پنج شنبه / ۸ آبان ۱۳۹۹ / ۱۱:۱۶
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۹۷۸۳۶
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایرنا
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

استاندار : قیمت مرکبات مازندران در حد انتظار افزایش نداشت

استاندار مازندران باغداران استان را از رقابت در فروش مرکبات برحذر داشت و گفت : اگر چه قیمت مرکبات امسال نسبت به سال گذشته حدودا ۲ برابر شده ، ولی در حد انتظار نرخ تورم افزایش نداشته است.

احمد حسین زادگان روز پنجشنبه در نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی در ساری افزود : اگر چه در سال جاری قیمت مرکبات به طور میانگین حدود ۷۰ تا ۸۰ هزار ریال در کیلوگرم است، ولی انتظار می رود با شرایط اقتصادی کشور قیمت بین ۱۴۰ تا ۱۵۰ هزار ریال در هر کیلو گرم برسد.
وی یکی از دلایل تحقق نیافتن افزایش قیمت مناسب مرکبات را رقابت باغداران با یکدیگر و برداشت زودهنگام دانست و از دست اندرکاران حوزه کشاورزی و باغداری بخصوص اتاق بازرگانی و جهاد کشاورزی خواست به گونه ای برنامه ریزی کنند که قیمت مرکبات استان به میزان نرخ تورم و هزینه های تحمیلی ناشی از آن در یک سال اخیر افزایش یابد.
حسین زادگان صادرات نظام مند مرکبات را هم بر افزایش قیمت آن موثر دانست و گفت : مرکبات یکی از ظرفیت های راهبردی استان در حوزه کشاورزی است و رونق و توسعه صادراتی آن به حمایت تمامی دستگاه ها از جمله رسانه ها نیاز دارد.
نماینده عالی دولت در مازندران بر ضرورت اصلاح نگاه منفی ناشی از تبلیغات دلالان از مرکبات مازندران توسط رسانه ها تاکید کرد و افزود : لازم است رسانه ها با اطلاع رسانی بموقع برخی نگاه های منفی نسبت به این محصول راهبردی استانی را از بین ببرند.
استاندار مازندران تمامی دوستداران استان را از هرگونه اظهار نظر غیرکارشناسی در باره محصولات کشاورزی استان بویژه مرکبات برحذر داشت و تاکید کرد : هر گونه اظهار نظر در مورد کیفیت محصولات کشاورزی از جمله مرکبات چه در زمان برداشت و یا سایر مراحل باید از سوی کارشناسان انجام شود و اظهارنظرهای غیر کارشناسی می تواند بازار مرکبات مازندران را در داخل و کشورهای هدف صادراتی با مشکل مواجه کند.
حسین زادگان همچنین خواستار تعیین زمان مشخص برای آغاز برداشت مرکبات بر اساس بررسی های کارشناسی در هر سال شد.
وی گفت که تمامی تصمیم گیری برای زمان واقعی برداشت باید از سوی مسئولان داخل استان انجام شود و امکانات لازم استانی نیز جلوگیری از برداشت زودهنگام نیز وجود دارد.
استاندار مازندران همچنین یکی از راهکارهای پیشنهادی برای جلوگیری از برداشت زودهنگام مرکبات را صدور گواهینامه مبداء برای ارسال به سایر استان ها و حتی صادرات اعلام کرد.
وی افزود : سازمان جهاد کشاورزی استان موظف است که برای صادرات محصول مرکبات از داخل استان گواهینامه مبداء صادر کند و این کار نیز با بررسی میزان قند استاندارد انجام شود و این برنامه ریزی می تواند ضمن جلوگیری از برداشت زودهنگام، از کاهش قیمت این محصول نیز جلوگیری خواهد کرد.
استاندار مازندران از تاق بازرگانی استان هم خواست تا برای اجرایی شدن این پیشنهادات وظایف تمامی دستگاه های مرتبط از جمله نیروی انتظامی را برای جلوگیری از خروج مرکبات نارس تعیین کند تا از سوی استانداری به دستگاه های مرتبط ابلاغ شود.
بر اساس آمارهای رسمی جهاد کشاورزی مازندران ؛ از ۱۶۰ هزار هکتار باغات استان ۱۱۰ هزار هکتار مرکبات است و در این میان ۷۰ درصد باغ مرکبات را گونه های مختلف پرتقال تشکیل می دهد. در میان باغ های پرتقال هم ۸۰ درصد در اشغال درختان تامسون است.
 به طور  میانگین تولید مرکبات مازندران ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن در سال است ، ولی امسال جهاد کشاورزی پیش بینی تولید ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تنی را پیش بینی کرده است.
برداشت پرتقال مازندران هم امسال یک هفته زودتر از سال پیش آغاز شد.
بر اساس آمار گمرکات مازندران ، پارسال ۱۵۸ هزار تن کیوی به ارزش ۱۱۱ میلیون دلار و ۱۸۲ هزار تن پرتقال به ارزش حدود ۸۹ میلیون دلار از طریق گمرکات استان به خارج از کشور صادر شده بود. میزان صادرات کیوی استان نسبت به سال ۹۷ از لحاظ وزنی ۱۲ درصد و از لحاظ ارزشی نیز حدود ۱۷ درصد رشد داشت. میزان صادرات مرکبات استان به خارج از کشور نیز در سال ۹۸ نسبت به سال قبل از آن  از لحاظ وزنی حدود ۱۳۸ و ارزشی حدود ۱۰۴ درصد رشد داشت.
 
(پنج شنبه ۸ آبان ۱۳۹۹) ۱۱:۱۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها