دوشنبه / ۱۹ آبان ۱۳۹۹ / ۱۴:۰۳
سرویس : تغذیه و سلامتی
کد خبر : ۹۸۱۷۶
گزارشگر : ۳۵۵۱
مهر
سرویس تغذیه و سلامتی

تغذیه مناسب در روزهای کرونایی/نقش ویتامین ها در تقویت ایمنی بدن

یک مشاور تغذیه با اشاره به نقش ویتامین ها در تقویت سیستم ایمنی بدن، به ارائه نکاتی برای بهره مندی از تغذیه مناسب جهت پیشگیری از ابتلا به کرونا و یا در زمان ابتلا به این بیماری پرداخت.

شهاب اولیایی، رژیم شناس و مشاور تغذیه در خصوص تغذیه مناسب و صحیح در زمان شیوع ویروس کرونا و اقداماتی که قبل از ابتلاء و پس از آن باید انجام داد  گفت: تقویت سیستم ایمنی یکی از اقدامات مهم جهت پیشگیری از ابتلاء به ویروس کرونا است بدیهی است، تغذیه در این مهم نقش به سزایی دارد بنابراین برای تقویت سیستم ایمنی بدن باید دو کار مهم انجام داد ابتدا اینکه مانع از ورود ویروس به بدن شویم که این امر با رعایت بهداشت و فاصله گذاری اجتماعی، پرهیز از تردد و شستن دست‌ها انجام می‌شود اما با همه این تدابیر اگر ویروس وارد بدن شود آن زمان است که بحث تغذیه و تقویت سیستم ایمنی بدن اهمیت بسیار زیادی پیدا می‌کند.
نقش ویتامین‌ها در تقویت سیستم ایمنی بدن
وی با اشاره به رعایت تنوع، تعادل و تناسب در دریافت مواد مغذی جهت تقویت سیستم ایمنی بدن، اظهار کرد: از جمله ویتامین‌ها و مواد معدنی که نقش پررنگی در تقویت سیستم ایمنی بدن دارند، می‌توان به ویتامین D که متأسفانه در جمعیت ایرانی به دلیل مسائل ژنتیکی کمتر است، اشاره کرد و باید گفت منبع مناسب دریافت ویتامین D نور خورشید است که کلسترول موجود در چربی زیر پوست را تبدیل به این ویتامین می‌کند اما تخم مرغ، شیر، روغن، و کره غنی شده با این ویتامین بسیار مناسب هستند.
اولیایی بیان کرد: اگر بتوانیم در هفته سه تا چهار روز جلوی آفتاب قرار گیریم به شکلی که دست و پا تا آرنج و زانو به صورت مستقیم در برابر نور آفتاب باشد این ویتامین تأمین می‌گردد اما اگر چنین شرایطی فراهم نبود و یا اگر سطح ویتامین D موجود در بدن فرد با توجه به آزمایش مربوطه پایین‌تر بود با دستور پزشک باید به مصرف مکمل‌ها روی آورد.
وی در همین زمینه افزود: دوز ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ واحد بین المللی به صورت قرص برای همه بی ضرر است و مصرف ماهیانه یک قرص ۵۰ هزار برای دریافت این ویتامین کافی است.
این مشاور تغذیه با اشاره به دریافت مواد معدنی مانند زینک یا روی، عنوان کرد: مصرف گوشت، مرغ، جگر، حبوبات، مغز دانه کدو منبع مناسبی برای دریافت مواد معدنی مانند روی یا همان زینک هستند به خصوص در خانم‌ها که با مشکل فقر آهن روبه رو هستند نقش مهمی در سلامت و تقویت سیستم ایمنی بدن دارد.
وی اظهار کرد: سلنیوم از دیگر مواد معدنی است که در مغزها، ماهی، سبوس گندم و برنج می‌توان آن را یافت همچنین اسید چرب امگا ۳ که در ماهی، گردو، روغن کلزا، روغن کتان و دانه آن وجود دارد نیز در تقویت سیستم ایمنی بدن نقش مهمی دارند.
تأمین ویتامین‌های مورد نیاز از منابع غذایی
اولیایی با اشاره به اهمیت ویتامین A و E جهت تقویت سیستم ایمنی بدن تصریح کرد: مصرف موادی مانند هویج، کلم، انبه، تخم مرغ، کرده غنی شده منبعی از ویتامین A و موادی مانند کدو حلوایی، مغزها، زیتون و انبه منبع غنی از ویتامین E هستند که همگی جهت تقویت سیستم ایمنی بدن باید مصرف شوند.
این مشاور تغذیه با اشاره به اهمیت تأمین ویتامین B6، گفت: سینه مرغ، حبوبات، ماهی، جگر، بوقلمون علاوه بر تأمین این ویتامین در جذب پروتئین‌ها هم کمک شایانی می‌کنند که نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن دارند.
اولیایی در خصوص منابع دریافت ویتامین C که یکی از ویتامین‌های بسیار مهم جهت تقویت سیستم ایمنی بدن است، افزود: مصرف مرکباتی مانند آناناس، پرتقال، نارنگی، لیموترش، گریپ فورت، کیوی همچنین گوجه فرنگی، فلفل قرمز و سبز، پیاز در کنار قرص جوشان منبع سرشار از این ویتامین هستند.
وی گفت: توجه به این نکته ضروری است که مواد غذایی مانند فست فودها و مواد غذایی فرآوری و کنسرو شده و همچنین مواد غذایی که قند و شکر بیش از اندازه دارند سیستم ایمنی را تضعیف می‌کنند. بدیهی است، خواب کافی و با کیفیت ۶ تا ۸ ساعت در روز به صورتی که از ۱۰ یا ۱۲ شب شروع و تا حداکثر ۶ یا ۸ صبح ادامه داشته باشد. پرهیز از عوامل ایجاد استرس‌های حاد و مزمن در کنار انجام ورزش‌های هوازی روزانه و مستمر به مدت ۳۰ دقیقه جهت تقویت سیستم ایمنی بدن مؤثر است.
اولیایی در آخر توصیه‌های تغذیه‌ای را در زمان ابتلاء به کرونا بیان کرد و گفت: چنانچه فردی مبتلا به این بیماری شد بدیهی است در کنار قرنطینه و مایعات کافی و گرم، سبزیجات و میوه، آب سبزیجات، آب مرغ و عصاره گوشت به اندازه کافی مصرف کند و تا حد امکان استراحت خوبی داشته باشد تا به راحتی با این بیماری مقابله کند.
 
(دوشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۹) ۱۴:۰۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها