یکشنبه / ۲ آذر ۱۳۹۹ / ۱۰:۴۹
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۹۸۴۴۱
گزارشگر : ۳۵۵۱
باشگاه خبرنگاران
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

تولید قزل آلا به ۱۴۰ هزار تن می‌رسد؛ تاثیر تعطیلی ۲ هفته‌ای بر کاهش قیمت ماهی

مدیر عامل اتحادیه تعاونی ماهیان سرد آبی گفت: با وجود افزایش پروانه‌های بهره‌برداری، تولید همچنان ۱۴۰ هزار تن پیش‌بینی می‌شود.

آرش نبی زاده مدیر عامل اتحادیه تعاونی ماهیان سرد آبی از کاهش قیمت قزل آلا خبر داد و گفت: گسترش ویروس کرونا و تعطیلی مراکز عمومی و رستوران‌ها اثر منفی در بازار گوشت و ماهی گذاشته است.
او با اشاره به اینکه قیمت خرده فروشی ارتباطی به سرمزرعه ندارد، افزود: در مغازه‌ها ممکن است هر کیلو قزل آلا با نرخ ۲۰۰ هزار تومان عرضه شود، اما قیمت هر کیلو قزل آلا سرمزرعه ۳۲ تا ۳۳ هزار تومان است.
نبی زاده ادامه داد: علی رغم افزایش ۳ برابری هزینه‌های تولید، تولیدکنندگان با سود بسیار جزئی تولید خود را عرضه می‌کنند که همین امر موجب شده تا تولیدکنندگان رغبتی به ادامه تولید نداشته باشند، در نهایت کار به جایی می‌رسد که به سبب نبود تمایل تولیدکنندگان، قیمت ماهی در آینده به صورت غیرمنطقی افزایش می‌یابد.
این‌مقام مسئول با بیان اینکه بازار ماهی به سبب تعطیلی مراکز جمعیتی دچار بحران شده است، گفت: مردم عادی دسترسی به مزرعه و بازار خرده فروشی که در دست اتحادیه‌هاست، ندارند چرا که شهرداری تهران این امکان را ایجاد نکرده است.
مدیر عامل اتحادیه تعاونی ماهیان سردآبی ادامه داد: با وجود آنکه تولیدکننده ۱۳ تا ۱۴ ماه سر مزرعه مشغول تولید است، اما در فروش هر کیلو ماهی ۲ هزار تومان سود می‌کند، این در حالی است که سود واقعی نصیب دلال می‌شود.
او از ثبات تولید قزل آلا خبر داد و گفت: علی رغم صدور ۱۵ تا ۲۰ درصدی صدور پروانه تولید، اما تولید قزل آلا همانند سال گذشته ۱۴۰ هزار تن خواهد بود چرا که با افزایش صدور مجوز‌های بی رویه تنها عده‌ای از گردونه تولید خارج می‌شوند.
نبی زاده درباره آخرین وضعیت صادرات قزل آلا بیان کرد: با گسترش ویروس کرونا و نبود بازار داخل، صادرات قزل آلا به کشور‌های عراق و آذربایجان موجب شد تا تولیدکنندگان داخل بتوانند به تولید ادامه دهند.
به گفته نبی زاده، اگرچه آمار دقیقی از صادرات نداریم، اما پیش بینی می‌شود صادرات قزل آلا تا پایان سال به ۱۰ تا ۱۲ هزار تن برسد.
مدیر عامل اتحادیه تعاونی ماهیان سردآبی در پایان درباره تاثیر تعطیلی ۲ هفته‌ای بر بازار قزل آلا تصریح کرد: با توجه به تعطیلی ۲ هفته‌ای و کاهش ۳۰ تا ۴۰ درصدی خرید رستوران‌ها، قیمت گوشت و مرغ کاهش خواهد یافت که این امر اصلا خوب نیست چرا که به سبب سود پایین تولیدکننده و عدم حمایت از پرورش دهندگان، آسیب جدی به تولیدکنندگان وارد می‌شود، به طوری که بسیاری از تولیدکنندگان دچار ورشکستگی خواهند شد.

(یکشنبه ۲ آذر ۱۳۹۹) ۱۰:۴۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها