چهارشنبه / ۱۲ آذر ۱۳۹۹ / ۰۸:۴۸
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۹۸۷۴۱
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

ممنوعیت صادرات دام راه حل تنظیم بازار گوشت نیست

قائم مقام نظام صنفی کشاورزی با بیان اینکه ممنوعیت صادرات دام راهکار مناسبی برای کنترل بازار گوشت قرمز نیست،گفت: قاچاق را تایید نمی کنم اما برای تنظیم بازار گوشت باید راهکار اساسی اندیشید.

موسی رهنمایی، قائم مقام نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی کشور با اشاره به عدم تناسب قیمت دام زنده و گوشت قرمز گفت: در گذشته، افرادی که دام زنده را از دامداران خریداری می‌کردند، گوشت آن را به دو برابر قیمت خریداری شده به مصرف کننده نهایی عرضه می‌کردند اما الان این فاصله قیمتی چندین برابر شده است.
وی اضافه کرد: کشتارگاه و قصابان دلیل این مساله را افزایش هزینه‌های حمل و نقل، دستمزد کارگران و مواردی از این قبیل عنوان می‌کنند. از طرفی هزینه زندگی خود این افراد نیز افزایش یافته است و آنها سرمایه گذاری‌های هنگفتی انجام داده اند که اگر فعالیت خود را تعطیل کنند و سرمایه شأن را در بانک بگذراند، بیشتر سود می‌کنند.
این فعال بخش خصوصی با تاکید بر اینکه نقش دلالان و واسطه‌ها را نمی‌توان نادیده گرفت، افزود: کاملاً واضح است که یک قصاب بسیار بیشتر از یک دامدار سود می‌برد.
وی اضافه کرد: از طرفی در زمان‌های زیادی شاهد این هستیم که به دلیل واردات بی رویه و اشباع بازار، دامداران در حال زیان‌های سنگین هستند اما مصرف کننده همچنان گوشت را گران می خرد.
رهنمایی درباره قاچاق دام نیز با بیان اینکه اختلاف قیمت زیاد در داخل و خارج مرزها باعث گسترش قاچاق دام شده است، گفت: البته این موضوع بیشتر درباره دام سبک رواج دارد و درباره دام سنگین کار راحتی نیست.
وی با اشاره اینکه در حوزه اقتصادی تنها نمی‌توان یک آیتم را مورد توجه داشت و نسبت به باقی موارد بی تفاوت بود، افزود: بسیاری از کولبران کشور از راه قاچاق کسب درآمد می‌کنند و معیشت آنان به این امر وابسته است البته به هیچ عنوان قاچاق دام را تأیید نمی‌کنم اما برای چنین مسائلی باید راهکار ریشه‌ای اندیشید تا شاهد تکرار آن نباشیم.
رهنمایی با بیان اینکه ممنوعیت صادرات راهکار درستی برای حل گرانی گوشت قرمز نیست، افزود: طی سال‌های اخیر شاهد هستیم که دولت با این اقدام، شاید در مدت کوتاهی بتواند بازار را آرام نگه دارد اما این امر موقتی است.

(چهارشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۹) ۰۸:۴۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها