پنج شنبه / ۲۷ آذر ۱۳۹۹ / ۰۷:۵۱
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۹۹۰۳۷
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

جهادکشاورزی لیست دریافت کنندگان ماشین آلات کشاورزی را منتشر کند

مشاور نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی ایران گفت: از مرکز مکانیزاسیون جهاد کشاورزی درخواست داریم که لیست دریافت کنندگان ماشین آلات کشاورزی را منتشرکند تا به صورت شفاف معلوم شود چه کسانی ماشین آلات دریافت کرده اند و چه کسانی در لیست انتظار هستند و راستی آزمایی شود که آیا کسانی که کمباین دریافت کرده اند، کشاورزان واقعی هستند؟

محمد بازرگان در نشست خبری که با موضوع " بررسی مشکلات مکانیزاسیون کشاورزی" برگزار شد، با بیان اینکه پیام های مختلفی از سراسر کشور و از نظام های صنفی استان ها  و شهرستان ها مبنی نامساعد بودن وضعیت مکانیزاسیون کشاورزی دریافت کرده ایم، گفت: هزینه های سرسام آور تولید و کرونا کمر کشاورزان را خم کرده است و آنها را در برابر چالش های بیشماری قرار داده است که معیشت کشاورزان را هم دچار مخاطره کرده است.
وی با بیان اینکه برای از بین بردن چالش ها و فراهم کردن شرایط در سال جهش تولید از دولت انتظار حمایت از کشاورزان را در حوزه های مختلف داشتیم، ادامه داد: کشاورزان در بخش مکانیزاسیون از دریافت تسهیلات بانکی تا قرار گیری در لیست انتظار دریافت ماشین آلات و  عدم تحویل ماشین آلاتی چون کمباین و تراکتور و...با مشکلات بسیاری مواجه اند. امروزه کشاورز نمی تواند با پول نقد از تراکتور سازی تراکتور تحویل بگیرد. برخی کشاورزان چندین سال است که منتظر دریافت تراکتور و کمباین مورد نیاز خود هستند ولی هنوز موفق به دریافت ماشین آلات خود نشده است. در حقیقت می توان گفت که مکانیزم توزیع ماشین آلات کشاورزی مشکلات زیادی برای کشاورزان ایجاد کرده است.
مشاور نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی ایران اضافه کرد:کشاورز با اسم تسهیلات ۱۵ درصدی به جهاد کشاورزی مراجعه می کند و جهاد با یک پیش فاکتور او را به بانک معرفی می کند. کشاورز باید تسهیلات مکانیزاسیون را با ۲۰ درصد آورده خود آغاز کند که ۱۰ درصد از آورده آن بدون سود بلوکه می شود و معلوم نیست چه زمانی موفق به دریافت ماشین آلات مورد نیاز خود می شود. سود این ۱۰ درصد در این مدت چه می شود؟ همچنین اگر کشاورز بخواهد برای خرید ماشین آلات تسهیلات دریافت کند باید تضامینی به بانک ارائه دهد و ضمانت هم بایستی سند مسکن شهری باشد و اراضی کشاورزی قابل قبول نیست. از طرفی برای بررسی کارشناسی سند هم نیم در هزار از کشاورز دریافت می شود. یعنی کشاورز باید ۵ تا ۷ میلیون تومان هزینه کند.
وی ادامه داد: بعد از ارزیابی سند کشاورز به دفتر خانه مراجعه کرده و ۱.۵ درصد از کل مبلغ تسهیلات را بایستی در آنجا پرداخت کند. ۱۵ درصد هم سود تسهیلات است و ۹ درصد ارزش افزوده. مجموع این ارقام ۲۶.۵درصد است.یعنی کشاورز با هزینه رفت و آمد و بروکراسی اداری بایستی  تا ۳۰ درصد هزینه کند. این چه کمکی به کشاورز است؟
بازرگان در ادامه گفت: بعد از طی این مراحل اگر  کشاورزی بتواند بعد از مثلا ۲ سال کمباین یا تراکتور خود را تحویل بگیرد از سوی کمباین سازی اعلام می شود که باید ۱۲۰ درصد کل مبلغ کمباین پرداخت شود. بسیاری از کشاورزان نیز با این مشکل مواجه شده اند که ۷۰ درصد مبلغ کمباین را در ابتدای قرار داد به کمباین سازی پرداخت کرده اند و بعد از گذشت یکسال کمباین سازی به جای دریافت ۳۰ درصد باقی مانده اعلام کرده بایستی مبلغ پرداختی بیشتر شود.
به گفته وی کمباین سازی با همان ۷۰ درصد مبلغ پرداختی کمباین را می سازد و در انبار نگهداری می کند ولی تحویل نمی دهد و از آن طرف برخی  از کشاورزان اعلام می کنند که کمباین ایران در حال خروج از مرزهای ایران است و به عراق می رود.
عضو نظام صنفی کشاورزی اظهار کرد: درخواست ما این است که مرکز مکانیزاسیون جهاد کشاورزی لیست دریافت کنندگان ماشین آلات کشاورزی را منتشرکند تا به صورت شفاف معلوم شود چه کسانی ماشین آلات دریافت کرده اند و چه کسانی در لیست انتظار هستند و راستی آزمایی شود که آیا کسانی که کمباین دریافت کرده اند، کشاورزان واقعی هستند؟
وی با اشاره به وظایف مرکز مکانیزاسیون جهاد کشاورزی گفت: آموزش وانتقال اطلاعات مرتبط با مکانیزاسیون به کشاورزان در شرح وظایف این مرکز است. آیا توزیع و نرخ گذاری ماشین آلات کشاورزی جزو شرح وظایف مرکز توسعه مکانیزاسیون است؟ براساس قانون چه کسی باید بر روی قیمت ماشین آلات کشاورزی قیمت بگذارد؟ اگر سازمان حمایت مسئول است پس چرا قیمت ها در سایت مرکز مکانیزاسیون به روز می شود؟ چرا کشاورز با پول نقد نمی تواند کمباین خریداری کند و باید چندین سال در صف انتظار  برای کمباین باشد و در نهایت درصد کمی موفق به دریافت ماشین آلات می شوند ولی از آن طرف می بینیم که کمباین و تراکتور در بازار آزاد به وفور موجود است. بایستی سازمان حمایت به این موضوع ورود کند.
عضو نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی در پایان گفت:کمباین سازی  ارز ۴۲۰۰ تومانی سال گذشته را دریافت کرده است و امروزه نه تنها با ارز آزاد بلکه بیشتر از قیمت واقعی ماشین، از کشاورز مطالبه دارد. بایستی لیست شرکت هایی که ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت کرده اند مشخص شود و همچنین مشخص شود که چرا کشاورز باید تراکتور ۱۹۰ میلیون تومانی را ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان خریداری کند؟

(پنج شنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۹) ۰۷:۵۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها