دوشنبه / ۳ آذر ۱۳۹۹ / ۱۰:۴۲
سرویس : صنعت برنج و ماکارونی
کد خبر : ۹۸۴۸۷
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایرنا
سرویس صنعت برنج و ماکارونی

موسسه تحقیقات برنج کشور ۲ رقم جدید این محصول را معرفی کرد

رییس مرکز تحقیقات برنج کشور از معرفی ۲ رقم جدید برنج برای کشت در سال زراعی آتی خبر داد.

مریم حسینی افزود: در راستای برنامه‌ های به نژادی و با هدف معرفی ارقام پرمحصول با کیفیت پخت مناسب و زودرس ۲ رقم جدید برنج به نام‌ های طلوع و گیلار به طور رسمی معرفی شده است، این ارقام در سال زراعی آینده به عرصه کشت برنج وارد می‌ شود.
وی اظهار داشت: پاکوتاهی "تحمل به ورس"(خوابیدگی برن)، زودرسی، کیفیت پخت مطلوب، پتانسیل و عملکرد بالا " بین ۶ تا ۷.۵ تن در هکتار"، تحمل به بیماری بلاست و خاصیت راتون زایی از خصوصیات ویژه این ارقام است.
حسینی در ادامه با تشریح هر یک از خصوصیات این ارقام خاطر نشان کرد: رقم طلوع حاصل تلاقی ارقامی از گروه های اصلاح شده و محلی ایرانی است و با هدف حفظ خصوصیات مطلوب هر دو گروه متناسب با سلیقه کشاورزان اصلاح شده است.
وی بیان داشت: خصوصیات این رقم طول دوره رشد کوتاه، زودرسی، پاکوتاهی و تحمل به ورس و خوابیدگی انتهای فصل"، تحمل به بیماری بلاست، عملکرد بین ۷ تا ۷.۵تن در هکتار، خاصیت رتون زایی بالا و کیفیت پخت مطلوب است، این رقم حاصل سال ها پژوهش محققان و تیم همراه مستقر در معاونت آمل، موسسه تحقیقات برنج کشور است.
 
رییس مرکز تحقیقات برنج کشور اظهار داشت: رقم گیلار هم از تلاقی ارقام اصلاح شده و محلی با هدف معرفی رقمی با کیفیت پخت ارقام محلی و رفع معایب این گروه از ارقام با طول دوره رشد کوتاه و پتانسیل عملکرد بالاتر از ارقام محلی حاصل و معرفی شده است.
وی افزود : شاخص ترین خصوصیات این رقم کیفیت پخت بسیار خوب "مشابه ارقام محلی"، زودرس، عملکرد حدود ۵.۵ تا ۶ تن در هکتار و تحمل به ورس و خوابیدگی است، رقم گیلار حاصل پژوهش محققان و تیم همراه مستقر در ستاد موسسه تحقیقات برنج کشور بوده و به روش اصلاح مشارکتی معرفی شده است.
حسینی بیان داشت: با توجه به محدودیت‌ های منابع آبی و لزوم برنامه‌ ریزی برای ارتقاء بهره‌ وری، ارقام جدید برنج با عملکرد نسبتا بالا حدود ۶ تا ۷ تن در هکتار، طول دوره رشد کوتاه "مشابه ارقام محلی" اصلاح و معرفی شده است.
وی خاطر نشان کرد: این ارقام در کوتاهترین طول دوره رشد عملکرد مطلوبی دارند و میزان آب مصرفی آنها با توجه به طول دوره رشد کوتاه کمتر از ارقام پرمحصول میان رس است ضمن آنکه کیفیت پخت این ارقام نیز مطلوب بوده و در آزمایشات تحقیقی - ترویجی نیز از سوی  کشاورزان و مروجان مورد استقبال قرار گرفته‌ است.  
رییس موسسه تحقیقات برنج کشور با قدردانی از محققان و تیم همراه برای معرفی این ارقام از همکاری کشاورزان پیشرو، سازمان‌ های جهاد کشاورزی گیلان و مازندران، موسسه آموزش و ترویج کشاورزی و موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال برای مشارکت در معرفی این ارقام  قدردانی کرد.
وی با بیان اینکه دستورالعمل زراعی این دو رقم تهیه شده و به زودی از طریق تالار ترویج کشاورزی در اختیار بهره برداران قرار می گیرد،  اظهار داشت: بذر طبقات اولیه این ارقام نیز تولید شده و در سال زراعی آینده در دسترس تولید کنندگان بذور مادری و کشاورزان قرار می گیرد.  
رییس مرکز تحقیقات برنج کشور خاطر نشان کرد: ارقام جدید برنج با پتانسیل عملکرد بالا، طول دوره رشد کوتاه، کیفیت پخت مطلوب و تحمل به ورس و بیماریها می توانند ضمن افزایش تولید منجر به کاهش هزینه های تولید شوند.  
وی بیان داشت: کشاورزانی که علاقمند به کشت ارقام جدید برنج هستند و یا در این زمینه سوالاتی دارند می‌ توانند با موسسه تحقیقات برنج کشور تماس بگیرند، این موسسه آمادگی برگزاری دوره‌ های آموزشی برای آموزش بهره‌ برداران قبل از شروع فصل زراعی جدید را دارد و در این زمینه با سازمان‌ های جهاد کشاورزی استان‌ ها برنامه‌ریزی لازم انجام شده است.
رئیس موسسه تحقیقات برنج کشور ابراز امیدواری کرد : حاصل تلاش به نژادگران و همه فعالان بخش برنج برای افزایش تولید برنج داخلی در کشور موثر واقع شود.


(دوشنبه ۳ آذر ۱۳۹۹) ۱۰:۴۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها