سه شنبه / ۱۸ آذر ۱۳۹۹ / ۱۱:۴۶
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۹۸۸۶۸
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایسنا
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

گل‌کاران محلاتی در گرداب کرونا غرق شدند

صنعت گل و گیاه، بواسطه ماهیتش صنعت حساسی است، صنعتی که شاید خیلی زودتر از دیگر صنایع تحت تاثیر فشارهای اقتصادی پژمرده می شود، تجربه تلخی که شهرستان محلات به عنوان قطب تولید گل و گیاه کشور در همان روزهای ابتدای شیوع کرونا و اعمال محدودیت ها آنرا تجربه کرد و گویی این تجربه همچنان ادامه دارد.

در واقع صنعتی نیست که از ضرر و زیان کرونا در امان مانده باشد، در روزهای ابتدایی شیوع این بیماری تصور نمی شد که کرونا روزهای زیادی مهمان زمینی‌ها باشد، اما امروز بیش از یک سال از شیوع این ویروس مرگبار در جهان گذشته و ایران نیز نزدیک به ۱۰ ماه است که سایه سنگین کرونا را تحمل می کند.
این سایه به قدری سنگین است که تا امروز کسی نتوانسته از تیررسش در امان بماند و بسیاری از تولیدکنندگان گل و گیاه در کشور بنا به شرایط خود در این ورطه متحمل خسارات هنگفت و بعضا جبران ناپدیری شده‌ و نتوانسته اند از این مهلکه به سلامت گذر کنند.
کرونا چیزی از نوروز باقی نگذاشت و صنعت گل که شب عید را بره‌کشان خود می‌داند، کاملا این بازار را از دست داد، جشن‌ها و مراسم‌های عزا و شادی برگزار نشد و عملا بازار گل خوابید.
صنعت گل سالانه ۲۰ میلیارد دلار گردش مالی در جهان دارد و به اعتقاد برخی اقتصاددانان هر ۱۰۰ شاخه گل رز با یک بشکه نفت برابری می‌کند و ایران با وجود صادرات ۴۰ میلیون دلاری گل و گیاه در سال ۹۸ که در قیاس با ظرفیت‌ها رقم چشمگیری به شمار نمی‌رود، اما به هرحال در این صنعت جایگاهی برای خود دست و پا کرده است، جایگاهی که تب کرونا هر روز آنرا متزلزل‌تر از گذشته می‌ کند و لرز آن به جان این صنعت و جایگاه افتاده است.
شهرستان محلات با داشتن ۹۰۰ هکتار اراضی زیرکشت گل که ۱۸ درصد صنعت گل کشور را شامل می‌شود، نام قطب گل و گیاه کشور را هم یدک می‌کشد.
گلکاران محلات حمایتی ندیدند
یکی از تولیدکنندگان گل رز در شهرستان محلات در خصوص حال و روز صنعت گل گفت: متاسفانه از زمان شیوع این ویروس تاکنون عملا حمایتی از این صنعت صورت نگرفته است، تنها طرح تسهیلات کرونایی مطرح شد که برای هر کارگر مبلغ ۱۲ میلیون تومان اختصاص یافت که حداکثر هر تولیدکننده ۴۸ میلیون تومان دریافت کرد.
مجتبی ابراهیمی با بیان اینکه این وام هم عملا تاثیری در رفع فشارهای وارده به صنعت گل نداشت، افزود: این تسهیلات اواخر مردادماه به حساب تولیدکنندگان متقاضی وارد شد که سررسید اولین قسط آن دو میلیون و ۲۵۰ هزار تومان مهرماه بود، اما به دلیل ادامه دار بودن شرایط رکود در این صنعت، این تسهیلات هم عملا گرفتاری جدیدی برای تولیدکندگان رقم زد.
وی با اشاره به اینکه متاسفانه مسئولان جهاد کشاورزی استان هیچ‌گونه حمایتی از صنعت گل محلات نداشته‌اند، بیان کرد: شرکت تعاونی گل محلات برای حمایت از گل‌کاران شاخه‌ای تصمیم به پرداخت وام به مبلغ حدود ۲۵ میلیون تومان بدون بهره کرد، هرچند در این شرایط این گونه حمایت‌ها هم تاثیر چشمگیری ندارد و عملا این صنعت در شرایط کنونی به حال خود رها شده است و نه تنها استان بلکه دولت هم حمایتی ندارد.
مسئولان فقط یکبار آمدند/دو برابر شدن قیمت کود و سم
ابراهیمی تصریح کرد: در اوایل شیوع بیماری کرونا، مسئولان جهاد کشاورزی استان یک مرتبه سری به گل‌کاران محلاتی زدند و رفتند و تا امروز خبری از حمایتی نشده است. از طرفی هر روز قیمت سم و کود بالا می‌رود و حتی این روزها اگر توان خرید هم باشد، در بازار موجود نیست.
وی با بیان اینکه اواسط تابستان قیمت هر کیلو کود ۳۵ هزار تومان بود، امروز به ۷۰ هزار تومان رسیده است که البته پیدا هم نمی‌شود، اظهار کرد: متاسفانه هزینه تولید گل سر به فلک کشیده است، اگر اوایل سال هزینه تولید هر شاخه رز دو هزار تومان می‌شد، امروز تولید هر شاخه ۵۸۰۰ تومان هزینه به دنبال دارد ولی باید آنرا به قیمت چهار هزار تومان بفروشیم که حتی در این صورت هم بازاری برای فروش نیست و اگر باشد سراسر ضرر است.
۵ هزار نفر در آستانه بیکاری/فروش ملک برای پاس کردن چک
دبیر اتحادیه گل و گیاه محلات تاکید کرد: ادامه این شرایط باعث می‌شود فقط در شهرستان محلات ۵ هزار نفر سربار دولت شوند که همه آنها بیمه هستند و مسلما پس از بیکاری به سراغ بیمه بیکاری می‌روند که دولت باید پرداخت کند.
وی با اشاره به اینکه تمام این سختی‌ها و شرایط، باعث دلسرد شدن گلکاران محلاتی نشده است و با حداکثر توان با همه ضرر و زیان‌ها مشغول کار هستیم، اظهار کرد: متاسفانه برخی از گلکاران برای ادامه حیات خود، ماشین، ملک و اموال خود را فروختند تا حداقل بتوانند چک‌های خود را پاس کنند، ولی با همه این سختی‌ها حمایتی صورت نگرفت، هرچند که گلکاران محلاتی هیچ‌گاه از دولت انتظار کمک نداشتند و همیشه سعی کردند روی پای خود بایستند.
تعطیلی دو هفته‌ای و ضرر هنگفت گل‌فروشان
ابراهیمی تصریح کرد: مسئله اصلی در صنعت گل این است که، گل کالای فسادپذیری است، گل شاخه ای را با همه تلاش‌ها نهایت بتوان دو تا سه روز نگه‌ داشت، اما در همین خصوص هم به صنعت گل توجه نشد، در تعطیلی‌های اخیر گل‌فروشان باید در رده تره‌بار قرار می‌گرفتند تا تعطیل نشوند، اما گل‌فروشان تعطیل شدند و عملا هر آنچه داشتند از بین رفت و در واقع این دو هفته تعطیلی ضرری روی باقی ضررها شد.
وی تاکید کرد: دولت اگر نمی‌تواند در موضوع تامین نهاده، کنترل بازار ارز، پرداخت وام و تسهیلات مناسب به گل‌کاران و ... حمایتی داشته باشد، حداقل ضرر و زیان بیشتری به این صنعت وارد نکند، متاسفانه وزارت جهادکشاورزی هم تلاشی برای کمک به گل‌کاران نکرده و مکاتبات ما با مدیران وزارتخانه ماه‌ها به طول می‌انجامد، حتی مکاتبه‌ای با وزیر جهاد کشاورزی داشتیم، روزها منتظر ماندیم تا نامه به دست وزیر برسد و پس از آن اعلام شد که وزیر تنها روزهای چهارشنبه می‌تواند رییس جمهور را ببیند و عملا فرصت برای گلکاران از دست رفت.
خسارت‌ها به ۳۰ میلیارد رسیده
ابراهیمی با بیان اینکه این تعطیلی، گلخانه‌ها را از بین برد، صنعت گل محلات تاکنون ۳۰ میلیارد تومان خسارت دیده و تنها تلاش می‌شود که شرمنده کارگران نشویم. درست است که در حال حاضر بازار گل محلات تعطیل نیست، اما ضرر بسیاری به این صنعت وارد شده است، ضرری که فقط مختص محلات نیست و ادامه شرایط فقط ۵ هزار نفر را در این شهرستان بیکار خواهد کرد.
 این روزها که مشکلات اقتصادی و شیوع کرونا باعث شده است که گل از سبد بسیاری از خانواده ها کاملا حذف شود، عملا این صنعت در حال فروپاشی است، هر چقدر هم فعالان این حوزه برای ادامه حیات خود دست و پا بزنند، باز هم عمق خسارات به قدری است که شاید گل‌کاران دست تنها نتوانند راه به جایی ببرند.
گل صنعت ارزی‌آور است، می‌تواند اقتصاد تک بعدی کشور را نجات دهد، اما امروز به شدت نیاز حمایت و نگاه ویژه است. محلات عنوان قطب گل و گیاه کشور را یدک می‌کشد و نباید اجازه داد این عنوان از محلات گرفته شود، امروز پاکدشت رقیبی جدی برای محلات است و حتی به قول برخی از گلکاران محلاتی، در کرمان هم گل‌هایی تولید می‌شود که می‌تواند رقیبی برای محلات باشد، پس بهتر است قبل از واقعه علاج کرد و به داد گلکاران محلاتی رسید.

(سه شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۹) ۱۱:۴۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها