چهارشنبه / ۲۴ دی ۱۳۹۹ / ۰۹:۱۲
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۹۹۶۱۰
گزارشگر : ۳۵۱۶
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

مخالفت کمیسیون کشاورزی با کشت محصولات تراریخته/توان کاهش واردات نهاده‌های دامی تراریخته وجود دارد

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: اعضای این کمیسیون با رها سازی و کشت محصولات تراریخته در داخل کشور مخالف بوده و تا به امروز نیز محصولات تراریخته در داخل کشور کشت نشده است.

 
سیدجواد ساداتی‌نژاد ، در تشریح نشست امروز( سه‌شنبه 23 دی‌ماه) کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی، گفت:  بررسی استفاده از محصولات تراریخته و مشکلات صادرات محصولات کشاورزی به ارمنستان با حضور مسئولان دستگاه‌های ذی‌ربط در دستور کار نشست امروز کمیسیون کشاورزی قرار داشت.
 
نماینده مردم کاشان، آران و بیدگل در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه تلاش کردیم تا تمامی افراد صاحب نظر در نشست بررسی موضوع استفاده از محصولات تراریخته حضور داشته باشند و نظرات خود را ارئه کنند، ادامه داد: بر اساس گزارش‌های ارائه شده توسط مرکز پژوهش‌های مجلس، کمیته محیط زیست و کمیته ایمنی زیستی کمیسیون کشاورزی برخی ابهامات در زمینه استفاده از محصولات تراریخته وجود دارد که باید مورد بازنگری قرار بگیرد؛ مقرر شد کمیته ایمنی زیستی با مدیریت آقای عباسی ابهامات موجود را بررسی کند.
 
محصولات تراریخته باید با برچسب در بازار عرضه شوند
 
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه  کمیسیون کشاورزی با رها سازی و کشت محصولات تراریخته در داخل کشور مخالف بوده و تا به امروز نیز محصولات تراریخته در داخل کشور کشت نشده است، عنوان کرد: ذرت، سویا و بخشی از پنبه وارداتی کشور عمدتا تراریخته هستند و بر اساس قانون ایمنی زیستی محصول نهایی از این کالاهای وارداتی تولید می‌شود باید برچسب گذاری شوند تا مصرف‌کنندگان از این موضوع آگاهی داشته باشند.
 
وی با بیان اینکه در زمینه برچسب‌گذاری محصولات تراریخته دچار ضعف هستیم، تصریح کرد: باید وزارت بهداشت و درمان نظارت جدی‌تری بر روی برچسب‌گذاری محصولات تراریخته داشته باشد.  
 
توان کاهش میزان واردات نهاده‌های دامی تراریخته وجود دارد
 
ساداتی‌نژاد با تاکید بر اینکه در حال حاضر 9 میلیون تن ذرت و 6/4 میلیون تن سویا وارد کشور می‌شود، عنوان کرد: ذرت و کنجاله سویای مورد استفاده در حوزه پرورش طیور تراریخته هستند، در حالی که بر اساس نشست‌های مشترک با وزارت جهاد کشاورزی توان کاهش میزان واردات نهاده‌های دامی تراریخته با استفاده از افزایش سطح زیرکشت این محصولات در داخل کشور، تغییر جیره غذایی دام و طیور و مدیریت مصرف وجود دارد.
 
هر ایرانی 21 کیلوگرم روغن نباتی مصرف می‌کند
 
رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه سرانه مصرف هر ایرانی در سال 21 کیلوگرم روغن نباتی است که بخشی از آن با استفاده از سویای تراریخته تولید می‌‎شود، افزود: میانگین استفاده روغن نباتی هر نفر در دنیا حدودا 12 کیلوگرم است. اگر میزان مصرف را کاهش دهیم حجم واردات محصولات تراریخته کاهش پیدا می‌کند.
 
نماینده مردم کاشان، آران و بیدگل در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کمیسیون بر تحقیقات در زمینه محصولات تراریخته تاکید دارد، گفت: باید تحقیقات به صورت جدی در زمینه استفاده از محصولات تراریخته صورت بگیرد تا ابعاد مسئله مشخص شود.
 
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه وزارت بهداشت و درمان باید پژوهش در حوزه سلامت ناشی از استفاده محصولات تراریخته و محصولات وارداتی را به صورت جدی‌تری پیگیری کند، افزود: باید به استفاده هدفمند دشمنان از تهدیدات بیولوژیک توجه کنیم، دشمنانی داریم که آمادگی واردکردن تهدیدات در هر زمینه‌ای را دارند.
 
زیرساخت لازم برای تشخیص محصولات تراریخته ایجاد شود
 
وی با بیان اینکه باید زیرساخت لازم برای تشخیص محصولات تراریخته ایجاد شود، افزود: امکان واردات محصولات تراریخته غیر قابل شناسایی وجود دارد، وزارتخانه‌های بهداشت، صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی باید امکانات لازم برای تشخیص اینگونه محصولات را فراهم کنند.
 
ساداتی‌نژاد با تاکید بر اینکه با تدوین طرحی 10 ساله می‌توان در زمینه تولید ذرت و سویا به خودکفایی 70درصدی دست پیدا کنیم، عنوان کرد: با توجه به گزارش‌های دریافتی از کشت محصولات ارگانیک، کمیسیون کشاورزی بر افزایش سطح زیر کشت این محصولات تاکید دارد و از آن حمایت می‌کند.
 
رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه نیاز داریم نشست‌های علمی بیشتری در زمینه بررسی مسائل استفاده از محصولات ارگانیک تشکیل شود، ادامه داد: مقرر شد کمیته آموزش، تحقیقات و فناوری کمیسیون کشاورزی، فضای گفت‌وگو در خصوص استفاده از محصولات تراریخته را فراهم کند.
 
وی با اشاره به اینکه دستور کار دوم نشست امروز کمیسیون کشاورزی در خصوص بررسی مشکلات صادرات محصولات کشاورزی به ارمنستان با دعوت از سفیر ایران در این کشور بود، ادامه داد: هفته گذشته نیز اعضای کمیسیون کشاورزی میزبان سفیر ایران در کشور روسیه به منظور بررسی مشکلات صادرات محصولات کشاورزی به این کشور بودند.
 
نماینده مردم کاشان، آران و بیدگل در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه با توجه به شرایط تحریمی و ارزی باید با استفاده از صادرات محصولات غیر نفتی که محصولات کشاورزی نیز شامل می‌شود، ارز مورد نیاز کشور تامین شود، گفت: تنوع بسیار خوبی در محصولات کشاورزی داریم اما موانعی در مسیر صادرات محصولات کشاورزی وجود دارد که کمیسیون برای رفع آنها تلاش می‌کند.
 
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه بازار صادرات محصولات کشاورزی در ارمنستان 5 میلیون دلار بوده که بازار کوچکی محسوب می‌شود اما دروازه ورود به بازار اوراسیا است، عنوان کرد: در حوزه تجارت، مدرن عمل نمی‌کنیم و مرزهای کشور به میدان تره‌  بار تبدیل شده و محصولات صادراتی مقصد مشخصی ندارد.
 
وی با بیان اینکه به شرکت‌های قدرتمند در حوزه صادرات محصولات کشاورزی نیاز داریم، گفت: شرکت‌های زیادی نداریم که بتوانند در حجم زیاد و با کیفیت مناسب محصولات کشاورزی را صادر کنند.
 
ساداتی‌نژاد با تاکید بر اینکه یکی دیگر از موانع پیش‌روی صادرکنندگان محصولات کشاورزی قوانین دست و پاگیر و متغیر است، عنوان کرد: ستاد تنظیم بازار با توجه به شرایط محصولات در بازار داخلی یک‌باره دستورالعمل‌ ممنوعیت صادرات محصولات را ابلاغ می‌کند. باید تولید تا صادرات محصولات کشاورزی در اختیار یک نهاد یا وزارتخانه باشد.
 
رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه سفیران ایران در کشورهای هدف باید با قدرت در زمینه تبادلات مالی ورود کنند و روابط را تسهیل کنند، افزود: رایزنان بازرگانی نقش مهمی در 60 کشوری که با آنها مراودات تجاری داریم ایفا می‌کنند، متاسفانه درحال حاضر تنها در دو کشور عراق و افغانستان رایزن بازرگانی داریم.
 
نماینده مردم کاشان، آران و بیدگل در مجلس شورای اسلامی در پایان با تاکید بر اینکه وزارت امور خارجه باید نگاه اقتصادی به سفارتخانه‌های موجود در کشورهایی که با آنها مراوده تجاری داریم داشته باشد، خاطرنشان کرد: ماموریت بازرگانی و تجاری باید بر ماموریت سیاسی سفارتخانه‌ها برتری داشته باشد، سفیران و کارکنان سفارتخانه‌های باید آموزش مسائل بازرگانی و اقتصادی را دریافت کنند./
(چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۹) ۰۹:۱۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها