سه شنبه / ۲۷ آبان ۱۳۹۹ / ۱۲:۲۵
سرویس : آرد و غلات، مواد نشاسته ای
کد خبر : ۹۸۳۲۵
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایلنا
سرویس آرد و غلات، مواد نشاسته ای

بذرهایی که قرار است آرد و نان شود، خوراک دام و طیور می شود!

رئیس نظام صنفی کشاورزی گفت: بسیاری حاضر نیستند بذر گندم و جویی که ذخیره کرده اند را وارد بازار کنند چون قیمت تعیین شده برایشان صرفه اقتصادی ندارد. از طرفی چون قیمت خوراک دام و طیور بالا رفته برایشان به صرفه تر است که به جای فروش بذر گندم به کشاورز و تبدیل آن به گندم، آرد و نان ... آن را با قیمت بالاتر به دامداران و مرغداران بفروشند تا غذای دام و طیور شود.

محمد شفیع ملک زاده در پاسخ به این سوال که آیا کشاورزان با کمبود بذر مواجه هستند یا خیر؟ اظهار کرد: علیرغم اینکه بسیاری از کشاورزان هیچ تصمیمی برای کاشت گندم و  محصولات استراتژیک ندارند اما همان درصد کمی هم که می‌خواهند  برای کاشت محصولات استراتژیک اقدام کنند در تامین بذر دچار مشكل شده اند.
وی ادامه داد: توزیع کننده ها یعنی تعاونی ها و مراکز خدمات کشاورزی نتوانستند بذر مورد نیاز کشاورزان را تامین کنند. از طرفی نرخ تعیین شده  ۳۵۰۰ تا ۳۹۰۰ تومان به ازای هر کیلو بذر گندم که قرار بود به کشاورز تحویل داده شود نیز رعایت نمی شود و کشاورزان مجبور هستند بذر مورد نیاز خود را از بازار سیاه به قیمت هر کیلو ۶۰۰۰ تومان تهیه کنند.
رئیس نظام صنفی کشاورزی با بیان اینکه کمبود بذر گندم و جو و گرانی آن در بازار سیاه اخیرا کشاورزان را دچار مشکل کرده است، گفت: کشاورزی که قصد دارد جو بکارد باید بذر اصلاح شده با قیمت مناسب در اختیار داشته باشد اما بذر با قیمت مناسب در بازار نیست. همچنین در بازار، جو کمتر ازکیلویی ۴۵۰۰تومان وجود ندارد  و این در حالیست که  دولت نرخ خرید تضمینی  جو را برای سال آینده ۲۳۷۰تومان تعیین کرده است.
به گفته وی بسیاری حاضر نیستند بذر گندم و جویی که ذخیره کرده اند وارد بازار کنند چون قیمت تعیین شده  برایشان صرفه اقتصادی ندارد. از طرفی چون قیمت خوراک دام و طیور بالا رفته برایشان به صرفه تر است که به جای  فروش بذر گندم به کشاورز و تبدیل آن به گندم و آرد و نان ...آن را با قیمت بالاتر به دامداران و مرغداران بفروشند  تا غذای دام و طیور شود که این معامله برای خریدار و فروشنده دو سر سود است.
ملک زاده در پایان گفت: نیازمند اصلاح قیمت خرید تضمینی هستیم تا به این وسیله انگیزه کشاورزان برای کاشت محصولات استراتژیک بالاتر رود و نقدینگی آنها تامین شود و بتوانند از پس افزایش هزینه های تولید بر آیند. در غیر این صورت خودکفایی در برخی محصولا ت از جمله گندم از بین می رود و دولت مجبور است  امسال بین ۸ تا ۱۰میلیون تن گندم وارد کند.

(سه شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۹) ۱۲:۲۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها