چهارشنبه / ۲۴ دی ۱۳۹۹ / ۱۱:۰۴
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۹۹۶۱۳
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

صادرات آبزیان خوزستان از طریق کمیسیون کشاورزی مجلس پیگیری می‌شود

مدیرکل شیلات خوزستان گفت: موضوع صادرات آبزیان پرورشی خوزستان از طریق کمیسیون کشاورزی و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی پیگیری می‌شود.

فتح الله ابوعلی شامگاه سه‌شنبه در نشست هم اندیشی و بررسی مشکلات صادرات ، بازاریابی و فروش ماهیان گرمابی در شیلات خوزستان ، کاهش شدید صادرات آبزیان را چالش اصلی تولید کنندگان عنوان کرد و افزود: برای ازسرگیری صادرات آبزیان پرورشی از طریق مرزهای تجاری چذابه و شلمچه رایزنی‌هایی با استاندارخوزستان و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی انجام شده است و قرار است کمیسیون کشاورزی مجلس به این مساله ورود کند.
صادرات آبزیان پرورشی خوزستان همزمان با شیوع ویروس کرونا متوقف شد ولی با وجود بازگشایی مرزهای چذابه و شلمچه ، صادرات آبزیان از سوی عراق متوقف مسکوت ماند  و به رغم پیگیری‌های مسوولان محلی و اتاق بازرگانی اهواز هنوز گره صادرات آبزیان از مرزهای تجاری خوزستان باز نشده است.
پارسال حدود ۳۰هزار تن آبزیان پرورشی خوزستان از ۲ مرز شلمچه و چذابه به عراق صادر شد. هم اکنون پرورش دهندگان آبزیان خوزستانی ناچار هستند فراورده خود را با هزینه‌های زیاد از طریق مرزهای پرویزخان و باشماق در استان‌های کرمانشاه و کردستان و درمحدوده اقلیم کردستان عراق که منع صادرات وجود ندارد صادر کنند.
مدیرکل شیلات خوزستان در ادامه از پیگیری اخذ موافقت حفاظت محیط زیست استان برای تغییر گونه‌های پرورشی و جایگزین نمودن گونه های جدید ماهی از جمله تیلاپیا و کپورماهیان هندی خبرداد.
ابوعلی اظهار داشت: این دو گونه آبزی ، بازار پسندی و امکان فراوری و صادرات بسیار بالایی دارند و  با استفاده از تکنیکهای اصلاح نژاد و علم ژنتیک می‌توان همه عوامل مهاجم را حذف کرد و ماهیان مرغوب و با کیفیت را به دست مصرف کنندگان رساند.
وی گفت:به دنبال اخذ موافقت محیط زیست استان برای تغییر گونه های پرورشی و جایگزین نمودن گونه‌های جدید ماهی از جمله سی باس، تیلاپیا و کپورماهیان‌هندی با هدف تنوع سازی تولیدات آبزی ، افزایش درآمد پرورش دهندگان و استفاده از ظرفیت‌های طبیعی استان هستیم.  
ابوعلی نیازسنجی بازار و شناسایی ذائقه مردم را در فراوری و طبخ غذاهای شیلاتی مهم توصیف کرد و گفت: نباید همه تمرکز پرورش دهندگان  بر روی کپورماهیان باشد در حالی که ماهیان لذیذ و خوشمزه ای وجود دارد که هنوز معرفی نشده‌اند.
وی بیان داشت:فرهنگ سازی و بالا بردن سرانه مصرف آبزیان از طریق رسانه‌ها ، برگزاری جشنواره‌ها و نمایشگاه ها، فضای مجازی و بیلبوردهای سطح شهر درحال پیگیری است.
مدیرکل شیلات خوزستان در ادامه همچنین خواستار، ارتقای دانش فنی تولید و بهینه سازی کارخانه‌های فرآوری استان و بهبود روش‌های بازاریابی محصولات از طریق اتحادیه‌های آبزی پروری شد.
در این نشست اعضای اتحادیه های آبزی پروران استان ، مشکلات خود در زمینه گرانی نهاده‌های آبزی ، افزایش هزینه‌های تولید و توقف صادرات آبزیان پرورشی از مرزهای تجاری چذابه و شلمچه بیان کردند.

(چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۹) ۱۱:۰۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها