شنبه / ۲۴ آبان ۱۳۹۹ / ۱۳:۰۲
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۹۸۲۸۲
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

افزایش تقاضا برای صادرات آبزیان/ توسعه فروش آنلاین در دوران کرونا

مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان سازمان شیلات گفت: با اجرای پایش ها و پروتکل های بهداشتی در شرایط کرونا، از تیر ماه امسال با تقاضای روزافزون صادرات آبزیان مواجه شده ایم.

عیسی گلشاهی افزود: شیوع ویروس کرونا در ماه‌های نخست سال، حوزه تجارت و توزیع داخلی آبزیان را تحت تأثیر قرار داد به طوری که مزارع پرورش ماهی و همچنین پرورش دهندگان ماهی در دریا دچار انباشتگی محصول شدند.
وی اظهار داشت: پس از اردیبهشت ماه با تهیه و اجرای دستورالعمل‌ها و پروتکل‌های بهداشتی و پایش مزارع پرورش آبزیان، به تدریج با انجام صادرات و برطرف شدن ابهامات مردم در خرید آبزیان، شرایط در مزارع پرورش ماهی به حالت عادی رسیده و از حالت انباشت محصول خارج شده‌ایم.
توسعه فروش الکترونیکی آبزیان در دوران کرونا
گلشاهی درباره اقدامات انجام شده برای رونق بازار داخلی آبزیان در شرایط کرونایی اظهار داشت: توسعه فروش الکترونیکی آبزیان در کشور تا حدی توانست بخشی از محصولات به ویژه ماهی قزل آلا را از مزارع پرورش ماهی خارج کند و فروش را افزایش دهد.
وی به اخذ استاندارد ملی تولید ماهی قزل آلا نیز اشاره و اضافه کرد: با همکاری سازمان شیلات ایران و سازمان استاندارد ملی کشور، این استاندارد ملی تولید اخذ و برای نخستین بار کنسرو ماهی قزل آلا به صورت انبوه و تجاری وارد خط تولید شد.
مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان سازمان شیلات ایران افزود: همین امر موجب شد بخشی از ماهی قزل آلا تولید شده وارد کنسروسازی ها شود.
وی گفت: اقدامات برای دستیابی به بازارهای جدید ماهی قزل آلا و تغییر رویه‌های صادراتی نیز به افزایش صادرات و کاهش موجودی انباشت شده این محصول در مزارع پرورشی کمک کرد.
گلشاهی توضیح داد: در حال حاضر عمان و امارات به عنوان کشورهای هدف صادرات محصولات آبزی در عرصه‌های جدید مطرح شده‌اند ضمن آنکه در شش ماهه اخیر صادرات این محصولات به روسیه و آذربایجان چشمگیر بوده است.
وی درباره عرصه‌های جدید صادرات افزود: در گذشته قزل آلای سالمونی تازه به صورت محدود به امارات صادر می‌کردیم، اما اکنون با فراهم شدن بسترهای لازم، صادرات قزل آلای سالمونی و معمولی به صورت منجمد نیز به این کشور داریم.
گلشاهی اشاره کرد: صادرات قزل آلا به امارات در سال‌های قبل فقط در وزن بالای ۲.۵ کیلو گرم صورت می‌گرفت، اما اکنون در وزن‌های مختلف، صادرات انجام می‌شود.
مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان سازمان شیلات ایران گفت: امسال قزل آلای سالمونی و معمولی به صورت تازه و منجمد نیز راهی بازار کشور عمان می‌شود.
وی انجام آبزی پروری قراردادی را از دیگر عوامل توسعه صادرات در سال جاری عنوان کرد و اظهار داشت: اکنون صادرکنندگان برای کاهش نگرانی از تأمین محصولات آبزی، وارد مذاکره با پرورش دهندگان آبزی در قالب آبزی پروری قراردادی شده‌اند تا بتوانند تولید مشترک داشته باشند و محصولات را پیش خرید کنند.
گلشاهی در بخش دیگری از سخنان خود، کاهش قدرت خرید مردم را از دلایل کاهش مصرف آبزیان در بازار داخلی دانست و گفت: میانگین قیمت عمده فروشی هر کیلوگرم ماهی قزل آلای سالمونی از ۲۹ هزار تومان در سال گذشته در قبل از کرونا به حدود ۴۰ هزار تومان در سال جاری رسیده که این موضوع در سبد خانوارها نیز تأثیر گذاشته است.
وی ادامه داد: هزینه تولید به دلیل شیوع کرونا، شرایط سخت تحریم و نوسانات ارزی خیلی بیشتر از قیمت آبزیان در بازار بوده است.
مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان سازمان شیلات ایران به افزایش قیمت نهاده‌ها در حوزه پرورش آبزیان اشاره کرد و گفت: تخم چشم زده ماهی قزل آلا در گذشته با ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی وارد کشور می‌شد، اما اکنون با ارز نیمایی یعنی با ۳ برابر قیمت وارد می‌شود.
وی اضافه کرد: بعضی از نهاده‌های دیگر در حوزه پرورش آبزیان مانند خوراک میگو و لارو ماهی نیز با ارز نیمایی به دست تولیدکنندگان می‌رسد.


(شنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۹) ۱۳:۰۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها