سه شنبه / ۶ آبان ۱۳۹۹ / ۱۳:۰۵
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۹۷۷۹۵
گزارشگر : ۳۵۱۶
ایلنا
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

امکان دریافت مستقیم نهاده‌ها برای مرغداران خرد فراهم شد/ کاهش قیمت گوشت مرغ قطعی است

یکی از دلالیل افزایش قیمت گوشت مرغ نرسیدن نهاده‌های دامی با قیمت مصوب به دست مرغداران و حضور واسطه‌های متعدد بوده که نتیجه آن افزایش هزینه تمام شده تولید است. به گفته فعالان حوزه تولید گوشت مرغ، از ابتدای این ماه در سامانه بازارگاه امکان دریافت مستقیم نهاده‌ها برای مرغداران فراهم شده است که می تواند تاثیر زیادی بر کاهش قیمت مرغ داشته باشد.

در حال حاضر حداکثر 50 درصد از نهاده‌های دامی با قیمت مصوب به دست مرغداران می‌رسد و آن‌ها مابقی نیاز خود را از بازار آزاد و از دلالان تامین می‌کنند. حضور دلالان متعدد در بازار نهاده‌های موجب شده این اقلام با قیمت بسیار بالاتر در اختیار مرغداران قرار گیرد.
 
ایجاد سامانه بازرگاه قدم مهمی بود که وزارت جهادکشاورزی برای سروسامان دادن بازار نهاده‌های دامی و حذف واسطه‌ها برداشت تا نهاد‌ها با قیمت مناسب به دست مصرف کننده برسد، اما نخستین مشکل این سامانه، این بود که تولیدکنندگان خرد امکان ثبت سفارش را نداشتند، همچنین دخالت در سامانه به واسطه فضای مدیریتی به راحتی انجام می‌شود. امکان نظارت برای دستگاه‌های متولی مانند کمیسیون کشاورزی نیز تعریف نشده است.
 
امروز حبیب اسدالله‌نژاد، نایب رئیس کانون سراسری مرغ داران گوشتی کشور در گفت‌وگو با ایلنا خبر داد که امکان دریافت مستقیم نهاده‌ها برای مرغداران خرد فراهم شده است.
 
وی ادامه داد: از ابتدای این ماه وزارت جهادکشاورزی اعلام کرد که مرغداران خرد می‌توانند با مراجعه به سامانه بازارگاه نهاده‌های مورد نیاز خود را ثبت سفارش کنند.
 
به گفته اسدالله‌نژاد؛ تا کنون تعداد زیادی از مرغداران اقدام به ثبت سفارش کرده و اکنون منتظر اعلام زمان تحویل نهاده‌ها هستند.
 
وی میزان تحویل نهاده به ازای هر مرغ گوشتی را 4 کیلوگرم برای یک دوره 40 روزه عنوان کرد.
 
اسدالله‌نژاد تاکید کرد: با توجه به اعتراض مرغداران درباره میزان ناکافی نهاده‌های تحویلی و در نظر گرفتن دوره 40 روز به زودی این ارقام اصلاح خواهد شد.
 
وی از دیگر ایرادهای وارده بر سامانه بازرگاه را طولانی بودن فرایند تحویل نهاده به مرغداران عنوان کرد که با توجه به نیاز روزانه آن‌ها به تامین خوراک مورد نیاز، باید تحویل‌ها در کوتاه‌ترین زمان انجام شود.
 
به گزارش ایلنا؛ زمانی که کالا را در «بازارگاه» عرضه می‌کنید حدود یک هفته تا ۱۰ روز طول می‌کشد تا دارندگان حواله و مصرف کنندگان و واحد‌های تولیدی مراجعه و به خرید کالا اقدام کنند و این طولانی شدن فرآیند در تضاد با اهداف تسریع در توزیع کالا‌های اساسی است.
(سه شنبه ۶ آبان ۱۳۹۹) ۱۳:۰۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها