پنج شنبه / ۲۹ آبان ۱۳۹۹ / ۱۱:۱۳
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۹۸۳۷۷
گزارشگر : ۳۵۱۶
عسلنا
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
استاد دانشگاه فنی حرفه ای نیشابور در گفت و گو با عسلنا:

بره موم درکاهش تلفات اولیه مرغداری قوی تر از داروی شیمیایی است

محمود خیرآبادی، استاد دانشگاه نیشابور، گفت: بنابر تحقیقات کاربردی این مرکز علمی که با آزمایش دقیق بره موم و داروهای شیمیایی بر عفونت کیسه زرده جوجه ها در بدو تولد صورت گرفته، بره موم سه برابر در محافظت از جوجه ها در برابر این عارضه قوی تر از آنتی بیوتیک های شیمیایی عمل کرده است.

با مصرف داروهای شیمیایی و آنتی‌بیوتیک‌ها در مرغ و مصرف گوشت آن، ثابت‌شده که نوعی مقاومت در برابر آنتی‌بیوتیک در انسان ایجاد می‌شود، همین است که اخیراً گاهی اوقات با مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها در سرماخوردگی یا دیگر بیماری‌ها احساس می‌کنیم که اثر مطلوب و همیشگی را نداشته است.
 
«بره موم» از شگفت‌انگیزترین تولیدات یکی از اعجاب‌انگیزترین آفریده‌های خدا در طبیعت است، این آنتی‌بیوتیک قوی که از مؤثرترین آنتی‌بیوتیک‌های طبیعی و ارگانیک موجود در طبیعت است در داخل کندوی عسل به‌وسیله زنبورها تولید و برای ضدعفونی داخل کندو و ورودی آن استفاده می‌شود تا مواد ناپاک و ویروس‌ها و میکرب‌ها و عوامل بیماری‌زا، وارد کندو نشده یا نابود شوند.
 
ازاین‌رو با مهندس محمود خیرآبادی، محقق و استاد دانشگاه فنی حرفه‌ای نیشابور که از چند سال پیش تحقیقات جامعی را بر روی اثرات دارویی بره موم بر دام و طیور انجام داده، به گفتگو نشستیم.
 
اثر قوی بره موم در کاهش تلفات آنفولانزا و برونشیت و افزایش وزن مرغ‌ها
ایشان چند سالی است که تحقیقاتی را با کمک یک گروه پژوهشی در دانشگاه فنی حرفه‌ای نیشابور بر روی بره موم و تغذیه طیور شروع کرده و توانسته با مطالعه و پژوهش و با همفکری به یافته‌ها و تجربیات بالینی و میدانی خوبی بر روی پرورش مرغ ارگانیک با بهره‌گیری از بره موم دست‌ یابد و از اثر بسیار قوی این آنتی‌بیوتیک ارگانیک بر کاهش تلفات و افزایش وزن مرغ‌ها و صعود بهره‌وری مرغداران می‌گوید
 
 در تحقیق مهم و کاربردی اخیر ایشان که به‌منظور کاهش تلفات اولیه مرغداری‌ها براثر «عفونت کیسه زرده» صورت گرفته، گروه تحقیقاتی ایشان از محبت‌های بی‌دریغ جناب مهندس محسن لطفی ریاست دانشگاه فنی و حرفه‌ای نیشابور و کمک و مشاوره و حمایت‌های بزرگوارانی همچون آقای مهندس رضا بخشی، معاون اداری و مالی دانشگاه و آقای مهندس اسلام علیشاهی معاونت آموزشی دانشگاه فنی و حرفه‌ای نیشابور بهره‌مند شده است که جا دارد از زحمات این عزیزان در توسعه تحقیقات بر پایه محصولات ارگانیک برای کاهش استفاده از داروهای شیمیایی تشکر و قدردانی نماییم.
 
این استاد دانشگاه فنی حرفه‌ای نیشابور در گفتگوی اختصاصی با عسلنا در خصوص تحقیقات جدید در استفاده از بره موم برای کاهش تلفات اولیه مرغداری‌ها اظهار کرد: برای انجام این تحقیق تخم‌مرغ‌های بومی ایرانی، از نوع مرغوب تهیه شدند و در دستگاه جوجه‌کشی خریداری‌شده قرار داده شدند تا داده‌های تحقیق دقیق و در کنترل خودمان باشند.
 
محمود خیرآبادی با اشاره به اینکه، صفرتا صد این تحقیق توسط خودمان در محیط آزمایشگاهی با نظارت دقیق انجام‌شده است، تصریح کرد: برای این آزمایش جوجه‌ها خریداری نشدند و تصمیم گرفتیم از مرحله تخم‌مرغ، کار جوجه‌کشی را هم خودمان انجام دهیم تا دقیق و اصولی باشد، در دمای استاندارد و رطوبت اصولی به مدت 21 روز، بر جوجه شدن تخم‌ها نظارت داشتیم، سپس در بدو تولد جوجه‌ها دو نوع آنتی‌بیوتیک را در گروه‌های مختلف امتحان کردیم.
 
عفونت کیسه زرده شایع‌ترین علت تلفات زیان‌بار اولیه در مرغداری‌های کشور
وی اضافه کرد: در مرغداری‌ها یکی از مشکلات اصلی، تلفات اولیه جوجه‌ها در روزهای ابتدایی تولد است، معمولاً این تلفات سنگین در هفته اول تولد و جوجه‌کشی رخ می‌دهد و مربوط به اختلالی به نام «عفونت کیسه زرده» است.
 
این مشاور پرورش طیور، ادامه داد: بسیاری از مرغداری‌ها در برابر این تلفات و برای جلوگیری از آن از آنتی‌بیوتیک‌ها و ضد عفونت‌هایی مثل «جنتامایسین» و «نئومایسین» یا «کولیستین» استفاده می‌کنند.
 
وی افزود: ما برای امتحان آنتی‌بیوتیک طبیعی «بره موم» که قبلاً هم در تحقیقاتی دقیق برای طیور استفاده کرده بودیم و شاهد کاهش تلفات آنفولانزا و افزایش وزن مرغ‌ها بودیم، گروه هدف تحقیق خود را به دو بخش تقسیم کردیم و به تعدادی از جوجه‌های یک‌روزه به‌صورت تزریق و همگن‌سازی در آب آنتی‌بیوتیک شیمیایی «آموکسی‌سیلین» خوراندیم و گروهی مساوی از جوجه‌های یک‌روزه را تحت مصرف «محلول عصاره بره موم» که خودمان تهیه‌کرده بودیم، قراردادیم.
 
خیرآبادی عنوان کرد: «آموکسی‌سیلین» از قوی‌ترین آنتی‌بیوتیک‌های شیمیایی و از داروهای مؤثر ضد عفونت است و هدف ما ایجاد رقابت درمانی بین این دارو و «بره موم» به‌عنوان یک آنتی‌بیوتیک طبیعی ارگانیک بی‌خطر بود.
 
به گزارش عسلنا، وی بابیان اینکه تلفات اولیه مرغداری‌ها به علت «عفونت کیسه زرده» اتفاق می‌افتد که پس از تولد، احتمالاً مقداری از زرده تخم‌مرغ که منبع تغذیه جوجه در تخم است، پس از ورود به بدن او جذب کامل نشده و سبب عفونت می‌شود. گفت: در اکثر گله‌های مرغ گوشتی این مشکل وجود دارد و بسته به خوب عمل نکردن دستگاه جوجه‌کشی یا نژاد مرغ مادر و عوامل دیگر این بیماری تشدید و تلفات بسیار سنگینی به مرغداران وارد می‌کند.
 
این استاد دانشگاه عنوان کرد: خوشبختانه در چند بار امتحان از بین گروه‌های 15 قطعه‌ای، تلفات ما در گروه‌هایی که «بره موم» به‌عنوان آنتی‌بیوتیک مصرف‌شده بود بسیار پایین‌تر بود.
 
وی از نتیجه مثبت این تحقیق خبر داد و افزود: نتیجه حاصله این بود که در گروه‌های تحقیقی 15 قطعه‌ای که آنتی‌بیوتیک شیمایی «آموکسی سیلین» مصرف کرده بودند، 3 قطعه تلفات و در گروهی که «بره موم» مصرف کرده بودند تنها یک قطعه و گاهی هم بدون تلفات بودیم.
 
اثر بره موم 3 برابر قوی‌تر از آموکسی سیلین
به گزارش عسلنا، این کارشناس ارشد تغذیه دام و طیور، تشریح کرد: برای تهیه بره موم دارویی و مصرف به‌عنوان آنتی‌بیوتیک، 50 گرم بره موم خالص مرغوب را با 150 میلی‌لیتر آب مخلوط کردیم و در محیط تاریک به محلول موردنظر در مقالات علمی رسیدیم، در مدت 10 روز، هرروزه چند بار این محلول را به هم می‌زدیم و اقدام به عصاره گیری کردیم. سپس 120 میلی‌تر محلول به‌دست‌آمده را در هر لیتر آب مصرفی جوجه‌ها 10 میلی‌لیتر اضافه و مخلوط کردیم.
 
خیرآبادی اطمینان داد: در حال حاضر که جوجه‌های گروه آزمایش، هفته دوم تولد را هم‌پشت سر گذاشتند شاهد سلامت و سرزندگی آن‌ها هستیم.
 
وی تأکید کرد: ما به این نتیجه مثبت رسیدیم که «بره موم» می‌تواند به‌عنوان یک آنتی‌بیوتیک ارگانیک قوی بر روی بیماری‌ها و عفونت‌های بدو تولد جوجه‌ها و تلفات اولیه مرغداری‌ها، اثر مطلوب و مؤثری داشته باشد.
 
این محقق یادآور شد: البته می‌شود از کپسول‌های آماده موجود در بازار نظیر تولیدات خوب شرکت «شهدینه گل‌ها» نیز استفاده کرد چراکه در این شرکت با دستگاه استاندارد موجود کار عصاره گیری بره موم انجام‌گرفته و پودر مرغوب به‌دست‌آمده به‌صورت کپسول بسته‌بندی می‌شود.
 
وی با اشاره به اینکه در تحقیق دیگری برای به دست آوردن اثر «بره موم» بر بیماری‌های آنفولانزا و برونشیت در واحدهای بزرگ مرغداری از این ماده استفاده کردیم و نتایج خوبی به دست آمد، اذعان کرد: برای این منظور، همچنین این کپسول‌ها در یک واحد مرغداری به‌جای واکسن‌ها استفاده شد و در سن 11 روزگی به میزان هر 10 هزار قطعه 720 عدد کپسول با آب خوراکی مخلوط و به جوجه‌ها داده شد و شاهد اثر مثبت و قابل‌تأملی در برابر بیماری‌های آنفولانزا و برونشیت و سایر بیماری‌های طیور بودیم.
 
بره موم می‌تواند عوارض و شدت کرونا را کاهش دهد
به گزارش عسلنا، خیرآبادی خاطرنشان کرد: نکته بسیار خوب این تحقیق این بود که لازم نیست برای کاهش تلفات اولیه مرغداری‌ها به سراغ داروها و آنتی‌بیوتیک‌های گران‌قیمت شیمیایی باشیم و به‌راحتی با «بره موم» که یک آنتی‌بیوتیک بی‌ضرر ارگانیک و طبیعی است این تلفات قابل جلوگیری و کاهش است.
 
مدیرعامل سابق شرکت تعاونی مرغداران سربداران سبزوار، در پایان با تأکید بر فواید شگفت‌آور بره موم گفت: در تحقیقات به‌عمل‌آمده و مشاهدات بالینی «بره موم» سبب کاهش علائم و اثرات و دردهای کرونا نیز شده است و در افرادی که مصرف کردند نوعی ایمنی و مقاومت در برابر این بیماری ایجاد کرده که در صورت درگیر شدن با دردهای جزئی و کاهش علائم تب و تنگی نفس یا بدون این‌ها، این دوره طی شده و در دو یا سه روز علائم بهبودی ظاهرشده است.
(پنج شنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۹) ۱۱:۱۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها