران زیادی از دور تولید خارج شوند.
عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی با تاکید بر اصلاح قیمت مصوب مرغ بیان کرد: از ستاد تنظیم بازار تقاضا داریم که برمبنای هزینه تمام شده قیمتی را اعلام کند تا مرغدار تکلیف خود را بداند چرا که در شرایط فعلی بلاتکلیفی به زیان صنعت تمام می شود‌.
وی درباره آینده بازار مرغ گفت: با توجه به شرایط مناسب جوجه ریزی پیش بینی می شود که نوسان چندانی در بازار مرغ رخ ندهد و علی رغم اختلاف قیمت نسبت به هفته گذشته در بازار مرغ، اما هنوز به نرخ تمام شده تولید نرسیدیم.
حجت متوسط قیمت هر قطعه جوجه یکروزه را ۴ هزار تومان اعلام کرد و گفت: طبق روال همه ساله در ایام‌ پایانی سال، قیمت جوجه یکروزه به سبب ازدیاد تقاضا دچار نوساناتی می شود که از مسئولان ستاد تنظیم بازار انتظار می رود که در جدول قیمت تمام شده این موارد را هم لحاظ کنند.
این مقام مسئول با اشاره به ایرادات تامین‌ نهاده با نرخ مصوب بیان کرد: وضعیت کنونی بازار نهاده های دامی، در شرایطی که سامانه بازارگاه مدیریت می‌کند، نهاده مرغ تا سن ۴۰ روزگی تخصیص داده می شود، اما به علت آنکه بعد از ورود جوجه به سالن تخصیص نهاده صورت می‌گیرد، از این رو مرغدار چاره ای ندارد جز اینکه ۱۵ روز نهاده خود را از بازار آزاد تامین کند که متاسفانه این مشکل در کنار عدم رغبت بازار به مرغ سایز موجب شده ۲۰ تا ۲۵ درصد نهاده مصرفی از بازار آزاد تامین شود که تمامی‌این عوامل هزینه های تولید را افزایش می دهد.
عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی با تاکید بر افزایش نرخ مصوب مرغ در بازار بیان کرد: اگر ستاد تنظیم بازار هر چه سریع‌تر اقدام به افزایش نرخ مصوب نکند، مرغداران رغبتی به جوجه ریزی ندارند که این موضوع ناخواسته بازار را تحت تاثیر قرار می‌دهد، درحالی که اعلام نرخ منطقی موجب شده تا مرغداران با آرامش بیشتری به تولید ادامه دهند.
حجت عرضه مرغ را بیش از تقاضا اعلام کرد و گفت: با توجه به ازدیاد عرضه در برابر تقاضا، تولیدکنندگان با ضرر و زیان کالای خود را عرضه می‌کنند چرا که نهاده تا سن ۴۰ روزگی در اختیار مرغدار قرار می‌گیرد که مرغداران به علت بازار پسندی کشتارگاه به خرید مرغ درشت و عدم کشش بازار ناچارند مرغ تولیدی خود را برای مدت زمان بیشتری در سالن نگهداری کنند که با این وجود بخشی از نهاده مورد نیاز را از بازار آزاد تامین می‌کنند که تمامی این عوامل منجر به افزایش هزینه‌های تولید می‌شود.
عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی ادامه داد: اخیرا شرکت پشتیبانی امور دام طرحی را اعلام کرده تا بتواند ضمن افزایش ذخایر خود، برای جلوگیری از ضرر و زیان مرغداران نوعی کمک به تولیدکننده کند، اما به علت اینکه ستاد تنظیم بازار، قیمت ۱۴ هزار و ۴۰۰ تومانی را برای مرغ در نظر گرفته است و پشتیبانی مرغ را به صورت منجمد و شیرینگ پک شده خریداری می‌کند، در این حالت زیان مرغداران بیش از عرضه مرغ گرم است.
وی با بیان اینکه هزینه مرغ شیرینگ پک شده با مرغ گرم یک هزار تومان اختلاف دارد، گفت: شرکت پشتیبانی امور دام برای هر کیلو مرغ منجمد خط ۲ کشتارگاهی پیشنهاد ۱۸ هزار و ۷۰۰ تومان را داده است که به علت اختلاف ناچیز هزینه مرغ شیرینگ پک شده با مرغ گرم، مرغداران مجدد دچار زیان می‌شوند.
حجت درباره تاثیر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بر واردات نهاده‌های دامی اظهار کرد: علی رغم واردات صد درصد نهاده‌های دامی با ارز ۴۲۰۰ تومانی، اما بنابر محاسبه دیوان عدالت و دولت ۵۵ درصد نهاده در بازارگاه عرضه شده است که این امر نشان می‌دهد که ارز ۴۲۰۰ تومانی به صورت هدفمند به تولیدکننده نرسیده است.

وی ادامه داد:اگرچه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در کوتاه مدت منجر به افزایش قیمت می‌شود، اما در بلندمدت منجر به ثبات قیمت می‌شود که برای تولیدکننده و مصرف کننده مفید است.

وی با اشاره به اینکه واقعی شدن قیمت محصولات پروتئینی کمک شایانی به بخش کشاورزی می‌کند، بیان کرد: با واقعی شدن قیمت محصولات پروتئینی در بازار، مصرف اب در بخش کشاورزی به جای تولید محصولات آب بر به کالا‌های اساسی مثل گندم، جو و ذرت سوق داده می‌شود و در نهایت وابستگی به واردات نهاده‌های دامی کاهش می‌یابد.

عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی در پایان جوجه ریزی شب عید را منوط به تصمیمات ستاد تنظیم بازار دانست و گفت: اگر هر چه سریع‌تر قیمت مصوب مرغ اعلام نشود، مرغداران دچار سردرگمی می‌شوند که بدین ترتیب هر چه سریع‌تر باید نرخ مصوب اصلاح شود.

(یکشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۹) ۱۹:۳۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها