چهارشنبه / ۲۴ دی ۱۳۹۹ / ۱۴:۳۵
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۹۹۶۱۸
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

وزارت کشاورزی: گرانی تخم مرغ در بازار باعث نگرانی و سوال ما نیز هست!

سخنگوی وزارت جهاد کشاورزی، با بیان اینکه این وزارتخانه تنها مسئولیت تولید را برعهده دارد گفت: مرغداران تخم مرغ را ۱۴ هزار تومان درب مرغداری تحویل می دهند اما اینکه با چه قیمتی در بازار به فروش می رسد، موجب نگرانی و سوال ما نیز است.

محمد مهدی برومندی معاون وزیر جهاد کشاورزی و سخنگوی این وزارتخانه امروز در نشست خبری اظهار کرد: 291 هزار تن انواع محصولات از گیاهان دارویی در کشورمان تولید می شود که ظرفیت تولید این محصولات در کشورمان حتی بیشتر از این رقم است.
وی در ادامه صحبت های خود در ارتباط با آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در کشورمان گفت: این بیماری اکنون در کشورهای مختلفی ورود کرده و حتی یکی از کشورها 16 میلیون قطعه مرغ صنعتی خود را معدوم کرده است.
برومندی افزود: در حال حاضر در 6 استان کشور نیز  آنفلوآنزا مشاهده شده است اما متاسفانه با اعلام دیرهنگام یکی از مرغداران در استان خراسان جنوبی مجبور به معدوم کردن 500 هزار قطعه مرغ  شدیم.
سخنگوی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: لازم است که همکاری بیشتری در این ارتباط برای اطلاع رسانی درباره بروز بیماری انجام شود تا از وارد آمدن خسارت به تولیدکنندگان جلوگیری شود.
وی در ارتباط با بیماری لک سفید میگو نیز گفت: این بیماری اکنون در کشور مهار شده است که این مهم منجر به افزایش تولید 10 هزار تنی این محصول شده و به افزایش صادرات آن نیز کمک کرده است.
برومندی گفت: در بخش تخم چشم زده ماهی قزل آلا نیز وابستگی عجیبی داشتیم که حتی به واردات این محصول ارز 4200 تومانی اختصاص می یافت اما اکنون با ورود شرکت های دانش بنیان به تولید این محصول میزان تولید افزایش یافته و می توانیم 50 درصد نیاز کشور را تامین کنیم.
پیش از این حدود 90 درصد تخم چشم زده ماهی قزل آلا از محل واردات و عمدتا از کشور فرانسه تامین می شد.
صادرات میگو ایران به چین بر اساس قرارداد 25 ساله دو کشور
وی ادامه داد: در زمینه صادرات میگو اقدامات موثری صورت گرفته است به طوریکه این مهم در قرارداد 25 ساله ایران با چین نیز قرار گرفته است.
برومندی افزود: با افزایش تولید ماهی تیلاپیا در کشورمان شاهد رشد 400 درصدی این محصول هستیم. همچنین در بخش تخم مرغ نیز با وجود گرانی هایی که در روزهای اخیر در بازار مشاهده می کنیم تولید این محصول در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است.
وزارت صمت و بانک مرکزی برای واردات جو همکاری کنند تا تولید کشور دچار مشکل نشود
سخنگوی وزارت جهاد کشاورزی درخصوص وضعیت تامین نهاده ها در کشور گفت: لازم است که بانک مرکزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت همکاری لازم برای تامین نهاده ها را داشته باشند به طوریکه تا به امروز یک میلیون و 400 هزار تن  جو به کشور وارد شده است اما در مدت باقیمانده تا پایان سال نیازمند واردات 3 میلیون و 100 هزار تن دیگر هستیم تا تولید کشور دچار مشکل نشود.
معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: ماموریت ما تولید است و سایر بخش های دولت نیز لازم است به کمک بیایند تا بتوان بازار را کنترل و برای صادرات برنامه ریزی کرد.
گرانی تخم مرغ موجب نگرانی و سوال است!
وی تاکید کرد: در حال حاضر ما هر کیلوگرم تخم مرغ را از درب مرغداری 14 هزار تومان برای توزیع تحویل می دهیم اما اینکه بعدا با چه قیمتی در خرده فروشی ها فروخته می شود مسئولیت آن با دستگاه های دیگری است  که این موضوع موجب نگرانی و سوال ما نیز شده است.
این مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: بسته بندی تخم مرغ به صورت فعلی مورد تایید ما است و نباید با انجام یک بسته بندی افزایش قیمت آنچنانی در بازار پیدا کنند.
برومند با تاکید بر اینکه مشکلی برای تولید مرغ نیز در کشور نداریم گفت: اکنون این محصول اکنون 20 هزار و 400  تومان و حتی در بعضی از مناطق پایین تر است که به خاطر همین امر شرکت پشتیبانی امور دام اقدام به خرید حمایتی این محصول از تولیدکنندگان می کند.
وی در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به اینکه مصرف کود در ایران نسبت به استانداردها و میانگین جهانی کمتر است، گفت: در حال حاضر نصف مصرف توصیه شده موسسه خاک و آب و یک سوم میانگین کشورهای اروپایی و آمریکایی این محصول در کشورمان مصرف می شود که برای ارتقاء آن باید تلاش کرد.
ملخ های مهاجر از اوایل بهمن به کشور هجوم می آورند
سخنگوی وزارت جهاد کشاورزی همچنین خبر از هجوم ملخ های مهاجر به کشورمان از اوایل بهمن ماه خبر داد و اقدامات مقابله ای نیز در دستور کار است.
ما مقصر واگذاری کشت و صنعت مغان نبودیم/خصوصی سازی خود به آن قیمت واگذار کرد
برومندی در ارتباط با اینکه در ارزان فروشی کشت و صنعت مغان در واگذاری به بخش خصوصی وزارت جهاد کشاورزی چه نقشی داشته است گفت: کشت و صنعت مغان اکنون بعد از خلع ید از واگذاری به بخش خصوصی به وزارت جهاد کشاورزی برگشته است و اعضای هیئت مدیره آن نیز حدود یک هفته است که منصوب شده اند.
وی افزود: ما نقشی در واگذاری کشت و صنعت مغان به بخش خصوصی نداشته ایم و این خود سازمان خصوصی سازی بود که به این صورت این مجموعه را واگذار کرد.
سخنگوی وزارت جهاد کشاورزی همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره اجرای الگوی کشت کشاورزی در کشور گفت: برای اجرای الگوی کشت و اینکه به کشاورزان بگوییم محصولی را نکارید حتما باید توصیه متناسب و جایگزین داشته باشیم تا درآمد کشاورزان تامین شود در غیر این صورت باید از مکانیزم یارانه و کمک های دیگر به تولیدکنندگان استفاده شود.
برومندی در پاسخ به سوال دیگری درباره انتخاب مدیران در وزارت جهاد کشاورزی گفت: روند انتصاب مدیران در کشور کاملا قانونی است وقتی قرار است فردی پستی را بگیرد از تمام دستگاه های نظارتی و اطلاعاتی استعلام صورت می گیرد و این روند برای معاونین و دیگر پرسنل نیز اعمال می شود.
با خریدار قبلی کشت و صنعت مغان تسویه مالی انجام می شود
وی درباره بدهی باقیمانده بخش خصوصی برای خرید کشت و صنعت مغان گفت: در حال استعلام از خصوصی سازی هستیم تا بتوانیم بعد از انجام حساب و کتاب با شرکت خریدار قبلی تسویه حساب انجام دهیم.
سخنگوی وزارت جهاد کشاورزی تاکید کرد: اکنون هیئت مدیره 5 نفره برای این مجموعه منصوب شده است.
برومندی در پاسخ به اینکه چرا آقای معروفان که به عنوان هیئت مدیره این مجموعه انتخاب شده بود در کمتر از یک هفته عوض شد گفت: این موضوع تشخیص وزارتخانه بوده است که بعد از یک هفته این فرد برکنار شود.
وی تاکید کرد: تا انجام حسابرسی ها درباره کشت  و صنعت مغان درباره میزان بدهی شرکت بخش خصوصی خریدار قبلی این مجموعه، اطلاع رسانی صورت نمی گیرد اما در هفته بعد در این خصوص به طور مکفی اطلاع رسانی خواهد شد.
سخنگوی وزارت جهاد کشاورزی در بخش دیگری از صحبت های خود با تاکید بر اینکه به هیچ وجه کمبودی بابت تخم مرغ نداریم گفت: دستگاه ها و وزارتخانه های دیگر باید همکاری کنند تا قیمت این محصول در بازار متعادل شود.
برومندی گفت: ما در مقطعی از سال ارز مورد نیاز برای تامین نهاده ها اختصاص داده نشد که این امر منجر به کاهش واردات نهاده ها به کشور و همچنین افت جوجه ریزی شد که جبران آن با تاخیر همراه خواهد بود.
وی درخصوص اهمیت تولید جوجه مرغ لاین آرین در کشور گفت: عدم توجه به داشته کشور در مرغ لاین موجب وابستگی به واردات می شود.
سخنگوی وزارت جهاد کشاورزی افزود: لازم است برای رهایی از این وابستگی از ظرفیت هایی که در کشورمان از گذشته وجود داشته است استفاده کنیم.
برومندی ادامه داد: البته از فناوری های جدید نیز بهره خواهیم گرفت تا میزان بهره وری تولیدکنندگان ارتقاء یابد.
وی همچنین یادآور شد که اتکاء صرف به یک لاین خاص نیز مورد تاکید ما نیست و ما به دنبال تنوع سازی در این ارتباط هستیم.در حال حاضر 50 درصد نیاز کشور از مرغ لاین آرین تامین می شود.

(چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۹) ۱۴:۳۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها