سه شنبه / ۲۷ آبان ۱۳۹۹ / ۱۸:۴۷
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۹۸۳۳۳
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

110 کامیون سیب زمینی از گمرک پرویزخان صادر شد/ معطلی 1100 کامیون واقعی نیست

سخنگوی گمرک با بیان اینکه تعداد کامیون‌های سیب‌زمینی در مرز پرویزخان 1100 دستگاه نبوده و 400 دستگاه است، گفت: از این تعداد روز گذشته 110 کامیون کالای خود را صادر کردند.

سید روح اله لطیفی در مورد معطلی 1100 کامیون حامل سیب زمینی در گمرک پرویزخان گفت: تعرفه صادرات سیب زمینی به اقلیم کردستان در مقطع زمانی 26 فروردین تا 24 آبان در هر سال برای حمایت از تولید داخلی افزایش می‌یابد و از 25 آبان به بعد هر سال کاهش می‌یابد. همین علت باعث مزیت صادراتی سیب زمینی به این منطقه از عراق می‌شود.
سخنگوی گمرک افزود:‌ همین امر باعث شده تا هر ساله در این تاریخ، صادرات سیب زمینی به مرزهای این منطقه از عراق داشته باشیم. امسال با وجود اعلام قبلی حدود 400 دستگاه کامیون روز یکشنبه به مرز پرویزخان مراجعه کردند که روز گذشته 110 دستگاه کامیون با انجام تشریفات گمرکی محموله‌های خود را تحویل کامیون های عراقی برای انتقال به مقاصد نهایی دادند و نزدیک به 300 کامیون دیگر نیز منتظر انجام تشریفات گمرکی هستند که امروز نیز همین مقدار خروجی خواهیم داشت و با هماهنگی انجام شده ورودی جدیدی که حامل سیب زمینی باشد نخواهیم داشت.
وی افزود: تعداد کامیون هایی که بار سیب زمینی داشتند و به مرز پرویزخان مراجعه کردند، هزار و 100 دستگاه نبوده و همانطور که اعلام شد 400 دستگاه بوده است. اطلاعات نادرست از سوی برخی افراد، کمک به حل مشکلات تره بار صادراتی نمی‌کند.
لطیفی با بیان اینکه برنامه محدودیت های فصلی عراق به صورت منظم و بدون تغییر نسبت به  سال‌های گذشته بوده، است، بیان داشت:‌ اطلاع رسانی در ابتدای هر سال میلادی از طرف عراقی، گمرک، کنسولگری های ایران در عراق و استانداری‌ها، وزارت صمت و اتاق بازرگانی اعلام می شود.
* گوجه فرنگی‌ها در داخل ایران امحا نشد
سخنگوی گمرک در مورد فیلم های مرتبط با امحای گوجه فرنگی گفت: این فیلم مربوط به ایران نبوده و گوجه فرنگی در ایران امحا نشده بود و موارد امحا مربوط به گمرک عراق و عدم مجوز ترخیص از طرف قرنطینه گیاهی طرف مقابل با رویه سلیقه‌ای بود. هر چند افت کیفیت محموله ها به دلیل بارگیری چند روز قبل از کاهش تعرفه واردات عراق بود.
وی در مورد دلایل بروز چنین مشکلاتی در مرزها، تصریح کرد: صادرات تره بار از کشور به طور سنتی انجام می‌شود و به عبارتی اصولا چیزی به عنوان صادرات حرفه ای  و صادرکننده حرفه ای تره بار در مرزهای با عراق نداریم. شیوه کار همانند میدان میوه تره بار و ارسال کالا از طریق کشاورزان یا واسطه ها به سمت مرز است؛  دلال‌ها کالاهای فاقد بسته بندی مناسب را بعد از انجام تشریفات گمرکی در محوطه تخلیه و بارگیری به دلالان طرف مقابل با روش فروش و قیمت گذاری تره بار به فروش می رسانند.
این مقام مسئول ادامه داد: در صورتی که شرکت های صادراتی یا تشکل های حرفه ای صادراتی می توانند با ارزش افزوده مناسب، بسته بندی مطلوب و ضرب اهنگ مناسب ارسال کالا هم مانع از آسیب به کالا شده و هم بازار داخل را تحت تاثیر قرار ندهند و هم مشتریان خارجی نیز از کالاهای ایرانی رضایت داشته باشند و پول بیشتری بابت ان پرداخت کنند.



(سه شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۹) ۱۸:۴۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها