دوشنبه / ۱۲ آبان ۱۳۹۹ / ۱۸:۳۳
سرویس : فرآورده های لبنی
کد خبر : ۹۷۹۸۹
گزارشگر : ۳۵۵۱
باشگاه خبرنگاران
سرویس فرآورده های لبنی

کاهش سرانه مصرف لبنیات در راه است

مدیر عامل اتحادیه تعاونی‌های لبنی گفت: سرانه مصرف لبنیات از ۱۲۰ کیلو در سال ۸۹ به کمتر از ۶۰ کیلوگرم رسیده که این امر یک فاجعه است.

علی احسان ظفری مدیر عامل اتحادیه تعاونی‌های لبنی از افزایش قیمت شیرخام خبر داد و گفت: در حال حاضر شیرخام ۲ برابر نرخ مصوب عرضه می‌شود که برای بحث صنایع تبدیلی کار سختی است.
او افزود: علی رغم افزایش قیمت مواد اولیه اعم از شیرخام، بسته بندی و حمل‌ونقل، اما فروش محصولات لبنی بر مبنای نرخ مصوب است که با این وجود کارخانه‌ها چاره‌ای جز تخلف یا تعطیلی ندارند.
ظفری با بیان اینکه مخالف افزایش قیمت محصولات لبنی هستیم، گفت: دولت باید تدابیری بیندیشد تا مواد اولیه با قیمت مناسب در اختیار صنعت قرار گیرد، در غیر این صورت واحد‌های لبنی دیگر توان تولید با زیان را ندارند.
افزایش قیمت لبنیات راه چاره صنعت نیست
مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های لبنی درباره تاثیر گرانی لبنیات بر سرانه مصرف بیان کرد: با افزایش مجدد قیمت محصولات لبنی، میزان مصرف کاهش می‌یابد، چرا که دهک‌های پایین جامعه به سبب عدم توان خرید، لبنیات نمی‌خرند.
او پرداخت یارانه مستقیم را یکی از راهکار‌های استمرار فعالیت کارخانه‌های لبنی اعلام کرد و گفت: اگر دولت از این صنعت حمایت نکند، به سبب افزایش قیمت لبنیات ناشی از بالارفتن هزینه‌های تولید، محصولات لبنی از سفره خانوار حذف می‌شود.
مدیر عامل اتحادیه تعاونی‌های لبنی ادامه داد: با وجود افزایش هزینه‌های تولید، صنعت لبنیات چاره‌ای جز افزایش ۲ تا ۳ برابری قیمت‌های فعلی ندارد که با این وجود لبنیات به عنوان کالای لوکس از سبد مصرفی بسیاری از اقشار حذف می‌شود.
ظفری با اشاره به دلایل عدم اجرای مصوبه اخیر کارگروه تنظیم بازار بیان کرد: با وجود مصوبه کارگروه تنظیم بازار در ۳۰ شهریور مبنی بر اصلاح فوری قیمت شیرخام و محصولات لبنی از سوی وزارت جهاد و سازمان حمایت، اما افزایش قیمت به نتیجه‌ای نرسید چرا که وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صمت هر کدام دلایلی دارند، اما آنچه حائز اهمیت است در ابتدا باید مصرف‌کننده دیده شود.
این مقام مسئول ادامه داد: دولت با حمایت‌های لازم باید کاری کند که مصرف‌کننده، قدرت خرید محصولات لبنی و واحد‌های فرآوری و دامپروری، قدرت تولید شیر را داشته باشند و بدون شک اگر خود را کنار بکشد و تمامی مشکلات را بر دوش صنایع لبنی بگذارد، با مشکلاتی روبه‌رو می‌شویم.
او با بیان اینکه افزایش ۲ برابری قیمت ‌محصولات لبنی راهگشای مشکل صنایع لبنی نیست، گفت: اگرچه در شرایط فعلی صنایع لبنی متحمل زیان هستند، اما با افزایش قیمت مشکل حل نمی‌شود چرا که با این وجود بخش عمده مصرف‌کنندگان را از دست می‌دهیم و کار به جایی می‌رسد که با کاهش تولید، تعدادی از واحد‌های لبنی به تعطیلی کشانده می‌شوند.
مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های لبنی با اشاره به اینکه سامانه بازارگاه نهاده دامی راهکار مناسبی برای حمایت از صنعت لبنیات نیست، بیان کرد: با وجود انحراف سامانه بازارگاه نهاده‌های دامی، مشکلات ۲ چندان شد، در حالی که اگر دولت ارز ۴۲۰۰ تومانی را پس از تبدیل به ریال به طور مستقیم به محصولات لبنی اختصاص دهد تا هر کیلو شیر با نرخ یک هزار تومان و پنیر با نرخ ۳ هزار تومان در اختیار مردم قرار گیرد، صنایع لبنی رونق می‌گیرند و با این وجود همه مردم می‌توانند کالای لبنی را مصرف کنند.
کاهش سرانه مصرف لبنیات در راه است
این مقام مسئول با انتقاد از کاهش سرانه مصرف لبنیات گفت: سرانه مصرف لبنیات از ۱۲۰ کیلو در سال ۸۹ به کمتر از ۶۰ کیلوگرم رسیده که این امر یک فاجعه است و البته افزایش مجدد قیمت لبنیات بر کاهش مجدد سرانه مصرف لبنیات و تعطیلی کارخانه‌ها یکی پس از دیگری دامن‌ می‌زند که حمایت دولت تنها راهکار رونق صنعت است که متاسفانه دولت در بحث مالیات، ارزش افزوده، بیمه و بانک فشار بر صنعت لبنیات می‌آورد.
به گفته ظفری، علی رغم آنکه مواد پتروشیمی در اختیار دولت است، اما در طول یکسال سه برابر رشد می‌کند که با این وجود چطور می‌توان انتظار داشت که قیمت محصولات لبنی بالا نرود.
مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های لبنی در پایان تصریح کرد: دولت باید فضایی را ایجاد کند که مردم از لبنیات گریزان نشوند، چرا که در صورت تحقق این امر چند برابر این منابع باید صرف واردات دارو شود.
 
(دوشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۹) ۱۸:۳۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها