شنبه / ۱۰ آبان ۱۳۹۹ / ۲۳:۵۵
سرویس : آزمایشگاه، گواهینامه ها و اسانس
کد خبر : ۹۷۹۰۵
گزارشگر : ۳۵۱۴
سرویس آزمایشگاه، گواهینامه ها و اسانس

پودر تخم مرغ و مزایای فراوان آن در صنعت

حذف پروسه تخم‌مرغ شکنی و به تبع آن کاهش میزان آلودگی میکروبی در محیط های تولیدی، زمان ماندگاری طولانی‌تر، سهولت مصرف و نگهداری، کاهش ضایعات و همچنین صرفه اقتصادی بیشتر به جهت پایین آمدن قیمت تمام شده را می‌توان از مزایای استفاده از پودر تخم مرغ نسبت به تخم‌مرغ دانست.

شرکت صنایع غذایی پارس آیلین مهر به عنوان اولین کارخانه گروه صنعتی پامین در سال 1386 با بهره گیری از دانش فنی متخصصین امر ، تکنولوژی روز  و ماشین آلات اروپایی شرکت های OVOBEL  (بلژیک ) و SANOVO (دانمارک )  فعالیت تولیدی خود را آغاز کرد. 
در طی 13 سال گذشته با توجه به نیاز صنعت غذای کشور و تقاضای تولید کنندگان مواد غذایی به استفاده از  مایع تخم مرغ پاستوریزه و هموژن در بسته بندی های کاملا بهداشتی و عاری از هرگونه میکروارگانیسم های بیماری زا، مجموعه پارس آیلین مهر موفق به افزایش حجم تولید روزانه خود به بیش از 40 تن در روز در زمینه تولید انواع مایع پاستوریزه ( مخلوط و تفکیک شده به زرده و سفیده ) گردید. 
گروه صنعتی پامین در سال 1390 فاز جدید تولیدی خود را با هدف تولید انواع پودر تخم مرغ و با ظرفیت بیش از 10 تن در روز راه اندازی نمود . در حال حاضر این شرکت افتخار دارد به عنوان بزرگترین تولید کننده پودر تخم مرغ در کشور و در سطح خاورمیانه ، نیاز عمده صنایع تولیدی داخلی را تامین نموده و در زمینه صادرات به کشورهای همسایه نیز اقدامات موثری را در سالهای اخیر انجام دهد. 
همچنین این شرکت در سالهای اخیر بصورت یک مجموعه دانش بنیان ، نسبت به تولید انواع مکمل های پروتئینی و ورزشی همت گمارده است. -

 

در این گفتگو با محوریت پودر تخم مرغ و دستاوردهای مجموعه پامین گفتگویی با خانم بهار حسنی نسب مدیر بازرگانی شرکت صنایع غذایی پارس آیلین مهر انجام می دهیم که با هم می خوانیم:

فودنا: مخاطب های شما برای پودر تخم مرغ در چه موارد و صنایعی است ؟
عمده مصرف پودر تخم مرغ در صنایع کیک و کلوچه و بیسکوییت ، صنایع گوشتی و صنایع تولید سس می باشد . ضمنا پودر سفیده تخم مرغ به عنوان آلبومن یکی از منابع اصلی تامین پروتئین در مکمل های ورزشی می باشد. 

 

فودنا: مزایای استفاده از پودر تخم مرغ چه در زمینه کیفیت و چه در زمینه قیمت در چیست؟ 
حذف پروسه تخم مرغ شکنی و به تبع آن کاهش میزان آلودگی میکروبی در محیط های تولیدی، زمان ماندگاری طولانی تر ، سهولت مصرف و نگهداری ، کاهش ضایعات و  همچنین صرفه اقتصادی بیشتر به جهت پایین آمدن قیمت تمام شده را می توان از مزایای استفاده از پودر تخم مرغ نسبت به تخم مرغ دانست. 

 

در حال حاضر با توجه به نوسانات بازار و تغییر قیمت روزانه نهاده های دامی که تأثیر مستقیم بر افزایش قیمت روزانه تخم مرغ دارد ، یکی از معضلات کارخانجات و واحد های تولیدی تامین تخم مرغ مصرفی روزانه با کیفیت مناسب و قیمت ثابت می باشد. 

 

نسبت تبدیل پودر تخم‌مرغ به مایع معادل تخم مرغ تازه یک به چهار می باشد بدین معنی که با افزودن سه کیوگرم آب به هر کیلو پودر تخم مرغ 4 کیلو مایع تخم مرغ آماده مصرف بدست می آید.  با مقایسه قیمت روزانه و متغیر تخم مرغ نسبت به قیمت پودر تخم مرغ که دستخوش تغییرات کمتری است ، استفاده از پودر علاوه بر مزایای دیگر حدود 30 درصد صرفه جویی در قیمت و بهره وری اقتصادی را برای صنایع غذایی مصرف کننده به همراه می آورد. 

 

فودنا: تکنولوژی تولید پودر تخم مرغ تا چه اندازه دقت ، ایمنی و سلامت محصول را تامین می کند ؟
در کارخانه پارس آیلین مهر تخم مرغ به صورت روزانه خریداری و وارد پروسه تولید شامل کنترل کیفی اولیه، شستشو و ضدعفونی  ، شکستن اتوماتیک در شرایط کاملا بهداشتی و توسط ماشین آلات تمام اتومات و پاستوریزاسیون مایع استحصال شده می گردد . تخم مرغ مایع پاستوریزه سپس وارد محفظه کاملا بسته ، اتوماتیک و استریل اسپری درایر Spray Dryer شده و تحت شرایط خاص دمایی و زمان کنترل شده تبدیل به پودر تخم مرغ می شود. کل فرآیند به گونه ای طراحی شده است که ایمنی و سلامت محصول نهایی را کاملا تضمین می نماید. محصول نهایی به لحاظ فیزیکو شیمیایی و میکروبی مطابق با استاندارد های ملی و بین المللی است. ضمنا مجموعه صنعتی پامین امکانات پرتودهی با اشعه گاما برای دستیابی به بارمیکروبی صفر مطلق به درخواست مشتریان بخصوص صنایع سس را دارا می باشد. 

podr tokhm morgh پودر تخم مرغ

 

فودنا: اهمیت استفاده از این محصول در دورانی که درگیری عجیبی با کرونا داریم تا چه اندازه است و چرا ؟ 
متاسفانه در ماههای گذشته شیوع و پاندمی بیماری کرونا به صورت غیر مستقیم صنایع تولیدی به خصوص صنایع غذایی را در سطح جهانی با خطر و محدودیت مواجه ساخته است. ایجاد تغییر و بهینه سازی در روش های حمل و نقل و کنترل توزیع مواد اولیه ورودی به کارخانجات و محصول خروجی به منظور کم کردن افراد دخیل وکاهش سطح تماس و ریسک انتقال بیماری از اولویت های کار تولید و پخش مواد غذایی می باشد. 

 

درمورد مواد اولیه ای مانند تخم مرغ نیز ایمنی و سلامت صنایع در صورت استفاده از فرآورده های آماده بهداشتی و بسته بندی شده بجای تخم مرغ شانه ای و کارتنی با حذف مرحله تخم مرغ شکنی سنتی تضمین بیشتری خواهد داشت.

 

فودنا: شما رقبای دیگری هم دارید ، محصول شما چه ویژگی هایی دارد که می تواند اطمینان بهتری را برای مشتری های صنعتی داشته باشد ؟
بله خوشبختانه علاوه بر مجموعه ما دو واحد تولیدی دیگر نیز در کشور نیز پودر تخم مرغ تولید می کنند و البته واردات هم در حجم قابل توجهی صورت می گیرد که امیدواریم در آینده نزدیک با افزایش میزان تولیدات  داخلی شاهد توقف واردات این محصول باشیم. 
حجم تولید بالا و تنوع محصولات مایع و پودری ( در انواع مخلوط ، زرده و سفیده ) فرموله شده و کدبندی شده جهت مصرف در صنایع مختلف بسته به کاربرد و  نیاز تولید کنندگان و همچنین عرضه محصولات در بسته بندی ها و اوزان مختلف بنا به درخواست مشتریان از امتیازات مجموعه پارس آیلین مهر می باشد.   
 
فودنا:  تخم مرغ خوب دارای چه ویژگی هایی است و شبهه هایی که بر تخم مرغ وارد می شود صحیح است یا خیر و آیا این موارد در استحصال های شما لحاظ می گردد ؟
علاوه بر کنترل شرایط بهداشتی ، سلامتی و تازگی که با رصد کردن حجم کیسه هوایی تخم مرغ در هر محموله دریافتی و آنالیز های فیزیکو شیمیایی و میکروبی تعیین می شود ، بررسی ترکیب تغذیه ای مناسب تخم مرغ که شامل تعیین نسبت پروتئین و سایر درشت مغذی ها می باشد نیز از فاکتورهای تعیین کننده در انتخاب تخم مرغ خوب جهت فرآوری های بعدی است. 

podr tokhm morgh پودر تخم مرغ

 

فودنا: در پایان اگر نکته ای هست که لازم می دانید بگویید ، بفرمایید ؟
بنده اعتقاد دارم در شرایط فعلی هم از لحاظ اقتصادی و هم از بعد ایمنی و سلامت ، تشویق صنایع به مصرف مواد اولیه و حد واسط فرآوری شده  طبق اصولGMP و در بسته بندی های بهداشتی و  همچنین جایگزین کردن سیستم های تولید سنتی با سیستم ها و فرآیندهای مدرن تولید که ریسک انتقال آلودگی را کاهش می دهند می بایست در اولویت های کار متخصصین امر و دست اندرکاران تولید قرار گیرد. 

 

همکاران ما در مجموعه پامین نیز نهایت تلاش خود را در این راستا و کمک رسانی به صنایع دیگر با تولید و عرضه محصولات بهداشتی و مطابق با استاندارد روز انجام میدهند. 
 
(شنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۹) ۲۳:۵۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها