چهارشنبه / ۷ آبان ۱۳۹۹ / ۰۸:۵۴
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۹۷۸۱۵
گزارشگر : ۳۵۱۶
ایرنا
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

کشاورزان نمونه سه برابر گندم بیشتر برداشت می کنند

رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی تصریح کرد: کشاورزان نمونه عملکرد ۱۲ تنی در هر هکتار دارند، در واقع سه برابر بیشاز از متوسط کشوری برداشت دارند.

 « کامبیز بازرگان » در هشتمین کنگره ملی علوم ترویج و آموزش کشاورزی، منابع طبیعی و محیط‌زیست پایدار که به شکل مجازی برگزار شد، افزود: متوسط عملکرد گندم در کشور چهارتن در هکتار است، در سایر محصولات مانند سیب، انار و غیره نیز تفاوت فاحش بین میانگین عملکرد و عملکرد حداکثری کشاورزان نمونه وجود دارد.
 
رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، فرسایش خاک را نیز از دیگر مشکلات بخش کشاورزی عنوان کرد و افزود: امروز در حفظ منابع پایدار تولید، عملکرد در هکتار محصولات و درآمد کشاورزان باید بیشتر تلاش شود.
 
وی تصریح کرد: تلاش‌هایی در این ارتباط انجام‌شده و در سال‌های گذشته افزایش عملکرد در هکتار در تولید محصولات کشاورزی را  داشتیم،  اما در مقایسه با کشورهای مشابه، کشاورزان ما در برخی از حوزه‌ها باید پیشرفت کنند.
 
بازرگان درباره علت پیشرفت نداشتن کشاورزان در برخی از حوزه‌های کشاورزی، گفت: بررسی در دانشگاه‌ها نشان می‌دهد که در دانش کشاورزی مشکلی وجود ندارد و متوسطه دانش ما از نظر دانش فارغ‌التحصیلان، ظرفیت دانشگاهی و اساتید پاسخگو است و با شاخص‌های مورد نظر دنیا نیز قابل مقایسه است.
 
معاون وزیر جهاد کشاورزی، حلقه گم‌شده ارتباط بین اندیشمندان و بهره‌برداران را ترویج بیان کرد و یادآور شد: حلقه انتقال دانش بسیار مهم است و باید به آن اهمیت داده شود.
 
وی با بیان اینکه در نظام نوآوری محوریت را با متخصص ترویج می‌دانند، افزود: وظیفه اصلی وزارت جهاد کشاورزی ترویج، نوآوری و انتقال دانش به بهره‌برداران است و به نظر می‌رسد فعالیت‌های زیادی در این بخش امکان انجام شدن دارد.
 
بازرگان با بیان اینکه شرایط اقتصادی عوض‌شده و معیارهای لحاظ شده برای تولید محصولات کشاورزی تغییر یافته است، گفت: لزوم ارتقای کشاورزی دانش‌بنیان بیشتر شده و یکی از حلقه‌های گم‌شده این موضوع ترویج است؛ باید به این موضوع و جایگاه آن در سازمان‌های مختلف اهمیت بیشتری داده شود.
 
به گزارش ایرنا، وزیر جهاد کشاورزی پیش از این گفته بود، دستیابی در بسیاری از پتانسیل‌های کشاورزی از جمله عملکرد تولید سه تا چهار برابری کشاورزان نمونه در بخش زراعت، هشت تا ۹ برابری در بخش باغبانی و دو تا سه برابری در تولید ماهی و میگو نسبت به متوسط عملکرد کشور بدست آمده است.
 
کاظم خاوازی افزود: امروز با به کارگیری آخرین یافته‌های علمی و همچنین دانش بومی کشاورزان پیشرو محقق شده است و انتظار می رود این رویه تداوم یابد.
 
 
 
 
(چهارشنبه ۷ آبان ۱۳۹۹) ۰۸:۵۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها