یکشنبه / ۱۱ آبان ۱۳۹۹ / ۰۸:۵۰
سرویس : فرآورده های لبنی
کد خبر : ۹۷۹۱۱
گزارشگر : ۳۵۱۶
باشگاه خبرنگاران جوان
سرویس فرآورده های لبنی

بی اعتنایی وزارت جهاد و سازمان‌حمایت به مصوبه ستاد تنظیم بازار

سخنگوی انجمن صنایع لبنی گفت: با گذشت بیش از ۴۰ روز از مصوبه ستاد تنظیم بازار، وزارت جهاد کشاورزی و سازمان حمایت اقدام به اصلاح قیمت نکرده‌اند.

محمد رضا بنی طبا سخنگوی انجمن صنایع لبنی ، با اشاره به اینکه نرخ مصوب محصولات لبنی جوابگوی هزینه‌های تولید نیست، اظهار کرد: بنابر مصوبه ستاد تنظیم بازار در تیرماه قیمت هر کیلو شیرخام حداکثر ۳ هزار و ۱۰۰ تومان و برمبنای آن قیمت ۱۰ قلم اصلی سبد خانوار تعیین شد، اما از آن روز تاکنون کارخانه‌های لبنی یک روز هم نتوانستند شیرخام را با قیمت ۳ هزار و ۱۰۰ تومان خریداری کنند.
 
مصوبه ستاد تنظیم بازار بلاتکلیف ماند
 
او قیمت کنونی هر کیلو شیرخام را بالای ۴ هزار تومان اعلام‌کرد و گفت: با وجود گرانی نهاده‌های دامی، افزایش ۱۰۰ درصدی محصولات پتروشیمی و سایر هزینه‌های تولید، ستاد تنظیم بازار در ۲۶ شهریور، وزارت جهاد کشاورزی و سازمان‌حمایت را مکلف به اصلاح فوری قیمت شیرخام و ۱۰ قلم‌محصول لبنی پرمصرف کرد که متاسفانه با گذشت بیش از ۴۰ روز از این مصوبه و با فشارهای متعددی که بر کارخانه‌های لبنی، به سبب رعایت نکردن دامداران به عرضه شیرخام با نرخ مصوب و سایر هزینه‌های تولید وارد شد، اما اصلاح قیمت همچنان تعیین تکلیف نشده است.
 
بنی طبا با اشاره به اینکه ۷۰ تا ۷۵ درصد محصولات لبنی مشمول قیمت گذاری هستند، بیان کرد: با وجود آنکه ۲۰ تا ۲۵ درصد محصولات مشمول قیمت گذاری نیستند، همیشه این محصولات تا حدودی سود کارخانه‌های لبنی را تعدیل می‌کردند که هم اکنون این موضوع تاثیر گذار نیست چرا که قیمت شیرخام از ۴ هزار تومان فراتر رفته و بنابر برآورد دامداران به ۵ هزار تومان رسیده است.
 
سخنگوی صنایع لبنی ادامه داد: با وجود اصرارهای مکرر، وزارت جهادکشاورزی و سازمان حمایت حاضر به اصلاح قیمت و اجرای مصوبه ستاد تنظیم بازار نیستند.
 
او با اشاره به اینکه کارخانه‌های لبنی دیگر قادر به ادامه تولید نیستند، بیان کرد: اگرچه واحدهای کوچک لبنی نقشی در سهم بازار ندارند، اما در ایجاد اشتغال سهم بالایی دارند. به عنوان مثال ۵۰۰ نفر، در حدود ۲۰۰ خانوار در قالب یک چهارم جمعیت استان، در این کارخانه‌ها مشغول به فعالیت هستند.
 
به گفته او، با وجود افزایش هزینه‌های تولید اعم از نرخ شیرخام، حمل‌ونقل و بسته‌بندی، کارخانه‌های لبنی کوچک نامه نگاری‌های متعددی انجام داده‌اند و اعلام کرده‌اند که امکان ادامه تولید با قیمت‌های فعلی را ندارند.
 
بنی طبا با بیان اینکه کارخانه‌های بزرگ حاضر به ادامه تولید نیستند، گفت: اگر وزارت جهاد کشاورزی و سازمان حمایت اقدام به اصلاح قیمت نکنند، راهی جز تعطیلی تولید و ورشکستگی وجود ندارد چرا که با افزایش خودسرانه، تعزیرات به سراغ کارخانه‌ها می‌آید.
 
سخنگوی صنایع لبنی در پایان تصریح کرد: با وجود افزایش هزینه‌های تولید، نامه‌ای به رئیس جمهور و وزیر جهاد کشاورزی ارسال کردیم که هر چه سریع‌تر نسبت به اصلاح قیمت اقدام کنند.
(یکشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۹) ۰۸:۵۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها