سه شنبه / ۲۳ دی ۱۳۹۹ / ۱۰:۱۶
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۹۹۵۷۷
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایرنا
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

گرانی تخم‌مرغ در تهران؛ بسته‌بندی یا روند نامشخص توزیع؟

کنترل بهای تخم‌مرغ در حالی چون سریالی بی‌پایان در تهران ادامه دارد که مسئولان دستگاه‌های مرتبط به همکاری نکردن تولیدکنندگان معترضند و در همین حال گفته می‌شود شرکت‌های بسته‌بندی با خرید تخم‌مرغ به قیمت بالاتر، توان عرضه به بهای کمتر را گرفته و آن را بی نتیجه ساخته‌اند.

بیش از یک ماه است که قیمت تخم مرغ در استان تهران در مدار صعودی قرار گرفته و افزایش یافته است؛ در حالی که در حین مدیریت بازار مرغ، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار و رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران نرخ ثابتی را برای این محصول در نظر گرفته و اعلام کردند هر کیلوگرم تخم مرغ ۱۴ هزار و ۵۰۰ و هر شانه ۲۹ هزار تومان باید در بازار عرضه شود.
اما آخرین خبرها از بازار تهران حاکی از قیمت ۴۴ تا ۵۰ هزار تومان برای هر شانه تخم مرغ است؛ البته این قیمت‌ها برای هر شانه تخم مرغ باز و بدون بسته‌بندی کارخانه‌ای در بازار و میادین میوه و تره بار ثبت می‌شود.
این افزایش قیمت در حالی است که تخم مرغ یکی از کالاهای اساسی و از جمله اقلام مورد استفاده روزمره همه شهروندان به شمار می‌آید و افزایش نرخ آن می‌تواند تاثیر چشم گیری در دسترسی اقشار فرودست جامعه به مواد پروتئینی داشته باشد.
یکی از تولیدکنندگان تخم مرغ در تهران معتقد است که چون نهاده‌های دامی به موقع به دست مرغداران نرسیده، تولید مرغ تخم گذار به تاخیر افتاده و از طرف دیگر مرغداران تولیدکننده تخم مرغ، ترجیح می‌دهند مدتی محصول خود را نگه دارند و با قیمت مناسب بفروشند تا به سود مورد نظر دست یابند.
این تولیدکننده اعلام کرد: امروز با نرخ کنونی نهاده‌ها اگر مرغداران قصد تولید مرغ تخم‌گذار و در نهایت تولید تخم مرغ را داشته باشند، باید تا دست کم پنج ماه صبر کنند و پس از این مدت ثمره این اقدامات، تاثیر خود را در تعیین نرخ نهایی تخم مرغ نشان دهد.
این موضوع و سخن با واکنش حشمت الله عسگری معاون اقتصادی استاندار تهران مواجه شد تا آنجا که گفت: مرغ روزانه تخم می‌گذارد، چه ارتباطی به تخم مرغ و قیمت آن در پنج ماه بعد دارد؟
البته عسگری به عملکرد مرغداران در تحویل ندادن محصول خود به شرکت پشتیبانی امور دام نیز اشاره کرد و افزود: زمانی که همه مرغداران خود را متعهد به تحویل تخم مرغ به متولی تعیین شده برای تزریق آن به بازار نمی‌دانند، باید هم با نوسان صعودی قیمت این کالای اساسی مواجه شد.
تخم مرغ شناسنامه دار
علیرضا سالمی مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام استان تهران که مسئولیت جمع آوری و توزیع تخم مرغ در سطح این استان به این شرکت محول شده بود، اظهارداشت: مرغداران همکاری لازم را برای تامین تخم مرغ ندارند، چون ترجیح می‌دهند محصول خود را به کارخانه‌های بسته‌بندی مانند تلاونگ عرضه کنند، چرا که این شرکت تخم مرغ را با قیمتی بالاتر از نرخ مصوب دولت خریداری می‌کند.
پیشنهاد وی برای مدیریت این مساله، شناسنامه دار کردن تخم مرغ بسته‌بندی شده با نظارت سازمان‌های مربوطه است،  اقدامی که باید پیش از این، توسط انجمن تخم مرغ شناسنامه دار با قیمت مشخص انجام می‌شد اما این انجمن چنین مسئولیتی را با نرخ مورد نظر خود انجام می‌دهد.
سالمی تاکید دارد که سازمان حمایت باید نرخ تخم مرغ بسته‌بندی را اعلام کند چون ۳۰ تا ۴۰ درصد مصرف تخم مرغ تهران در فروشگاه‌های زنجیره‌ای عرضه می‌شود که تابع قیمت گذاری سازمان حمایت نیست. کریم ذوالفقاری رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران نیز به روند نامشخص نرخ تخم مرغ در بازار و تغییر قیمت آن در کوتاه مدت اشاره و اضافه کرد: وقتی مرغدار مشاهده می‌کند که خریداری وجود دارد که تخم مرغ را با قیمتی بالاتر از نرخ دولتی می‌خرد، ترجیح می‌دهد به جای عرضه محصول به بازار، به چنین خریداری بفروشد تا به سود بیشتر دست یابد.
یدالله صادقی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران نیز معتقد است هیچ روند مشخصی بر روی قیمت گذاری تخم مرغ بسته‌بندی شده وجود ندارد و قانون نیز مشخص کرده است که اگر بر روی محصولی پیش از بسته بندی، اقدامی انجام گیرد که منجر به ارزش افزوده آن شود، می‌توان آن را بالاتر از نرخ دولتی تعیین شده در بازار عرضه کرد.
صادقی ادامه داد: اما در مورد تخم مرغ، هیچ اقدامی به غیر از مهر کردن تاریخ تولید و انقضا و قرار گرفتن آن در بسته‌بندی انجام نمی‌گیرد و قیمت بسته‌بندی نیز مشخص است و شرکت‌ها به ازای بسته‌بندی نباید تا این میزان نرخ را افزایش دهند
وی تاکید کرد: این موضوع موجب شده است تا مرغداران رغبت بیشتری برای فروش محصول خود به کارخانه‌های بسته‌بندی داشته باشند تا آنکه آن را با نرخ مصوب دولتی در بازار عرضه کنند و در نهایت تخم مرغ به میزان کافی وارد بازار مصرف نشود.
صادقی بر روند نظارت و رسیدگی به پرونده تخلفات تعزیراتی نیز انتقاد، و رسیدگی به موقع به آن‌ها و اطلاع رسانی از احکام را زمینه ساز کاهش تخلفات معرفی کرد.
رشد ۵۰ درصدی نرخ تخم مرغ
حشمت الله عسگری معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار تهران نیز در آخرین نشست ستاد تنظیم بازار نسبت به روند کنترل قیمت و نرخ گذاری تخم مرغ بسته‌بندی شده انتقاد کرد و رفتار شرکت تلاونگ را در ثبت قیمت نادرست خواند.
وی اضافه کرد: طی ۲ هفته گذشته، کمتر از ۵۰ درصد تخم مرغ تولیدی استان تهران به بازار عرضه شده و مابقی آن، عرضه خارج از شبکه ثبت شده است و همین موضوع نقش تاثیرگذاری در نوسان قیمت داشت.
عسگری تصریح کرد: رویه‌ای که هم اکنون در بازار مرسوم شده این است که برخی واحدها با بسته‌بندی‌های انجام شده قیمت تخم مرغ را به گونه‌ای غیر معقول افزایش می‌دهند.
تهران روزانه نیاز به ۳۵۰ تن تخم مرغ دارد که ۲۵۰ تن از این رقم در داخل استان تولید و مابقی از سایر استان‌ها وارد می‌شود.

(سه شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۹) ۱۰:۱۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها