شنبه / ۱۰ آبان ۱۳۹۹ / ۱۵:۰۱
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۹۷۸۹۱
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایرنا
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

۳۵ درصد نهاده‌های دامی با نرخ مصوب به دست تولیدکنندگان می‌رسد

رییس هیات مدیره کانون انجمن صنفی گاوداران ایران گفت: در شرایط فعلی نزدیک ۳۵ درصد نهاده‌های دامی با نرخ‌های مصوب به دست تولیدکنندگان و دامداران می‌رسد و مابقی از بازار آزاد تهیه می‌شود.

«سید احمد مقدسی» افزود: با توجه به شرایط بازار ارز و نحوه تخصیص آن، تولیدکنندگان بیش از ۶۵ درصد نهاده‌های مورد نیاز خوراک دام را از بازار آزاد با قیمت‌های چند برابری تامین می‌کنند که در افزایش هزینه‌های تولید تاثیر منفی دارد.
وی با بیان اینکه در حال حاضر تولیدکنندگان محصولات دامی تنها ذرت ، کنجاله سویا و جو را نرخ‌های مصوب خریداری می‌کنند، تصریح کرد: خوراک دام شامل نهاده‌های دیگر از جمله کاه، یونجه ، ریزمغزی‌ها و مکمل‌ها است که همه اینها از بازار آزاد تهیه می‌شود.
رییس هیات مدیره کانون انجمن صنفی گاوداران ایران اظهارداشت: در صورتی که دولت در حمایت از تولید داخلی، ۱۰۰ درصد نهاده‌ها را با نرخ مصوب تامین کند قیمت تمام شده شیرخام با توجه به هزینه‌های تمام شده تولید چهار هزارو ۱۰۰ تومان است.
به گفته وی، اما اگر تنها ۳۵ درصد نهاده‌های دامی با نرخ مصوب تامین شود، قیمت هر کیلوگرم شیرخام بدون در نظر گرفتن سود برای تولیدکننده پنج هزارو ۳۰۰ تومان است.
مقدسی اضافه کرد: با اصلاح سامانه بازارگاه انتظار می‌رود نهاده‌های دامی با نرخ‌های مصوب به دست تولیدکنندگان برسد اما مشکل اصلی این سامانه عدم تامین ارز و کمبود نهاده‌های دامی است.
وی گفت: اکنون بخشی از تولیدکنندگان به دلیل کمبود نهاده‌های دامی در حال حذف دام‌های پیر با وزن بالای خود هستند که ادامه این روند خطر بزرگی برای صنعت دامی کشور به شمار می‌رود.
وی افزود: بنابراین برای حمایت از تولید داخلی و صنعت دامداری کشور، در اواخر شهریورماه درخواست افزایش قیمت شیرخام به ستاد تنظیم بازار ارایه شد که در جلسه روز دوشنبه تصمیم‌گیری در این خصوص انجام خواهد شد.
قیمت مصوب هر کیلوگرم شیرخام طبق مصوبه ستاد تنظیم بازار اوایل تیرماه امسال دو هزار و ۹۰۰ تومان تعیین شد که براساس این مصوبه مقرر شد بنا بر شرایط این محصول هفت درصد بالاتر از این نرخ به فروش برسد.
 
(شنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۹) ۱۵:۰۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها