یکشنبه / ۲ آذر ۱۳۹۹ / ۱۳:۳۵
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۹۸۴۶۳
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

گم شدن اسناد ده‌ها ساختمان و زمین در شرکت پشتیبانی امور دام/ املاک به نام اشخاص زده شد

اسناد ده‌ها ساختمان و زمین و وسایط نقلیه در شرکت پشتیبانی امور دام کشور گم شده و تکلیف آن‌ها معلوم نیست و همچنین ملک هایی هم به نام اشخاص حقوقی زده شده است.

یکی از راههای پی بردن به شفافیت مالی شرکت ها به ویژه شرکت های دولتی، بررسی صورت مالی این شرکت ها و همچنین گزارش حسابرسان و بازرسان قانونی درباره این صورت های مالی است.
در ادامه، نکات مهم گزارش حسابرسی مستقل و بازرس قانونی در سال منتهی به 29 اسفند سال 1397  درباره صورت مالی شرکت پشتیبانی امور دام کشور آمده است:
گم شدن اسناد دهها ساختمان، زمین و وسایط نقلیه در شرکت پشتیبانی امور دام
بر اساس این گزارش، دارایی‌های ثابت شرکت پشتیبانی امور دام کشور به نحو مناسب مستندسازی نگردیده و به دلیل ضعف موجود در سیستم کنترل‌های داخلی، علی رغم فروش و معاوضه 7 مورد از زمین و ساختمان‌های شرکت به همراه بخشی از اثاثیه اداری در سنوات قبل به بهای تمام شده 95 میلیارد ریال تعدیلی در حساب‌ها به عمل نیامده است. علاوه بر آن، بخشی از دارایی‌های شرکت شامل 21 پلاک زمین و 10 دستگاه ساختمان به بهای تمام شده 479 میلیارد ریال فاقد اسناد مالکیت بوده و اسناد مالکیت 187 دستگاه وسائط نقلیه به بهای تمام شده 9 میلیارد ریال ارائه نگردیده است.
*ملک هایی که به نام اشخاص حقوقی زده شد
در گزارش حسابرسان و بازرسان درباره صورت مالی شرکت پشتیبانی امور دام کشور آمده است: همچنین اسناد مالکیت تعدادی از املاک به بهای تمام شده 297 میلیارد ریال به نام سایر نهاد‌های سازمان‌ها و یا اشخاص حقیقی و حقوقی میباشد. مضافا بخشی از دارایی‌های شرکت (19قطعه زمین، 11 واحد ساختمان، 112 دستگاه وسائط نقلیه و 11 دستگاه ماشین آلات) به بهای تمام شده 55 میلیارد ریال از سنوات گذشته بلااستفاده بوده و بخش دیگری از دارایی‌‌ها به بهای تمام شده 18 میلیارد ریال در اختیار دیگران می باشد ضمن اینکه تعداد 3 شرکت فراوری مواد پروتئینی به  و باتوجه به سپری شدن 12 سال از تاریخ تاسیس آنها، به بهره برداری نرسیده است.
1,408 میلیارد ریال از مطالبات وصول نشده است
در ادامه این گزارش تاکید شده است: مبلغ 1,408 میلیارد ریال از مانده حساب‌های دریافتنی، مطالبات راکد و سنواتی می‌باشد که تاکنون به حیطه وصول در نیامده و از این بابت صرفا مبلغ 493 میلیارد ریال ذخیره در حساب‌ها منظور شده است.
 به علاوه بابت مبلغ 2,237 میلیارد ریال مانده مطالبات از اشخاص حقیقی و حقوقی اقدامات حقوقی صورت گرفته که تاکنون به نتیجه نرسیده است، طبق بررسی‌های به عمل آمده، ایجاد ذخیره اضافی از بابت موارد فوق ضروری می‌باشد، لیکن تعیین میزان آن در شرایط حاضر برای این سازمان مقدور نگردیده است.
مانده مطالبات از دولت به مبلغ 23,192 میلیارد ریال شامل مبلغ 14,322 میلیارد ریال زیان عملکرد تکلیفی و تنظیم بازار سنوات 1381 لغایت 1397، مبلغ 8,634 میلیارد ریال زیان عملکرد ذخایر راهبردی کالا‌های اساسی سال‌های 1394 الی 1397 و مبلغ 236 میلیاردریال مربوط به کسری یارانه دریافتی مراکز آموزشی و کارکنان دولت در سال 1387 می باشد که از این بابت در سنوات قبل مبلغ 360 میلیارد ریال بابت طلب سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان و مبلغ 5,100 میلیارد ریال در سال 1397 از طریق تهاتر با تسهیلات دریافتی از بانک کشاورزی تسویه گردیده است، تا تاریخ این گزارش پیگیری‌‌های شرکت منتج به تایید مبلغ 14,526 میلیارد ریال از مطالبات گردیده و نسبت به مابقی مطالبات به مبلغ 8,665 میلیارد ریال اقداماتی صورت گرفته لیکن تاکنون به تایید سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی ذیربط نرسیده است.
زیان عملکرد ذخایر کالاهای اساسی که منظور شده اما گزارش حسابرسی ندارد
همچنین در سال مالی مورد گزارش مبلغ 3,308 میلیارد ریال زیان عملکرد تکلیفی و تنظیم بازار و ذخایر راهبردی کالا‌های اساسی سال 1397 به این حساب منظور گردیده که فاقد گزارش حسابرسی می‌باشد. با توجه به موارد فوق آثار احتمالی ناشی از مبلغ مورد تایید دولت و همچنین حسابرسی صورت‌های مالی طرح تنظیم بازار و ذخایر راهبردی کالا‌های اساسی برای این سازمان مشخص نمی باشد.
حمید ورناصری از دی ماه ۹۶ به مدیرعاملی شرکت پشتیبانی امور دام کشور منصوب شد و در 14 مهر 98 به اتهام  اخلال در نظام اقتصادی بازداشت شد.وی اکنون به قید وثیقه آزاد است.
مهمترین وظیفه شرکت پشتیبانی امور دام کشور، ذخایر راهبردی کالاهای اساسی و کمک به تامین خوراک دام کشور است.این شرکت در مقاطعی گوشت هم وارد می کرد.

(یکشنبه ۲ آذر ۱۳۹۹) ۱۳:۳۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها