جمعه / ۱۹ دی ۱۳۹۹ / ۱۲:۰۳
سرویس : بازار پخش و توزیع مواد غذایی
کد خبر : ۹۹۴۷۰
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس بازار پخش و توزیع مواد غذایی

فائو: مواد غذایی در سال ۲۰۲۰ گران‌تر شد

سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) اعلام کرد با رشد قیمت اکثر کالاهای غذایی اساسی به جز شکر، قیمت جهانی مواد غذایی در دسامبر برای هفتمین ماه متوالی افزایش پیدا کرد.

شاخص قیمت غذای فائو که تغییرات ماهانه سبدی از غلات، دانه‌های روغنی، محصولات لبنی، گوشت و شکر را بررسی می‌کند، در ماه دسامبر به ۱۰۷.۵ واحد در مقایسه با آمار بازبینی شده ۱۰۵.۲ واحد در ماه نوامبر صعود کرد. شاخص قیمت نوامبر در ابتدا ۱۰۵ واحد اعلام شده بود.
این شاخص برای کل سال ۲۰۲۰ به میانگین ۹۷.۹ واحد رسید که بالاترین رکورد در سه سال گذشته بود و ۳.۱ درصد در مقایسه با سال ۲۰۱۹ افزایش داشت. با این حال همچنان ۲۵ درصد کمتر از اوج تاریخی خود در سال ۲۰۱۱ است.
قیمت روغنهای گیاهی در میان مواد غذایی زیرمجموعه شاخص فائو همچنان بزرگترین رشد را داشت و پس از رشد ۱۴ درصدی در نوامبر، بر مبنای ماهانه ۴.۷ درصد در دسامبر رشد کرد. رشد قیمت روغن پالم به دلیل کاهش ذخایر جهانی علت عمده جهش این شاخص بود. این شاخص برای کل سال ۲۰۲۰ حدود ۱۹.۱ درصد در مقایسه با سال ۲۰۱۹ جهش پیدا کرد.
طبق گزارش فائو، محدودیت عرضه در کشورهای تولیدکننده بزرگ روغن پالم عامل بالا رفتن قیمتها بود و تجارت آن هم از افزایش چشمگیر تعرفه های صادرات در اندونزی متاثر شده است. قیمت روغن سویا هم به دلیل اعتصابهای طولانی در آرژانتین رشد داشت.
شاخص قیمت غلات در دسامبر ۱.۱ درصد در مقایسه با نوامبر رشد کرد و برای کل سال ۲۰۲۰ به میزان ۶.۶ درصد در مقایسه با سطح سال ۲۰۱۹ افزایش داشت.
قیمت صادرات گندم، ذرت، سورگوم و برنج همگی در دسامبر رشد کردند و به دلیل نگرانیها نسبت به شرایط رشد محصول و چشم انداز برداشت در آمریکای شمالی و جنوبی و همچنین روسیه بالاتر رفتند.
شاخص لبنیات در دسامبر ۳.۲ درصد بر مبنای ماهانه رشد کرد انا برای کل سال ۲۰۲۰ حدود یک درصد کمتر از سال ۲۰۱۹ بود.
در دسامبر همه زیرمجموعه های این شاخص به دلیل تقاضای قوی جهانی برای واردات که ناشی از نگرانیها نسبت به شرایط آب و هوایی خشکتر و گرمتر در منطقه اقیانوسیه و همچنین تقاضای داخلی بالا در اروپای غربی بود، بالاتر رفتند.
شاخص قیمت گوشت در در دسامبر ۱.۷ درصد رشد کرد اما این شاخص در سال ۲۰۲۰ به میزان ۴.۵ درصد در مقایسه با سال ۲۰۱۹ کاهش داشت. فائو اعلام کرد قیمت مرغ در دسامبر تحت تاثیر شیوع آنفولانزای مرغی در اروپا بهبود یافت اما قیمت گوشت خوک تحت تاثیر تعلیق صادرات آلمان به بازارهای آسیایی در پی شیوع تب خوکی آفریقایی اندکی کاهش یافت.
شاخص قیمت شکر در دسامبر نسبت به نوامبر ۰.۶ درصد کاهش یافت اما برای کل سال ۲۰۲۰ حدود ۱.۱ درصد در مقایسه با سطح سال ۲۰۱۹ رشد داشت. این رشد قیمت ناشی از افزایش واردات چین و تقاضای فزاینده برای شکر تصفیه شده از سوی اندونزی بود.
فائو پیش بینی به روز شده درباره برداشت جهانی غلات را در ژانویه اعلام نکرد. گزارش بعدی این سازمان در فوریه منتشر می شود.
بر اساس گزارش رویترز، فائو در نوامبر پیش بینی خود از میزان محصول غلات در فصل زراعی سال ۲۰۲۰ را برای سومین ماه متوالی مورد بازبینی قرار داد و به ۲.۷۴۲ میلیارد تن در مقایسه با پیش بینی قبلی ۲.۷۵ میلیارد تن کاهش داد اما این رقم همچنان رکورد بالایی محسوب می شود و ۱۳ درصد بالاتر از سطح تولید سال گذشته است.

(جمعه ۱۹ دی ۱۳۹۹) ۱۲:۰۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها