یکشنبه / ۲۸ دی ۱۳۹۹ / ۱۲:۱۹
سرویس : اقتصاد
کد خبر : ۹۹۶۷۳
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایلنا
سرویس اقتصاد

افزایش نرخ ارز حقوق ورودی گمرگی چه تاثیری بر قیمت کالاهای وارداتی دارد؟

عضو هیات‌مدیره مجمع واردات اظهار کرد: با توجه به این که کالا با هر ارزی که وارد شود به قیمت ارز بازار آزاد فروخته می‌شود، افزایش حقوق ورودی گمرکی تاثیر چندانی بر قیمت‌ها نخواهد داشت.

علیرضا مناقبی در مورد افزایش نرخ ارز حقوق ورودی گمرکی به ۱۷۵۰۰ تومان در کمیسیون تلفیق و تاثیر آن بر واردات اظهار داشت: افزایش پایه حقوق گمرکی به ۱۷۵۰۰ تومان قرار است از سال آینده اعمال شود، باید دید چه اتفاقات دیگری تکمیل کننده این موضوع هستند، ممکن است قیمت دلار افزایش یابد و درصد محاسبه گمرکی کاهش پیدا کند. با همه اینها باید دید کالا مصرف کننده دارد یا خیر.
وی افزود: اگر دست از لجبازی برداشته شود و مردم را محدود نکنند در تعامل مرسوم یک بازار رقابتی قطعا قیمت‌ها متعادل خواهد شد. اما اگر محدودیت انحصار و خط قرمزهایی ایجاد شود که همه افراد نتوانند کار کنند دوباره همان رانت ایجاد می‌شود و این ارتباطی با قیمت دلار ندارد. تا زمانی که یک اقتصاد آزاد نداشته باشیم مشکلات ادامه دارد.
عضو هیات‌مدیره مجمع واردات تصریح کرد: امروز شاهد یک رکود قیمتی در بازار هستیم، خرید و فروش به جز در مواردی که نیازهای ضروری جامعه است انجام نمی‌شود و یک رکود همراه با ایستایی کامل ایجاد شده، واحد تولیدی قیمت مواد اولیه را می‌پردازد و چون در بازار فروش ندارد رو به کالاهای ضعیف‌تر و با کیفیت پایین‌تر ولی ارزان‌تر می‌آورد.
وی همچنین اضافه کرد: ممکن است آماری داده شود که تولید ما در فلان بخش افزایش یافته یا صادرات داشته‌ایم و بخشی از آن هم حقیقت داشته باشد که البته بعید می‌دانم چراکه وقتی قیمت تمام شده بالا باشد در بازارهای بین المللی نیز نمی‌توان رقابت کرد. در بازار داخلی هم رکود وجود دارد. اگر من امروز کالایی را هزار تومان بفروشم و خریداری نداشته باشد اگر فردا را ۱۲۰۰ تومان بفروشم باز هم خریداری نخواهد داشت چراکه مصرف کننده کالا قدرت خرید آن را ندارد. در مورد کالاهای ضروری هم دولت مدعی است که با ارز ۴۲۰۰ تومانی به دست مردم می‌رسد اما در عمل این اتفاق نمی‌افتد.
این فعال اقتصادی افزود: نمی‌توان یک محله از شهر را نگاه کرد و گفت که مردم گوشت و مرغ می‌خرند در حالیکه در بیشتر محله‌ها، قصابی‌ها یا لبنی‌فروش‌ها بیکار هستند چراکه مردم قدرت خرید ندارند و عملا بازار فروشی وجود ندارد.
مناقبی خاطر نشان کرد: هیچ کالایی با ارزان‌ترین نرخی که وجود دارد محاسبه نمی‌شود، در هیچ کجای دنیا این طور نیست. ارز ۴۲۰۰ تومانی را مطرح می‌کنند اما کسی توقع ندارد که با این ارز کالایی بخرد حتی اگر شخصی ارز ۴۲۰۰ تومانی گرفته باشد کالاهای خود را با ارز بازار آزاد می‌فروشد. بنابراین با توجه به این که کالا با هر ارزی که وارد شود به قیمت مثلا ارز ۲۵ هزار تومانی بازار آزاد فروخته می‌شود، افزایش حقوق پایه گمرکی تاثیر چندانی نخواهد داشت.
وی افزود: برای آرامش جامعه کار مردم باید در اختیار مردم باشد و حاکمیت بجای دخالت، نظارت کند. درصورت نظارت، مردم خود با یکدیگر تعامل می‌کنند و قیمت‌ها متناسب با میزان درآمد مردم می‌شود.



(یکشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۹) ۱۲:۱۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها