دوشنبه / ۳ آذر ۱۳۹۹ / ۲۰:۳۵
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۹۸۵۰۴
گزارشگر : ۳۵۵۱
تسنیم
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

ادعاهای عجیب مرغداران درباره دلیل مرغ ۳۶ هزار تومانی؛ نهاده نداریم، فعلاً هم منتظر ارزانی نباشید، چون راهکار نداریم

درحالی دبیرکانون مرغداران گوشتی قیمت تمام شده مرغ را ۱۸هزار تومان اعلام کرده که درباره دلیل مرغ ۳۶هزاری مدعی است، مرغداران عمده نهاده دام را از بازار آزاد تهیه می‌کنند،برخی مرغداری‌ها تعطیل شدند و جوجه ریزی هم کم شده، و راهکاری برای کاهش قیمت ندارند.

پرویز فروغی دبیر کانون مرغداران گوشتی کشور درباره افزایش بی سابقه قیمت مرغ به بیش از 36 هزار تومان طی دو سه روز ادعا کرد: واقعا نهاده در بازار نیست و با وجود اینکه گفته می شود نهاده ها از گمرک ترخیص و به مرغداران اختصاص داد شده، اما در مقام عمل مرغداران نمی توانند بخش عمده نیاز خود را به قیمت مصوب تهیه کنند.
وی افزود: وضعیت تامین کنجاله سویا هنوز درست نشده و خیلی کم است، به طوری که حدود نیمی از نیاز به این محصول را از بازار آزاد و با قیمت های بالایی خریداری می کنیم، همچنین تنها می توانیم 60 درصد ذرت مورد نیاز خود را به قیمت مصوب خریداری کنیم.
نهاده دامی کم و گران است
 دبیر کانون مرغداران گوشتی کشور ادامه داد: درحالی که قیمت مصوب کنجاله سویا 3220 تومان تومان است، در بازار آزاد به قیمت های مختلفی نظیر 16 تا 18 هزار تومان و در برخی از موارد حتی مجبور به خرید 20 تا 21 هزار تومان هستیم.
برخی مرغداری ها تعطیل شده اند و  جوجه ریزی کاهش یافته
وی  با بیان اینکه میزان تولید و عرضه مرغ در بازار کاهش یافته است تصریح کرد: برخی از مرغداری ها فعالیت خود را تعطیل کرده اند و برخی نیز میزان جوجه ریزی خود را کاهش داده اند.
فروغی گفت: برخی از مرغداری ها نمی توانند جوجه ریزی انجام دهند و میزان جوجه ریزی به شدت کاهش یافته و مرغ در بازار نیست، به طوری  قیمت  هر کیلوگرم مرغ زنده به 23 تا 24 هزار تومان رسیده است.  
این مقام مسئول ادامه داد: قیمت تمام شده هر کیلوکرم مرغ در مرغداری های کشور به 18 تا 19 هزار تومان افزایش یافته است.
بنابراین گزارش 30 مهر ماه سال جاری کارگروه تنظیم بازار قیمت هر کیلوگرم مرغ زنده را 14400 تومان و حداکثر قیمت مرغ گرم برای مصرف کننده 20400 تومان مصوب کرد.
راهکاری برای رفع مشکل و چشم انداز بهبود شرایط نداریم !
وی ادعا کرد: با وجود رسیدن قیمت مرغ زنده به این قیمتها نباید تصور کرد که مرغداران از این شرایط سود زیادی به دست می آورند زیرا هزینه های تولید آنها علاوه بر بخش تامین نهاده ها در بخش های دیگر تولید نظیر واکسن و داروهای دامپزشکی، دستمزها، حمل و نقل و غیره افزایش یافته است.
فروغی گفت: با توجه به اینکه فعلا چشم اندازی برای اختصاص کافی نهاده های دامی در بازار را نداریم، به نظر نمی رسد که وضعیت بازار و قیمتها در کوتاه مدت اصلاح شود و ما نیز در این شرایط راهکاری نداریم.
* اتهام فروش نهاده دام در بازار آزاد به مرغداران نمی‌چسبد
فروغی در واکنش به اخباری درباره فروش نهاده‌های دامی توسط مرغداران در بازار آزاد اظهار داشت: مسئولان وقتی حرفی برای گفتن ندارند از این حرف‌ها می‌زنند و این اتهامات به مرغداران نمی‌چسبد.
وی افزود: برخی مرغدارانی که حتی دو سوم دان مورد نیاز خود را از بازار تهیه کرده‌اند، وقتی با تأخیر 20 روزه نهاده مورد نیازشان به قیمت دولتی تأمین می‌شود ممکن است بخشی از نهاده‌های دولتی را در بازار آزد به فروش برسانند تا بخشی از ضررشان جبران شود، هرچند که تعداد این موارد بسیار اندک است و با توجه به حجم کم آنها تاثیری بر بازار نهاده‌ها ندارد.
دبیر کانون مرغداران گوشتی کشور درباره اینکه چرا وقتی که تمام نهاده‌های دامی با ارز 4200 تومانی وارد می شود، بخش زیادی از آن به قیمت آزاد در بازار فروخته می‌شود ادامه داد: دلیل این امر را باید از مسئولان و نهادهای نظارتی پرسید که چطور برخی وارد کنندکان و باندهای رانتی چگونه قبل از عرضه محصول واردشده در بازارگاه آن را در بازار آزاد به فروش می‌رسانند.
وی تاکید کرد: تخلف بسیار ناچیزی که توسط مرغداران برای فروش نهاده‌های دولتی در بازار آزاد وجود دارد، در مقابل حجم نهاده‌هایی که باندهای رانتی و واردکنندگان این کار را انجام می‌دهند به حساب نمی‌آید.

(دوشنبه ۳ آذر ۱۳۹۹) ۲۰:۳۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها