شنبه / ۱ آذر ۱۳۹۹ / ۰۷:۴۳
سرویس : آرد و غلات، مواد نشاسته ای
کد خبر : ۹۸۴۰۶
گزارشگر : ۳۵۵۱
دنیای اقتصاد
سرویس آرد و غلات، مواد نشاسته ای

پالایشگاه‌های غلات تعطیل شد

چالش‌های تامین مواد اولیه مورد نیاز در صنایع غذایی و دارویی در کشور روزبه‌روز درحال گسترش است. در تازه‌ترین اخبار مشکلات تایم مواد اولیه مورد نیاز برای پالایشگاه‌های غلات در کشور باعث شده تا برخی از مهم‌ترین این پالایشگاه‌ها تعطیل و خطر بیکاری در این پالایشگاه‌ها تقویت شود.

این در شرایطی است که محصولات تولیدی این پالایشگاه‌ها علاوه بر صنعت غذا درحوزه صنعت دارو نیز مورد مصرف دارند، تاجایی که براساس نامه انجمن تولیدکنندگان اتانول به معاونت وزارت جهاد کشاورزی، عدم تامین به موقع شربت گلوکز که نقش مهمی در تولید اتانول مورد نیاز در کشور دارد و ماده اولیه تولید مایع ضدعفونی است باعث بروز نگرانی‌هایی در شرایط کنونی شیوع ویروس کرونا شده است.

این در شرایطی است که پیگیری‌های تولیدکنندگان پالایشگاه‌های غلات که ماده اولیه موردنیاز مصرفی آنان ذرت است همچنان پابرجاست. در این ارتباط در جلسه اخیر ستاد تنظیم بازار مقرر شد صنایع پالایشی که ماده اولیه آنان ذرت است از طریق سامانه بازارگاه ماده اولیه خود را به قیمت هر کیلو هزار تومان بالاتر از قیمت مصوب مواد اولیه تامین کنند و این درحالی است که این مصوبه نیز به جایی نرسیده و حتی مشخص شد صرفا مجموعه‌های دارای مجوز از وزارت جهاد کشاورزی دارای کد خرید از بازارگاه هستند و برای صنایعی‌ مواد اولیه آنان ذرت است، تدبیری انجام نگرفته بود و نتیجه همه این مشکلات تعطیلی پالایشگاه‌های غلات در کشور بوده است.

 

طبق آمارهایی که باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از یکی از فعالان این صنعت مطرح کرده مصارف گسترده این محصولات در صنایع مختلف و کاربردهای وسیع آن بیش از ۷ هزار شرکت را مخاطب دارد و تعداد پنج شرکت پالایشگاهی در ایران و با تعداد اشتغال‌زایی بسیار زیادی با تولید حدود روزانه ۳۲۰۰ تن انواع محصولات را در ایران ایجاد کرده است. میزان مصرف ذرت در این پنج شرکت پالایشگاهی حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن در سال است که میزان ۴۰ درصد آن مجددا به زنجیره خوراک دام و طیور و آبزیان برمی‌گردد و حدود ۲۰ درصد از محصولات تولیدی در صنایع الکل و دارویی و مابقی در کاغذ‌سازی، صنایع غذایی و لبنی مصرف می‌شود.

 

فعالان این صنعت با انتقاد از راه‌اندازی سامانه بازارگاه می‌گویند تا قبل از ایجاد سامانه بازارگاه، خریدهای خود را از بازار و وارد‌کنندگان انجام می‌دادیم، اما بعد از ایجاد سامانه بازارگاه برای صنایع دسترسی ایجاد نشد و اکنون کارخانه‌های پالایشگاهی در بلاتکلیفی قرارگرفته‌اند. فعالان این صنعت با انتقاد از عدم تخصیص کد صنعت در سامانه بازارگاه برای پنج شرکت پالایشگاهی اعلام کردند این موضوع باعث شده تا ذرت مورد نیاز نه با هزار تومان بالاتر از قیمت مصوب که حتی با سه برابر قیمت مصوب هم در اختیار این گروه از فعالان صنعت قرار نگیرد که نتیجه این امر تعطیلی واحدهای مذکور ابتدا در پالایشگاه‌ها و به تدریج در همه صنایع وابسته است که می‌تواند سیل بیکاری را در کشور ایجاد کند.

 

براساس بررسی‌های به عمل آمده تنها مشکل جدی در شرایط کنونی که به نظر می‌رسد مدیران وزارت جهاد در قبال آن سکوت کرده‌اند، عدم تخصیص کد صنعتی برای پالایشگاه‌های غلات در سامانه بازارگاه وزارت جهاد کشاورزی است که این موضوع باعث شده خرید ذرت مورد نیاز از بازار با قیمت‌های گزاف به افزایش شدید محصولات این پالایشگاه‌ها منتهی شود و این درحالی است که همه این موارد توسط فعالان این حوزه به مدیران این وزارتخانه منعکس شده اما تصمیم مقتضی در این رابطه اتخاذ نشده است.

(شنبه ۱ آذر ۱۳۹۹) ۰۷:۴۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها