شنبه / ۱ آذر ۱۳۹۹ / ۰۷:۱۲
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۹۸۳۹۷
گزارشگر : ۳۵۵۱
باشگاه خبرنگاران
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

دلایل ناکارآمدی سامانه بازارگاه چیست؟

موافق قدیری کمبود عرضه نهاده دامی در سامانه بازارگاه و عدم شناسایی کارخانجات خوراک دام را از مهم‌ترین علل ناکارآمدی سامانه بازارگاه اعلام کرد.

مجید موافق قدیری رئیس انجمن کارخانجات خوراک دام و طیور و آبزیان با اشاره به شرایط اسفناک صنعت پروتئین کشور اظهار کرد: اتفاقاتی که امروز در صنعت پروتئین کشور رخ داده، در یک شب به وجود نیامده است و یک فرایند یکساله را گذرانده تا به این وضعیت اسفناک رسیده است.
او افزود: از آذر و دی ماه سال گذشته بار‌ها به سیاست گذاران اقتصادی هشدار دادیم که اگر تامین نهاده‌های دامی به موقع صورت نگیرد و در زمان مقرر به دست تولیدکنندگان محصولات پروتئینی و کارخانجات خوراک دام نرسد، قطعا با چالش جدی در امر تولید مواجه خواهیم شد که متاسفانه این موضوع به تحقق رسیده است.
موافق قدیری با اشاره به دلایل ناکارآمدی سامانه بازارگاه گفت: بیش از ۸۰ درصد نهاده‌های دامی و خوراک دام وارداتی است که کمبود عرضه در سامانه بازارگاه منجر به بزرگ جلوه دادن اشکالات کوچک در این سامانه شده است، همچنین سامانه بازارگاه برای برخی حلقه‌های مهم در زنجیره تامین پروتئین مثل کارخانجات خوراک دام هنوز کارایی لازم را نداشته است، به طوری که کارخانجات خوراک دام به عنوان مهم‌ترین حلقه تامین زنجیره پروتئین تا این ساعت در سامانه بازارگاه ثبت و شناسایی نشدند که مسئولیت این نقصان بزرگ بر عهده افرادی است که سامانه بازارگاه را طراحی کرده‌اند چرا که آن‌ها از منظر نرم افزاری نتوانستند سامانه را به گونه‌ای طراحی کنند که قابلیت اجرا داشته باشد تا دامدار و مرغدار بتواند خوراک آماده را از کارخانجات خوراک دام از طریق سامانه بازارگاه تامین کند.
این فعال اقتصادی ادامه داد: با وجود مشکل نرم افزاری در اجرای سامانه بازارگاه و چالش کمبود نهاده دامی کار به جایی رسیده که بازار غیر رسمی برای نهاده‌های دامی شکل گرفته است.
رئیس انجمن کارخانجات خوراک دام و طیور و آبزیان درباره آینده صنعت مرغداری و دامداری بیان کرد: اگر سیاست گذاران اقتصادی، اهتمام جدی برای واردات نهاده‌های دامی و ساماندهی برای توزیع و شبکه مناسب برای عرضه نهاده دامی نداشته باشند، بدون تردید با چالش جدی در تامین مواد اولیه حلقه‌های مختلف زنجیره تامین پروتئین روبه‌رو می‌شویم که شواهد امر در کاهش جوجه ریزی مرغ مادر قابل رویت است و پیش‌بینی می‌شود که اگر تمهیدات اساسی برای واردات نهاده‌های دامی‌ اندیشیده نشود، در بهار سال آینده با چالش جدی در تامین محصولات پروتئینی به ویژه گوشت مرغ و تخم مرغ روبه‌رو خواهیم بود.
او ادامه داد: فعالان بخش خصوصی هشدار‌های لازم را از چندی پیش به مسئولان دولتی داده‌اند تا آن‌ها به گونه‌ای برنامه‌ریزی نکنند که از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان مرغ دنیا به واردکننده گوشت مرغ با ارز ۴۲۰۰ تومانی تبدیل شویم.
حذف ارز دولتی به رانت و فساد پایان می‌دهد
موافق قدیری در بخش دیگر اظهارات خود درباره اینکه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از واردات نهاده‌های دامی راهکار مناسبی است یا خیر؟ افزود: اگرچه ارز ۴۲۰۰ تومانی یکی از دلایل مهم فساد در توزیع نهاده‌های دامی و بوروکراسی‌های پیچیده اداری در این بخش است و با حذف آن خیلی از مشکلات رانت و فساد کاهش می‌یابد، اما باید به این موضوع هم فکر کرد که با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، قیمت رسمی نهاده‌ها افزایش حداقل ۲/۵ برابری خواهد داشت که این امر در افزایش قیمت تمام شده محصولات پروتئینی نظیر شیر، گوشت، مرغ و تخم مرغ تاثیر بسزایی خواهد داشت.
به گفته موافق قدیری، با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و افزایش قیمت تمام شده محصولات پروتئینی باید به این فکر کرد که چند درصد مردم توان خرید مرغ با نرخ کیلویی ۴۰ هزار تومان را دارند؟
او در پایان با بیان اینکه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی منجر به افزایش عجیب و غریب و فزاینده تورم در بازار خواهد شد، گفت: با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی تولیدکنندگان نگران خواهند شد که آیا کسی قادر به خرید محصولات آن‌ها خواهد شد، و اصولا میزان تولید در مزارع شیر، گوشت و تخم‌مرغ چه تغییری خواهد داشت؟ به همین خاطر قبل از اجرای این موضوع باید تمامی جوانب را در نظر گرفت تا از چاله به چاه نیفتیم.

(شنبه ۱ آذر ۱۳۹۹) ۰۷:۱۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها