چهارشنبه / ۱۴ آبان ۱۳۹۹ / ۰۸:۳۲
سرویس : خشکبار، حبوبات و تنقلات
کد خبر : ۹۸۰۲۸
گزارشگر : ۳۵۱۶
سرویس خشکبار، حبوبات و تنقلات

حذف آجیل از سبد خانوار

رئیس اتحادیه بارفروشان آجیل و خشکبار رشت از انباشت آجیل در سردخانه‌ها با وجود ثبات نسبی قیمت خبر داد و گفت: آجیل از سبد خانوار حذف شده است و با وجود آجیل در سردخانه‌ها مردم نمی‌توانند خرید کنند. حمید انزانی در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق اصناف ایران بیان کرد: صنف آجیل‌فروشان در سراسر کشور به علت افزایش قیمت آجیل از سال ۹۷ دچار رکود شده‌اند و از همان سال، به مرور آجیل از سبد خانوار حذف شده است.

 
شیوع کرونا در پایان سال ۹۸ و در آستانه نوروز، مزید بر علت شد و این رکود در عمده‌فروشی‌ها و خرده‌فروشی‌ها تشدید شد. این افراد نتوانستند چک‌های خود را اصطلاحا پاس کنند. تعدادی از این افراد را می‌شناسیم که اقدام به فروش ملک خود کردند تا به زندان نروند و بسیاری دیگر هم کارگران خود را تعدیل کردند. نماینده اتاق اصناف ایران در استان گیلان افزود: بنابراین صنف آجیل‌فروشان شرایط نابسامانی دارند. البته این شرایط مبتلا به بسیاری دیگر از صنوف هم می‎شود که همه از آن با خبر هستیم. اما صنف آجیل فروشان مدت زمان بیشتری است که این شرایط را می‌گذرانند و در مقابل بسیاری از اقشار متوسط جامعه نمی‌توانند آجیل بخرند.
 
 استفاده از سردخانه‌های تهران
وی درخصوص وضعیت سردخانه‌های آجیل و خشکبار نیز گفت: آجیل و خشکبار به میزان لازم در سردخانه‌ها موجود است و کمبودی در این باره نداریم. بیشتر این محصولات هم در سردخانه‌های حرفه‌ای حدود یک تا دو سال می‌مانند. این به شرطی است که از سردخانه مخصوص آجیل استفاده شود و در کنار آن، میوه و محصولات دیگر نگهداری نشود. رشت سردخانه مخصوص ندارد و عمده فروشان آجیل در این شهرستان از سردخانه‌های حرفه‌ای تهران استفاده می‌کنند. البته در رشت هم یکی، دو سردخانه درحال احداث است که از جزئیات آن بی‌خبر هستم.
 
 قیمت پسته و شرایط تولید و صادرات
رئیس اتحادیه بارفروشان آجیل و خشکبار رشت درخصوص قیمت پسته از زمان شیوع کرونا تا به امروز بیان کرد: قیمت این محصول به‌طور تقریبی ثابت بوده است و هر کیلو در عمده‌فروشی‌ها حدود ۱۸۰هزار تومان است که بعد بو دادن و اضافه کردن مواد نگهدارنده تا زمانی که به دست مصرف‌کننده نهایی برسد قیمت آن بیشتر می‌شود. اما موضوع این است که مردم توان خرید آن را ندارند و از سبد خانوار حذف شده است. انزانی تاکید کرد: پسته جزو صادرات غیرنفتی ایران است و کیفیت آن به شهرت رسیده است. اما به‌دلیل مشکلات بازگشت پول، صادرات آن نیز با مشکل روبه‌رو است. از سوی دیگر، به علت به فروش نرفتن پسته‌ها، تولید آن نیز با مشکلاتی روبه‌رو شده است.
(چهارشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۹) ۰۸:۳۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها