سه شنبه / ۲۰ آبان ۱۳۹۹ / ۲۳:۲۲
سرویس : ماشین آلات صنایع غذایی
کد خبر : ۹۸۲۲۳
گزارشگر : ۳۵۱۴
سرویس ماشین آلات صنایع غذایی

متال دتکتور صنایع غذایی چیست؟ (تاریخچه)

تا چندی پیش، هیچ متال دتکتوری قابلیت یادگیری اتوماتیک محصول نداشت. اپراتور به طور مکرر به صورت دستی با وارد کردن کردن محصول به دیافراگم با یک دست و تنظیم خازن یا پناسیل سنج با دست دیگر سیستم را تنظیم می کرد

اما امروزه شرکت Sesotec این سیستم را به صورت کلی متحول نموده است. در این مقاله شرکت دیباج صنعت پاسارگاد  با بررسی تاریخچه ای از متال دتکتور صنایع غذایی از گذشته تا به امروز به بررسی تحولات نوین این صنعت در تشخیص ناخالصی فلزی در صنعت حساس مواد غذایی می پردازد.

 

متال دتکتور صنایع غذایی

 

 

تشخیص ناخالصی های کوچک و  آنالیز داده ساده متال دتکتور در گذشته

در اوایل دهه 80 میلادی نوآوری های قابل توجهی در تشخیص فلزات با استفاده از با اسیلاتورهای کنترل شده با کریستال و مدارهای تعادل خودکار به وجود آمد. در اواخر دهه 80 میلادی اولین متال دتکتور های مبتنی بر ریز پردازنده توانستند "یادگیری اتوماتیک محصول" و ارائه "اطلاعات دیجیتال از سیگنال های تشخیص فلز" را ممکن سازند.

ویژگی های جدید نرم افزار متال دتکتور برای مطابقت با برنامه های ایمنی غذا

از آن زمان به بعد، پیشرفتهای فزاینده ای در دستگاه متال دتکتور به وجود آمد. با معرفی برنامه ایمنی مواد غذایی که با HACCP آغاز شد و اکنون برای مطابقت با الزامات "قانون نوسازی ایمنی مواد غذایی" FSMA  و دیگر قوانین، شرکت های سازنده متال دتکتور نرم افزارهایی با ویژگی های جدید را به بازار مصرف معرفی می کنند تا انطباق با قوانین غذایی به وجود آید. ویژگی های نرم افزاری شامل هشدار به اپراتور در هنگام به چالش کشیدن عملکرد متال دتکتور ها، ثبت log book، کنترل خودکار قفل و تایید ریجکت که سبب فراهم آوردن مزایای واقعی از نظر انطباق با آخرین برنامه های ایمنی مواد غذایی گردید. اما تغییر زیادی در فن آوری کویل متعادل ایجاد نشد. متال دتکتور ها ناخالصی فلزی را از یک تغییر فاز در یک میدان الکترومغناطیسی متعادل تشخیص می دادند.

تشخیص آلاینده های فیزیکی با فناوری اشعه ایکس

با معرفی دستگاه بازرسی با اشعه ایکس در اواخر دهه  90 میلادی، پیش بینی هایی شد که این فناوری جایگزین متال دتکتور ها خواهد شد. امروزه، اغلب سیستم های اشعه ایکس قابل اطمینان تر و ارزان تر از 10 سال گذشته هستند. دستگاه های بازرسی با اشعه ایکس با تشخیص ناخالصی های غیر فلزی همچون شیشه، سنگ، استخوان و پلاستیک مزیتی افزوده ایجاد نمودند. علاوه بر این، سیستم های بازرسی اشعه ایکس داده ها را از طریق اسکن خطی گرفته و تصویر محصول را برای بهبود تشخیص ناخالصی خارجی ایجاد می نماید. با استفاده از داده های تصویری مونتاژ شده، سیستم های بازرسی با اشعه ایکس همچنین می توانند ویژگی های کیفیت محصول مانند وزن، کامل بودن محصول و قطعات شکسته را تعیین نمایند.

اما الزاماتی برای انتخاب بین تکنولوژی بازرسی با اشعه ایکس و متال دتکتور وجود دارد. انتخاب تکنولوژی باید بر اساس این باشد که کدام تکنولوژی به بهترین وجه خطرات ایمنی غذا را برطرف می کند. استفاده از سیستم بازرسی با اشعه ایکس زمانی ارجح است که از بسته بندی های متالایز استفاده می شود و رعایت استاندارد های ایمنی مواد غذایی از الزامات است و باید ریسک حضور ناخالصی فلزی را از بین برد. ( شایان ذکر است که در سیستم های جدید متال دتکتور شرکت Sesotec با استفاده از هوش مصنوعی، تشخیص ناخالصی فلزی در بسته بندی های متالایز نیز ممکن می باشد اما کارکرد این نوع دستگاه ها پیچیده تر می باشد.) علاوه بر این، استفاده از دستگاه بازرسی با اشعه ایکس زمانی که امکان وجود ناخالصی های غیر فلزی همچون شیشه، سنگ، پلاستیک، استخوان و ... نیز در محصول می باشد، توصیه می گردد.

قابلیت استفاده و دقت تشخیص بهبود یافته

قابلیت تصویربرداری با اشعه ایکس به درک بهتر اپراتور از آنچه منجر به رد محصول می شود کمک می کند زیرا تصویر حاصل بصری است و اپراتور هر نوع ناخالصی در محصول را مشاهده می نماید. تاکنون، متال دتکتور ها، به سیگنال نمودار میله ای یا نمایش عددی سیگنال های حاصله تکیه می کردند. با این وجود، متال دتکتور های نسل جدید می توانند با تبدیل سیگنال های الکترومغناطیس به علائم بصری الکترومغناطیس ایجاد تصویری مشابه کنند که داده گرافیکی با ابعاد 360 درجه ارائه می دهد.

بنابراین، اپراتور تصویری مجازی از محصول در حال بازرسی را می بیند. حساسیت تشخیص متال دتکتور نیز افزایش می یابد، زیرا این نسل از متال دتکتور ها داده هایی را بیرون می کشد که قبلا در سیگنال های متداول سیستم تغییر فاز کویل متعادل مخفی بوده اند. آقای دو پترسون، مدیر واحد تجارت بازرسی محصولات غذایی آمریکای شمالی در شرکت SESOTEC می گوید: "این دستاورد در تشخیص فلزات به عنوان بزرگ ترین تغییر در تکنولوژی متال دتکتور از اوخر دهه 80 میلادی به شمار می آید."

نرم افزار هوشمند متال دتکتور صنایع غذایی برای استفاده شهودی

این فناوری شامل تجزیه و تحلیل سیگنال متوافق با استفاده از چند فرکانس متغیر به طور همزمان و سپس ایجاد سیگنال دیجیتالی است. زمانی که اطلاعات در حالت دیجیتال است، روش های ریاضیاتی ماهرانه و پیچیده تعبیه شده در نرم افزار، تجزیه و تحلیل را برای تشکیل تصویر، کامل می کند، بنابراین می توان این تصویر را مشاهده و سپس برای تشخیص فلز استخراج کرد. آقای دو پتروسون از شرکت Sesotec آلمان می گوید: " با استفاده از عملکرد پیشرفته نرم افزار پیش به سوی جلو خواهیم رفت."

در واقع این تکنولوژی جدید شرکت Sesotec به گونه ای پیشتازانه رو به حرکت است که  تجهیزات زاویه فاز و تنظیمات حساسیت موجود در سیستم های رو به منسوخ شدن را از بین می برد. آقای پترسون می افزاید: " متال دتکتور های کنونی به دلیل آستانه ثابت و زاویه های فازی، دارای محدودیت هستند، بنابراین درهنگام تشخیص قطعات کوچک فلز، اگر سیگنال آنها از آستانه ها عبور نکند، می توانند پنهان شوند. همچنین، ناخالصی های فلزی که دارای زاویه فازی یکسان با محصول هستند قابل تشخیص نخواهند بود."

یک متال دتکتور با قابلیت  electromagnetic signature شکل تصویر را ردیابی می کند و با تغییرات محصول، آن را دنبال می کند و از این طریق فلزاتی که ممکن است مخفی شده باشند را می یابد. اپراتور تصویری را مشاهده می کند که سیگنال و افزایش سیگنال را در آستانه موقعیت دینامیک بصری نمایش می دهد. این فناوری در سطحی قرار دارد که تصاویر ایجاد شده با نرم افزار  electromagnetic signature بصری برای چشم انسان معنای بیشتری از یک نمودار میله ای متحرک بر روی صفحه نمایش خواهد داشت.

ویژگی دیگر متال دتکتور های مدرن توانایی اعلام اندازه نمونه های تست قابل تشخیص به اپراتور برای ایجاد امنیت بالاتر در مورد عملکرد تجهیزات می باشد. به علاوه، با استفاده از اطلاعات در تصویر الکترومغناطیسی، متال دتکتور محصولاتی که تغییر کرده اند را شناسایی می کند و به اپراتور سیگنالی مبنی بر انحراف ایجاد شده در محصول را اطلاع می دهد. از این طریق مطابقت با استانداردهای ایمنی مواد غذایی به طرز مثبتی تحت تأثیر قرار می گیرد.

برای اپراتور، استفاده از این نوع متال دتکتور های مدرن Sesotec بسیار شهودی است زیرا مغز انسان در دریافت، تجزیه و تحلیل و تأیید تصاویر بصری پیچیده و تعیین انحراف یا تغییرات در زمان وقوع مهارت دارد. متال دتکتور هایی که electromagnetic signature بصری دارند به کاربر منبع انحراف را نشان می دهند. متال دتکتور های معمول تنها اعلام می کنند که انحرافی وجود دارد و اپراتور خود باید جستجو کند و بفهمد منبع این انحراف چیست.

اگر بخواهیم تکنولوژی جدید متال دتکتور را با مثالی ترافیکی بیان کنیم بدین صورت خواهد بود: تکنولوژی متال دتکتور های معمول به راننده اعلام می کنند که خطری پیش رو خواهد بود، اما متال دتکتور با تکنولوژی های نوین که تصویری از سیگنال های محصول را ارائه می دهد، به راننده می گوید که خطر از کجا ناشی می شود و تا حدودی چه نوع خطری او را تهدید می کند.

از میان تمام ناخالصی هایی که در صنایع غذایی امروزه وجود دارد، ناخالصی های فلزی هنوز شایع ترین آنها هستند. مزایای متال دتکتور هایی که از electromagnetic signature استفاده می کنند شامل موارد زیر می شود:

·         سیستم های کاملا بصری که از این طریق به سطح جدیدی از سادگی برای اپراتور دست می یابند.

·         قابلیت تشخیص ناخالصی های فلزی بسیار ریز که مرزهای استاندارد تشخیص را مختل می کند.

·         اطلاعات تصویری و داده های عالی برای کاربر فراهم می کند.

·         هزینه های این نوع متال دتکتور ها بسیار کمتر از دستگاه های بازرسی با اشعه ایکس می باشد.

آقای پترسون در نهایت می افزاید: "تکنولوژی های نوین متال دتکتور گامی بزرگ برای اطمینان از تشخیص ناخالصی فلزی مطابق با بالاترین استاندارد های ایمنی مواد غذایی می باشد."

خلوص مواد غذایی خود را به ما بسپارید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه انواع متال دتکتور های مورد استفاده در صنایع غذایی همچون صنایع لبنی، شیر، کره، خامه پنیر، بستنی، صنعت نان، کلوچه، بیسکویت، کوکی، کروسان و صنایع وابسته، فرآورده های پروتئینی و سوسیس و کالباس، صنعت غذای آماده و نیمه آماده، تن ماهی، صنعت ماکارونی و پاستا، صنعت قهوه، چای و شیر خشک، خشکبار، پسته، بادام و آجیل، خرما، زعفران، صنعت آرد و غلات و دیگر صنایع غذایی با متخصیین فنی شرکت دیباج صنعت پاسارگاد با شماره تلفن های 02186086951 تماس حاصل فرمایید و یا از وب سایت این شرکت به آدرس www.dibajsanat.com  بازدید فرمایید.

(سه شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۹) ۲۳:۲۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها