سه شنبه / ۹ دی ۱۳۹۹ / ۰۸:۲۲
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۹۹۲۷۰
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایرنا
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

گلایه‌مندی عشایر شاهرود از شرط پلاک‌کوبی دام برای اختصاص علوفه

تعدادی از عشایر شهرستان شاهرود در منطقه خارتوران گفتند: پلاک‌کوبی دام‌ها با توجه به شیوع کرونا و دوران سخت معیشتی نباید شرط تحویل علوفه دولتی به دامداران باشد.

برخی عشایر و دامداران این منطقه که نیازمند تامین نهاده های دامی در فصل پاییز و زمستان برای  دام های سبک داشتی خود هستند که از قراردادن این شرط گلایه‌مند هستند.
حسن احمدی دامدار خارتورانی گفت : با توجه به اینکه برای هر پلاک کوبی بیش از ۴۵ هزار ریال هزینه اخذ می شود ،در این شرایط اقتصادی فشردن گلوی عشایر برای تامین علوفه دولتی مورد نیاز با طرح پلاک کوبی دام صحیح نیست.
وی با بیان اینکه طرح پلاک کوبی دام در کشور مزایای زیادی دارد ،تاکید کرد: در سرمای زمستان تامین نهاده برای جلوگیری از هدررفت سرمایه های عشایر همانند اجرای این طرح ضرورتی اجتناب ناپذیر است.
یک دامدار دیگر با بیان اینکه فرصت مناسب برای پلاک کوبی دام به عشایر داده شود تا این مهم در اسرع وقت صورت پذیرد، گفت: تعداد زیاد رمه عشایری در این منطقه هزینه پلاک کوبی را در این شرایط کرونایی برای عشایر سنگین کرده است. 
حسن ملک محمدی که نیمی از دام های خود را پلاک کوبی کرده است، افزود: پلاک دام های عشایر در برخی زمان ها با دام روستایی به اشتباه ثبت می شود.
وی ادامه داد: روند اصلاح دوباره ثبت دام در سامانه روستایی و عشایری برای رمه داران طولانی است که با کمی دقت در همان ابتدای کار ثبت توسط فرد ،از این اتفاق ناخواسته می توان جلوگیری کرد.
احمد مرادی هم گفت: دفترچه دامداران عشایر می تواند برای توزیع عادلانه نهاده های دامی ملاک عمل باشد تا از توزیع علوفه بین عشایر مطمئن شد.
وی با اشاره به اینکه پلاک کوبی اگر همگانی در سراسر استان سمنان  انجام شود برای جلوگیری از سرقت های دام زنده مناسب است، تاکید کرد: اجرای این طرح همت و تلاش همگانی دستگاههای اجرایی و مردم را می طلبد.
رییس اداره امور عشایری شهرستان شاهرودگفت: در این شهرستان طرح پلاک کوبی دام عشایر از یکسال و نیم قبل در حال انجام است.
رضا نقی زاده افزود: اجرای این طرح مصوبه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور در این شهرستان درحال انجام است.
وی با بیان اینکه اجرای پلاک کوبی دام های سبک عشایر مزایای بسیاری دارد، ادامه داد: با ثبت دقیق اطلاعات دام زنده در این سامانه خدمات دهی بهتر و سریعتر به عشایر و دامداران منطقه انجام می شود.
به گفته وی، پلاک کوبی دام در خرید و فروش، کشتار و جلوگیری از سرقت احشام و قاچاق بسیار موثر است .
رییس اداره امور عشایری شهرستان شاهرود گفت: پلاک‌کوبی دام برای توزیع نهاده های دامی به نرخ مصوب دولتی بین عشایر منطقه که دفترچه دارند راهگشا است و به آنان کمک می‌کند. 
وی با اشاره به اینکه این مساعدت ها برای دام های بدون پلاک هم در توزیع نهاده ها درحال انجام است ، تاکیدکرد: دامداران عشایر در فرصت های تعیین شده باید در اسرع وقت دام های خود را سریعتر پلاک کوبی نمایند.
نقی زاده با بیان اینکه تاکنون ۲۷ هزار راس دام عشایر پلاک کوبی و ثبت سامانه این طرح شدند، افزود: عشایر شهرستان شاهرود تعداد ۱۴۰هزار راس دام داشتی سبک دارند که برای ۴۰هزار راس آن توسط تشکل ها و شرکت های خصوصی پلاک خریداری شده است.
رییس اداره امور عشایری شهرستان شاهرود گفت: چنانچه پلاک کوبی دامی در حوزه عشایری و روستایی به اشتباه در سامانه ثبت شود امکان جابجایی و اصلاح اطلاعات آن وجود دارد.
نقی زاده ادامه داد: ۳۷۵ تن جوی سهمیه ای توسط شرکت تعاونی عشایر شاهرود خریداری و توزیع شده است و قیمت هر کیلوگرم آن در دورترین روستاها و آبادی های عشایری این شهرستان ۲۱هزار ریال است.
رییس شبکه دامپزشکی شهرستان شاهرود هم با برشمردن مزایای طرح پلاک کوبی دام زنده سبک در این شهرستان، تاکید کرد: با ثبت مشخصات دام ها در این سامانه جلوی بسیاری از سرقت ها و قاچاق دام گرفته می شود.
مجتبی گلی افزود: در فصل قشلاقی و شرایط مساعد جوی و رویش مناسب مراتع، عشایر بسیاری از مناطق و استان های همجوار به این سمت کوچ می کنند.
وی با اشاره به اینکه تعداد دام های کوچ روی عشایر در این فصل از سال به بیش از ۵۰۰ هزار راس دام سبک زنده می رسد، اظهار داشت: با توجه به پراکندگی آغل ها، مراتع و گستره جغرافیایی منطقه تحت پوشش و نظارت این اداره خدمات رسانی و نظارت با تلاش بی وقفه همکاران انجام می شود.
به گفته وی، خرید واکسن مورد نیاز دام انجام شده و بیش از ۴۰ درصد تقاضای واکسیناسیون داشتیم که تاکنون این مهم انجام شده است.  
در شهرستان شاهرود ۲۳۰ هزار دام سبک و ۱۸ هزار رأس دام سنگین وجود دارد.
 
(سه شنبه ۹ دی ۱۳۹۹) ۰۸:۲۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها