چهارشنبه / ۲۱ آبان ۱۳۹۹ / ۱۰:۱۹
سرویس : تغذیه و سلامتی
کد خبر : ۹۸۲۳۷
گزارشگر : ۳۵۱۶
فارس
سرویس تغذیه و سلامتی

چکار کنیم در «پاییز» بیمار نشویم؟

متخصص طب سنتی با بیان اینکه در پاییز هوا در صبح‌ و شب سرد و در طول روز گرم است، گفت: معمولا نیاز است در ابتدا و آخر روز لباس بیشتری بپوشیم؛ ضمن اینکه باید به سمت مصرف بیشتر انواع آش‌ها برویم.

نعمت الله مسعودی متخصص طب سنتی  در پاسخ به این پرسش که «در فصل پاییز برای سلامتی بدن چه تدابیری را باید در نظر گیریم؟»،بیان داشت:فصل پاییز از لحاظ مزاجی سرد و خشک محسوب می‌شود.
 
وی ادامه داد: فصول در طب سنتی از لحاظ تقویمی و اقلیمی با همدیگر فرق می‌کنند. تعریف فصل پاییز این است که صبح‌ها و شبها سرد و در طول روز گرم است؛ در نتیجه معمولا نیاز است در ابتدا و آخر روز لباس بیشتری بپوشیم؛ همچنین در طول روز نیز هوا آنقدر گرم نمی‌شود تا نیاز به سرد کننده باشد.
 
این متخصص طب سنتی افزود: پاییز فصل برگ ریزان بوده و ضد مزاج روح است؛ مخصوصا ما این حالت را در گیاهان شاهد هستیم و در موجودات زنده و انسان نیز همین اثر را دارد.
 
مسعودی اضافه کرد: بنابراین باید خیلی مراقب سلامتی خود باشیم؛ چراکه گفته‌اند از سرمای پاییز خود را حفظ کرده و دقت کنیم گرمای آن نیز ما را تحت تاثیر قرار ندهد؛ به دلیل اینکه هر دو حالت برای سلامتی مضر است.
 
وی متذکر شد: خشکی حاصل از فصل تابستان با خشکی فصل پاییز جمع می‌شود و می‌تواند بیماری‌های خشکی را زیاد کند؛ لذا در پاییز شاهدیم که بیماری‌هایی همچون  اگزما، افسردگی، درد مفاصل، تیرگی پوست،خارش، سوء مزاج خشک ریه که سرفه‌ها و تحریکات ریوی به همراه دارد در این فصل بیشتر است.
 
این متخصص طب سنتی با تاکید بر اینکه باید از مصرف مواد غذایی که خشکی افزاست، پرهیز کنیم،گفت: باید غذاهای تند، ادویه دار، سرخ‌کردنی، پیتزا، سوسیس‌،کالباس و فلفل  کمتر مصرف کنیم و به سمت مصرف غذاهای گرم و تر مثل انواع آش‌ها و خورشت‌ها برویم.
 
مسعودی با اشاره به اهمیت مصرف میوه، خاطرنشان کرد:البته باید توجه کرد تا در فصل پاییز در مصرف میوه زیاده روی نکنیم؛ چراکه این زیاده روی بسیار بد است و می‌تواند بدن را مستعد عفونت کند.
 
وی متذکر شد: مخصوصا کسانی که گوارش ضعیف و سو ء مزاج سردی دارند، باید از زیاده‌روی در مصرف میوه پرهیز کرده و بیشتر مراقب باشند.
(چهارشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۹) ۱۰:۱۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها