شنبه / ۲۷ دی ۱۳۹۹ / ۱۲:۱۰
سرویس : صنعت برنج و ماکارونی
کد خبر : ۹۹۶۶۱
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایرنا
سرویس صنعت برنج و ماکارونی

روزهای خوش کشاورزان جویباری با نوسازی شالیزارها

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جویبار با بیان اینکه کشاورزان جویباری با تدبیر به موقع دولت روزهای خوشی را سپری می کنند، گفت: در هفت سال اخیر حدود ۵۷۰ هکتار از اراضی شالیزاری این شهرستان با تسهیلات دولت تجهیز و نوسازی شد که در توسعه کشت و استقبال کشاورزان تاثیر مثبت داشت.

غلامرضا سعیدی با بیان اینکه در دولت تدبیر و امید تجهیز و نوسازی ناوگان مکانیزاسیون در این شهرستان انجام شده است، افزود: این مدت امکانات کشت پاییزه محصولات دانه های روغنی و گندم در دستور کار جهاد کشاورزی قرار گرفت به طوری که در سال های ۹۵ سطح زیر کشت گندم ۲ هزار هکتار و دانه های روغنی نزدیک به ۷۰۰ هکتار بوده که هم اکنون سطح زیر کشت گندم به حدود چهار هزار هکتار و دانه های روغنی هم به یکهزار و ۱۰۰ هکتار رسیده است.
وی با اعلام اینکه در سال های اخیر با تامین اعتبارات لازم از سوی دولت حدود ۵۷۰ هکتار از اراضی سطح این شهرستان تجهیز و نوسازی شد، گفت: برای ورود و خروج آبها، لاینینگ بتنی، دریچه های فلزی و بتنی کردن نهرها برای جلوگیری از هدر رفت آب انجام شد.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جویبار به لاینینگ ۲۵ کیلومتری مسیر تامین آب  در چهار سال اخیر اشاره کرد و ادامه داد: همچنین در سه سال گذشته حدود ۵۰۰ هکتار از آب بندان های سطح این شهرستان لایروبی، دیوارسازی، مرمت و بازسازی شد.
سعیدی با بیان اینکه امسال در بحث لایروبی آب بندان ها نزدیک به ۵۱ میلیارد ریال اعتبار هزینه شد، افزود: این اعتبار برای ظرفیت حجم آبگیری ۶ آب بندان در دستور کار قرار گرفت. البته تاکنون تجهیز و لایروبی چهار آب بندان دیگر نیز انجام شد و ۲ آب بندان هم هم اکنون در دست پیمانکار است که آن ها هم تا اواخر دی ماه یا ۱۵ بهمن ماه برای ذخیره سازی آب  آماده می شود.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جویبار به فعالیت ۷۴ قطعه آب بندان و بیش از ۱۲ هزار حلقه چاه دارای پروانه و فاقد پروانه برای آبیاری کشاورزی و باقی اشاره کرد و گفت: در سطح شهرستان جویبار ۳۵ درصد از آب اراضی از طریق سد سلیمان تنگه و آیت الله صالحی ، ۵۰ درصد از طریق آب بندان ها و ۱۵ درصد نیز از طریق چاه ها تامین می شود.
پرداخت سه هزار میلیارد تومانی به خسارت دیدگان سیل
سعیدی با اشاره به اینکه در سیلاب اواخر سال ۹۷ و اوایل سال ۹۸ بیشتر اراضی زراعی و مرغداری های جویبار دچار آبگرفتگی شده اند، ادامه داد: با پیگیری های به عمل آمده تسهیلات سرمایه در گردش کم بهره و بلاعوض به بهره برداران بخش کشاورزی این شهرستان پرداخت شد.
وی با بیان اینکه حدود سه هزار میلیارد تومان به خسارت دیدگان بخش کشاورزی شهرستان جویبار پرداخت شد، گفت که تسهیلات به ۱۳۰ بهره‌بردار بخش باغی و زراعی و حدود ۱۵ بهره بردار بخش مرغ گوشتی، دامداری و زنبور عسل پرداخت شده است.
مدیر جهاد کشاورزی جویبار اظهارد اشت : امسال در بخش تسهیلات مکانیزاسیون نیز سهم اعتباری این شهرستان سه هزار و ۵۵۰ میلیارد تومان بود که با افزایش ۱۵ درصدی حدود سه هزار میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان مصوبه برای خرید ماشین آلات دریافت شد.
سعیدی تعداد بهره بردار برای دریافت تسهیلات را ۸۷ نفر اعلام کرد و گفت که در سال گذشته ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان تسهیلات مکانیزاسیون نیز به ۶۴ بهره بردار پرداخت شد.
بهگفته او امسال هم با وجود شیوع ویروس رونا و تنگناهای مالی دولت ۱۸ دستگاه بانک نشاء با اعتباری بالغ بر یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان به این شهرستان اختصاص یافت.
افزایش ۳۰ درصدی سطح زیرکشت گل نرگس
مدیر جهاد کشاورزی جویبار همچنین به توسعه کشت گل نرگش در این شهرستان اشاره کرد و گفت: امسال در بحث کشت گل نرگس ۳۴ هکتار از اراضی سطح زیر کشت به این محصول اختصاص یافت در حالی که سال گذشته سطح زیر کشت این محصول ۲۶ هکتار بود.
سعیدی با اعلام اینکه سطح زیر کشت گل نرگس با افزایش  ۳۰ درصدی مواجه شد، افزود: ۳۲ میلیون شاخه گل نرگس هر شاخه به ارزش ۸۰۰ تومان تا یکهزار و ۲۰۰ تومان از اراضی این شهرستان برداشت شده است.
وی با بیان اینکه برداشت پیاز گل نرگس در سطح این شهرستان ۱۷۰ تا ۱۸۰ تن است، گفت که ارزش هرکیلوگرم پیاز ۱۵ هزار تومان برای کشاورز ارزش اقتصادی دارد.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جویبار در پایان گفت: گل نرگس این شهرستان در سطح استان رتبه سوم را دارد.

(شنبه ۲۷ دی ۱۳۹۹) ۱۲:۱۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها