یکشنبه / ۲۳ آذر ۱۳۹۹ / ۲۲:۵۲
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۹۸۹۶۶
گزارشگر : ۳۵۵۱
باشگاه خبرنگاران
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

رشد ۱۵۸ درصدی بودجه سیستم‌های نوین آبیاری

مشاور ارشد نظام صنفی کشاورزی گفت: اعتبار بخش سیستم‌های نوین آبیاری ۱۵۸ درصد نسبت به پارسال افزایش داشته، اما با این حال باید توجه بیشتری صورت گیرد.

سید جعفر حسینی مشاور ارشد نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی از افزایش نسبی بودجه بخش کشاورزی در سال آینده خبر داد و گفت: افزایش بودجه بخش کشاورزی در سال ۱۴۰۰ بدان معناست که وزارت جهاد کشاورزی دقت بیشتری در تامین منابع مالی داشته است.
او افزود: در بحث اعتبارات آبیاری نوین، زهکشی، حوزه‌های آبرسانی روستایی و عشایری در بحث شبکه‌های آبیاری و مباحث ارتقای ضریب خوداتکایی تولید محصولات کشاورزی، بودجه نسبت به سال قبل افزایش داشته است.
حسینی با تاکید بر افزایش اعتبارات در حوزه آبیاری‌های نوین بیان کرد: گرچه اعتبار بخش آبیاری نوین بیش از ۱۵۸ درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته است، اما با توجه به خشکسالی منابع آب‌های زیرزمینی باید نگاه بیشتری به بخش آبیاری‌های نوین به عنوان سرمایه ملی در بودجه سال آینده صورت گیرد، چرا که ۸۵ درصد یارانه سیستم‌های نوین آبیاری، جوابگوی هزینه واقعی نیست.
مشاور ارشد نظام صنفی کشاورزی ادامه داد: با توجه به محدودیت آب در بحث خرید کنتور حجمی هوشمند، در حوزه اعتبارات آبیاری زهکشی باید بودجه‌ای برای خرید و نصب کنتور‌های هوشمند اختصاص داده شود چرا که در بحث مدیریت منابع آبی تاثیر گذار است.
ضریب خوداتکایی محصولات استراتژیک به ۸۲ درصد رسید
او با اشاره به اینکه بودجه ضریب خوداتکایی محصولات استراتژیک ۸۲ درصد نسبت به سال قبل رشد داشته است، بیان کرد: با افزایش اعتبارات خرید تضمینی در بودجه، قیمت محصولات مطابق با هزینه‌های واقعی تولید برآورد می‌شود که با این وجود به نظر می‌رسد وزارت جهاد کشاورزی در بودجه دقت بیشتری داشته است، هرچند جا دارد دولت در بودجه بخش کشاورزی، سرمایه گذاری بیشتری داشته باشد.
این مقام مسئول در پایان با تاکید بر توجه ویژه به حوزه دام و طیور، گیاهان دارویی و مکانیزاسیون تصریح کرد: با توجه به نوسان قیمت نهاده‌های دامی در بودجه باید اعتبارات کافی به حوزه دام و طیور تخصیص داده شود تا تولید به مخاطره نیفتد، همچنین در حوزه مکانیزاسیون برای افزایش ضریب مکانیزاسیون در بودجه ۱۴۰۰ باید سرمایه‌گذاری جدی صورت گیرد تا با انجام کشت، داشت و برداشت به طور مکانیزه هزینه تولید کاهش یابد.

(یکشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۹) ۲۲:۵۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها