دوشنبه / ۲۶ آبان ۱۳۹۹ / ۲۳:۴۳
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۹۸۳۱۳
گزارشگر : ۳۵۱۶
ایلنا
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

احتمال تمدید دوباره ممنوعیت صید ماهیان خاویاری دریای خزر در یکماه آینده

مدیرکل دفتر بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی آبزیان کشور از احتمال بسیار بالای تمدید دوباره ممنوعیت صید ماهیان خاویاری دریای خرز خبر داد و گفت: با توجه به شرایط بحرانی ذخایر، به قطع و یقین در جلسه بعدی اجلاس کمیسیون حفاظت و بهره‌برداری منابع زنده آبی دریای خزر که یک ماه دیگر برگزار می‌شود صید تجاری ماهیان خاویای بار دیگر ممنوع خواهد شد.

ناصر کرمی راد با تاکید بر اینکه همچنان وضعیت ذخایر ماهیان خاویاری دریای خزر در شرایط بحرانی قرار دارد، اظهار کرد: تا یک ماه آینده اجلاس بعدی کمیسیون حفاظت و بهره‌برداری منابع زنده آبی دریای خزر به صورت مجاز برگزاری می‌شود تا تصمیمات جدیدی در این حوزه گرفته شود.
 
وی ادامه داد: با توجه به شرایط ذخایر این ماهی در دریای خزر، به قطع و یقین ممنوعیت صید تجاری توسط کشورهای حاشیه دریای خزر دوباره تمدید خواهد شد.
 
کرمی راد در پاسخ به این پرسش که مدت ممنوعیت بعدی چقدر خواهد بود، گفت: مدت دو دوره ممنوعیت‌ گذشته 5 سال و در مجموع 10 سال بدون وقفه بود و پیش بینی ما این است که برای این دوره نیز 5 سال ممنوعیت در نظر گرفته شود.
 
مدیرکل دفتر بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی آبزیان درباره آخرین وضعیت تولید ماهیان خاویاری در کشور نیز گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا و شرایط پیش آمده میزان تولید گوشت و خاویار ماهیان خاویاری در کشور با اندکی تاخیر در آذرماه برآورد و اعلام خواهد شد، اما با توجه به شرایط حاکم و کاهش تقاضا برای گوشت و خاویار پیش بینی ما کاهش برداشت و استحصال خاویار نسبت به اهداف پیش‌بینی شده است.
 
کرمی راد ادامه داد: تشدید تحریم‌ها همراه با شیوع کووید – 19 بازار صادراتی ماهیان خاویاری را با مشکلات جدی روبه‌رو کرده است که اثر خود را با کاهش برداشت محصول تولیدی نشان خواهد داد.
 
وی درباره میزان تولید گوشت و خاویار کشور در سال گذشته اظهار کرد: سال گذشته بیش از 2 هزار و 530 تن گوشت ماهی خاویار و 10 تن  600 کیلوگرم خاویار  از ماهیان پرورشی در کشور تولید شد.
 
کرمی راد ادامه داد: از این میزان تولید خاویار،‌ 3 تن آن به کشورهای هدف صادراتی در اروپا و امریکا و آسیا ارسال شد.
 
وی ارزش خاویار صادراتی در سال 98 را بیش از 2 میلیون دلار عنوان کرد.
 
به گفته کرمی راد؛ آمار اعلام شده مربوط به خاویاری است که از گمرک خارج شده و خروج این کالا از طریق چمدانی و مسافری نیز انجام می‌گیرد.
 
وی با تاکید بر اینکه ایران در زمینه تولید گوشت و خاویار در رتبه‌های برتر دنیا قرار دارد، افزود: بر اساس آمار منبع رسمی فائو ( سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد) در سال2018 ایران در تولید گوشت ماهیان خاویاری در رتبه چهارم بعد از روسیه قرار دارد و با توجه به برنامه ریزی‌ها، پتانسیل‌ها و زیرساخت‌های موجود در آینده نزدیک بی‌شک رتبه دوم تولید گوشت ماهیان خاویاری بعد از کشور چین را کسب خواهد کرد.
 
کرمی راد تصریح کرد: در حال حاضر در 21 استان کشور بیش از 130 مزرعه پرورش ماهیان خاویاری با ظرفیت تولید 6 هزار و  500 تن گوشت و 100 تن خاویار ایحاد و درحال فعالیت هستند که بیش از 80 درصد آنها از سال 1392به بعد احداث شده‌اند.
 
مدیرکل دفتر بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی آبزیان کشور رتبه یک و دو تولید این محصول را متعلق به چین و ارمنستان عنوان کرد.
 
کرمی راد یادآور شد: به رغم آنکه چین در تولید خاویار ماهیان خاویاری نیز در رتبه یک جهان قرار دارد، اما ایران رتبه اول تولید با ارزش‌ترین و کیفی‌ترین خاویار پرورشی جهان، فیل ماهی(بلوگا) را در اختیار خود دارد.
(دوشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۹) ۲۳:۴۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها