چهارشنبه / ۲۱ آبان ۱۳۹۹ / ۰۹:۳۰
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۹۸۲۲۵
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

قاچاق دام تهدیدی برای امنیت غذایی کشور/ رشد ۱۲ برابری کشفیات قاچاق دام

موضوع قاچاق دام و مشکلاتی که برای امنیت غذایی کشور به وجود می آورد در برنامه امشب گفت و گوی ویژه خبری بررسی شد.

دهقانی نیا سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و سعید سلطانی سروستانی مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران ایران امشب ۲۰ آبان ماه با حضور در برنامه گفت و گوی ویژه خبری به بررسی موضوع قاچاق دام و مشکلاتی که برای امنیت غذایی کشور به وجود می آورد، پرداختند.
سلطانی سروستانی مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران ایران با اشاره به اینکه امسال متاسفانه قاچاق دام شدت پیدا کرده است گفت: حدود ۱۲ برابر سال گذشته کشفیات قاچاق داشتیم لذا به همین میزان هم قاچاق دام بیشتر شده است.
او با اشاره به اینکه حداکثر ۶۰ هزار راس قاچاق دام زنده در سال داریم ادامه داد: بازار رها شده است، آمار‌های غلط منجر به واردات بی حد و حصر گوشت یخ زده به کشور می‌شود و قاچاقچیان از این فرصت استفاده می‌کنند.
مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران ایران اظهار کرد: زمانی که وضعیت اقتصادی مردم خراب می‌شود، در سبد خانوار مصرف گوشت قرمز پایین می‌آید،در برنامه پنجم توسعه پیش‌بینی کرده بودیم که یک خانوار در سال باید ۱۱.۵کیلو گوشت  مصرف کند، لذا بازار باید توان جواب دادن به مصرف کننده را داشته باشد.
او با اشاره به اینکه پلاک کوبی قانون و نظام جامع دارد گفت: دولت باید برای این کار هر سال اعتباری را بگذارد، اتحادیه ما بسیار توان بالایی دارند و در سراسر کشور آمادگی دارند تا پلاک کوبی را انجام دهند لذا ما توانستیم ۱۲ میلیون راس دام را هویت دار کنیم.
سلطانی سروستانی با اشاره به اینکه یکی از مهمترین تاثیرات قاچاق دام برای سال آینده است افزود: وقتی دام مولد قاچاق می‌شود نتیجه آن این است که سال آینده افزایش قیمت گوشت را خواهیم داشت.
افزایش ۱۲ برابری قاچاق دام زنده را تایید نمی‌کنم
در ادامه برنامه دهقانی نیا سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به اینکه بنده افزایش ۱۲ برابری قاچاق دام زنده را تایید نمی‌کنم گفت: میزان واردات امسال یک دهم سال قبل نبوده است، ما به دنبال شفاف‌سازی هستیم.
او با اشاره به اینکه وظیفه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، اجرا نیست افزود: وظیفه ستاد، ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌ها است، صدا و سیما حتی یک بار در ۳ سال گذشته در جلسات اعضای ستاد حضور نداشته است. امسال ۱۰ شهید فقط برای مبارزه با قاچاق دام داده‌ایم. اثر قاچاق دام در سبد خانوار کم است.
دهقانی نیا با اشاره به اینکه ما برای شفاف‌سازی کلیه فرایند‌ها از جمله حمل و نقل دام نیاز به شناسایی دام داریم اظهار کرد: انتظار داریم پلاک کوبی انجام شود. قانون بازدارندگی دارد لذا نباید در جامعه فضای نادرست ایجاد کنیم و بگوییم به خاطر درصدی از قاچاق، قیمت گوشت افزایش می‌یابد. آخرین حلقه در راه مبارزه با قاچاق عینیت بیشتری پیدا می‌کند.
سخنگوی ستاد ملی مبارزه با قاچاق کالا و ارز تصریح کرد: دامی که پلاک دارد از سامانه بازارگاه باید نهاده کشاورزی را بگیرد، اما این کار را نمی‌توانیم انجام دهیم و این موضوع سبب افزایش قیمت می‌شود، تمامی حلقه‌ها باید کنار هم قرار بگیرد و دستگاه باید همکاری کنند.
او گفت: حمل و نقل دام زنده بین استان‌ها با مجوز سازمان دامپزشکی و پلاک کوبی انجام می‌شود و باید خوراک و نهاده‌های یارانه‌ای به دام‌هایی که شناسنامه دار شده باشند داده شود.
سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان اینکه واردات گوشت کمتر از یک دهم سال گذشته است افزود: از ۷۰ میلیون راس دام زنده حدود ۱۷ میلیون راس دام سبک و سنگین کشتار شده است و اگر حتی ۳۰۰ هزار راس دام نیز قاچاق شده باشد تاثیر چندانی روی بازار ندارد. بیشترین آمار کشفیات قاچاق دام زنده در سال ۶۰ هزار راس است و ۱۲ برابر شدن کشفیات قاچاق دام زنده را نمی‌پذیریم.
ناهماهنگی بین دستگاه‌های متولی مبارزه با قاچاق دام وجود دارد
لشکری فرمانده دریابانی استان هرمزگان در ادامه برنامه افزود: استان هرمزگان دو هزار و پانصد کیلومتر مرز آبی دارد که اکنون با کمترین امکانات آن را کنترل می‌کنیم، ولی دریابانی آخرین ایستگاه مبارزه با قاچاق است.
او با اشاره به اینکه همه دام‌های قاچاق از استان‌های دیگر کشور برای قاچاق به کشور‌های عربی وارد هرمزگان می‌شود گفت: با قاچاقچیان دام برخورد شدید می‌شود.
فرمانده دریابانی استان هرمزگان با بیان اینکه مشکل دیگری که جان دریابانان را به خطر انداخته و کسی هم پاسخ گو نیست این است که قاچاقچیان باعث شهادت و مجروح شدن و حتی قطع عضو نیرو‌های دریابانی شده اند اظهار کرد: باید مشکلات ما درمبارزه با قاچاقچیان برطرف شود.
لشگری ادامه داد: عوامل مختلفی در زمینه قاچاق دخیل است، مهمترین عامل اختلاف شدید قیمت دام است که بین ایران و کشور‌های حاشیه خلیج فارس این اختلاف ۴ تا ۵ برابر است.همچنین ناهماهنگی بین دستگاه‌های متولی مبارزه با قاچاق دام وجود دارد، برابر ماده ۳ قانون مبارزه با قاچاق ۲۷ دستگاه متولی مبارزه با قاچاق هستند.
او خاطرنشان کرد: مرزبانی و نیروی انتظامی حداکثر توان خود را در مبارزه با قاچاق به کار می‌گیرند، از سال گذشته تاکنون هشت شهید تقدیم انقلاب شده است، متاسفانه دیگر دستگاه‌ها وظایفی را که قانون به آن‌ها سپرده به درستی انجام نمی‌دهند.
 
ما کنعلی رئیس سازمان دامپزشکی کشور در ادامه برنامه تصریح کرد: در رابطه با قاچاق دام زنده مرجع ذیصلاح ستاد ملی مبارزه با قاچاق کالا و ارز است، ما نمی‌توانیم در خصوص کمیت قاچاق دام اظهار نظر کنیم.
او با اشاره به اینکه چند داده عملیاتی ثبتی است که خیلی از مسائل را مشخص می‌کند، ما بر اساس آمار عملیات ثبتی یعنی چیزی که واقعیت مطلق دارد عمل می‌کنیم گفت: در شش ماهه اول سال ۹۹ نسبت به مدت مشابه سال گذشته  افزایش ۳۲ درصدی کشتار گوسفند و ۴۴ درصدی  کشتار گاو و گوساله را در کشتارگاه‌ها داشتیم، کشتار شتر بر مبنای واردات ۲۸ درصد کاهش یافته است.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور افزود: ۶۵ میلیون راس گوسفند و بز در داخل کشور موجود است، همیشه قیمت گوشت قرمز در داخل کشور ما تابعی از نرخ ارز بوده است، لذا خروج دام از داخل کشور کمیتش در حدی نیست که تاثیر معنی داری بر موضوع بگذارد، خروج دام از شش استان ممنوع است.
 
(چهارشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۹) ۰۹:۳۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها