یکشنبه / ۲ آذر ۱۳۹۹ / ۲۰:۴۱
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۹۸۴۷۵
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

دامپزشکی مازندران نسبت به شیوع بیماری آنفلونزای پرندگان هشدار داد

مدیرکل دامپزشکی مازندران با اظهار این که تا کنون گزارشی از تلفات غیر عادی در جمعیت طیور صنعتی استان دریافت نشده است، در عین حال در خصوص شیوع احتمالی بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان هشدار داد.

دکتر سید حسین رضوانی گفت : با توجه به برودت هوا و قرارگیری در فصل سرما در صورت عدم رعایت ضوابط و مقررات بهداشتی قرنطینه ای در واحدهای پرورش طیور ، خطری جدی متوجه این صنعت خواهد بود.
وی  از روستائیان مازندران خواست تا طیور خانگی خود را در مکانی محصور شده و مسقف نگهداری و از رها کردن طیور بویژه پرندگان آبزی مثل غاز و اردک در باغ ها و مزارع خودداری کنند .
رضوانی از پرندگان آبزی به عنوان ناقلان اصلی ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان نام برد و تاکید کرد : این پرندگان در صورت تماس مستقیم و یا غیر مستقیم با پرندگان وحشی مهاجر آلوده که از مخازن اصلی این ویروس به شمار می روند، می توانند به این بیماری مبتلا شوند و هیچ علائمی نداشته باشند اما می توانند سایر ماکیان را آلوده کنند.
وی با تاکید بر عدم تماس مردم با پرندگان مهاجر آبزی از هم استانی ها به خصوص روستائیان درخواست کرد تا از شکار این پرندگان و یا خرید و فروش آنها در بازار های سنتی و محلی  پرهیز کنند و در صورت برخورد با تلفات پرندگان وحشی مهاجر و یا مشاهده تلفات غیر عادی در جمعیت طیور بومی مراتب را با ادارات دامپزشکی شهرستان ها در میان بگذارند.
مدیرکل دامپزشکی مازندران بیان داشت: حفظ و صیانت از سرمایه عظیم ایجاد شده در صنعت پرورش طیور استان که اشتغالزایی پایدار و خودکفائی را به همراه دارد از جمله وظایف اصلی کلیه دستگاه های اجرائی استان بوده و از مقامات ارشد استانی و اعضای ستاد آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان درخواست می کنیم تا دامپزشکی را برای این مهم مورد حمایت قرار دهند.
وی از متصدیان پرورش طیور صنعتی در استان خواست تا ضوابط و مقررات بهداشتی قرنطینه ای را در واحدهای خود با شدت و حدت بیشتری رعایت کنند  و به توصیه های بهداشتی دامپزشکی توجه ویژه داشته باشند.
 رضوانی بیمه کردن جوجه ها را قبل از شروع پرورش حائز اهمیت دانست و گفت : با توجه به فصل سرما ، در نظر گرفتن سوخت دوم برای حفظ دمای لازم سالن ها و ذخیره سازی خوراک در حد متعارف در زمان بحران از جمله اقدامت پیشگیرانه ای است که متصدیان واحدهای پرورش صنعتی باید مد نظر داشته باشند.
استان مازندران با داشتن بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ واحد مرغداری و تولید سالانه ۲۰۰ تا ۲۲۰ هزار تن گوشت مرغ حدود ۱۱ درصد از نیاز کشور به گوشت سفید ( مرغ) را تامین می کند و یکی از قطب های مهم تولید این مواد پروتئینی در کشور محسوب می شود.
علاوه بر این ، مهاجرت سالانه ۱.۵ میلیون بال پرندگان مهاجر زمستان گذران داخلی و خارجی به تالاب و آبگیرهای استان و وجود چند صد هزار مرغ بومی با رویکرد پرورش خانگی ، مازندران را به عنوان یکی از کانون های اصلی در معرض خطر بیماری آنفلوانزا، نیوکاسل و برونشست در فصل سرما قرار می دهد.


(یکشنبه ۲ آذر ۱۳۹۹) ۲۰:۴۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها