چهارشنبه / ۱۷ دی ۱۳۹۹ / ۱۷:۴۱
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۹۹۴۵۴
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

سطح کشت علوفه تریتیکاله در مازندران ۱۰ درصد بیشتر شد

آمارهایی که طی روزهای اخیر جهاد کشاورزی مازندران ارائه کرده نشان می‌دهد که اقبال کشاورزان شالیکار مازندران به کشت علوفه " تریتیکاله " که شبه‌گندم هم نامیده می‌شود ، در شالیزارها به عنوان کشت دوم رو به افزایش گذاشته و امسال به سطح سه هزار و ۵۰۰ هکتار رسیده است.

تریتیکاله، گیاهی از خانواده غلات و شبیه گندم است و در مقایسه با گندم از قابلیت رشد و مقاومت بیشتری برخوردار است و شرایط کشت را در زمین های شالیزاری به عنوان کشت دوم دارد.
موسسه تحقیقات برنج کشور نیز در آخرین گزارش خود اعلام کرد که بر اساس بررسی های علمی و تحقیقات انجام شده  تریتیکاله نسبت به سایر گیاهان ، کشت دوم مناسبی برای اراضی شالیزاری شمال کشور است.
علوفه تریتیکاله در سه رقم دانه ای ، مخلوط با کلزا و مخلوط با شبدر در مازندران کشت می شود.
مدیر زراعت جهاد کشاورزی مازندران از افزایش ۱۰ درصدی سطح زیر کشت علوفه تریتیکاله در زمین های شالیزاری استان در سال جاری خبر داد و گفت : امسال سطح زیر کشت این علوفه به سه هزار و ۵۰۰ هکتار رسیده است.
عباس پورنصرالله توضیح داد : امسال ۵۰۰ هکتار از زمین های خشکه استان زیر کشت تریتیکاله دانه ای رفت ، ۳۰۰هکتار تریتیکاله مخلوط با کلزا و ۲ هزار و ۷۰۰ هکتار نیز به صورت مخلوط با شبدر در زمین های شالیزاری به عنوان کشت دوم کشت شده است.
وی زمان کشت این علوفه را اوایل مهر اعلام کرد و افزود : متوسط تولید تریتیکاله دانه ای حدود ۶ تن درهکتار و تولید علوفه تریتیکاله مخلط با شبدر و کلزا ۴۰ تا ۴۵تن درهکتار است.
پورنصرالله با توضیح این نکته که همه این علوفه ها قابلیت سیلو شدن دارد ، ادامه داد : امسال برخی از شالیکاران استان به جای کشت دانه روغنی کلزا ،کشت این علوفه را مورد توجه قرار دادند چرا که زمین های کشت علوفه مخلوط تریتیکاله با شبدر  پس از ۲ ماه قابلیت  چرای دام را دارد و می توان به دامداران اجاره داد.
مدیر زراعت جهاد کشاورزی مازندران نیاز علوفه دامی در استان را زیاد دانست و بیان داشت : کشت مخلوط تریتیکاله و کلزای علوفه ای، علاوه بر این که سبب تقویت زمین های شالیزاری  می شود ،صرفه اقتصادی خوبی برای کشاورزان و دامداران دارد.
پور نصرالله با بیان این که امسال ۶۰ تن بذر علوفه تریتیکاله بین کشاورزان توزیع شده است ، اظهار داشت : کشت علوفه تریتیکاله دارای شرایط رشد سریع است و قابلیت تولید در اراضی فقیر و کم بازده را نیز دارد و از سوی دیگر به علت داشتن ظرفیت بالای تولید و تغذیه در تامین بخشی از نیاز علوفه‌ای نقش مهمی ایفا می کند.
بر اساس آمار رسمی جهاد کشاورزی مازندران ، سالانه به حدود یک میلیون و ۳۰۰هزار تن علوفه در استان نیاز است که کمتر از ۸۰۰هزار تن در مازندران تولید و بقیه وارد می شود.
مازندران حدود هفت میلیون واحد دامی در قالب ۱۰ هزارو ۵۰۰ واحد دامپروری صنعتی و سنتی دارد که فقط ۵۰۰ واحد آن صنعتی است و بقیه به صورت دامداری سنتی فعالیت می کنند.
طبق آما رسمی جهاد کشاورزی مازندران هر ساله حدود نیمی از زمین های کشاورزی استان شرایط لازم برای انجام کشت پائیزه در چهار محصول اصلی کلزا، گندم، جو و علوفه را دارد و بر اساس برنامه امسال ۲۷ هزار هکتار کلزاکاری ،۵۵ هزار هکتار گندم و  حدود ۱۰۰هزار هکتار نیز  کشت انواع علوفه از جمله جو  ، گیاهان علوفه ای ، صیفی و سبزیجات می رود.

(چهارشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۹) ۱۷:۴۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها