سه شنبه / ۶ آبان ۱۳۹۹ / ۰۸:۲۹
سرویس : شیرینی و شکلات
کد خبر : ۹۷۷۸۷
گزارشگر : ۳۵۱۶
ایلنا
سرویس شیرینی و شکلات

۷۰ درصد کارگران قنادی‌ها بیکار شده‌اند/ صادرات شیرینی صفر شد/ روغن پیدا نمی‌کنیم

رییس اتحادیه قنادان جنوب تهران اظهار کرد: با هزینه‌های امروز و تعطیلی‌ها، کار برای قنادها صرفه اقتصادی ندارد. سال پیش بخش زیادی از تولید قنادان فروش نرفت در نتیجه ۷۰ درصد کارگران قنادی‌ها بیکار شده‌اند. به خاطر این گرانی‌ها بیشتر از ۶۰ درصد تقاضای شیرینی کاهش یافته است.

محمد بی‌بلا در مورد آخرین وضعیت مواد اولیه قنادی اظهار داشت: مواد اولیه را نمی‌توانیم مستقیم تهیه کنیم و حتما باید از واسطه بگیریم. مثلا روغن را اصلا پیدا نمی‌کنیم، روغنی که 120-130 هزار تومان است را تقریبا 700-800 هزار تومان خرید می‌کنیم و جالب اینکه تولید تیرماه است و  نشان دهنده احتکار. البته همین هم در بازار موجود نیست.
 
وی اظهار داشت: شیرینی خامه‌ای الان کیلویی 48 هزار تومان است در حالیکه اگر مواد اولیه را مستقیم از کارخانه بگیریم، می‌توانیم 10 تا 12 هزار تومان ارزان‌تر بفروشیم. آردی که سه ماه پیش 110 تا 150 هزار تومان می‌خریدیم الان 250 هزار تومان شده است. البته این گرانی مربوط به کارخانه نبوده بلکه واسطه خریده و احتکار کرده است.
 
بی‌بلا افزود: با هزینه‌های امروز و تعطیلی‌ها، ادامه فعالیت برای قنادها صرفه اقتصادی ندارد. سال پیش بخش زیادی از تولید قنادان فروش نرفت در نتیجه 70 درصد کارگران قنادی‌ها بیکار شده‌اند. به خاطر این گرانی‌ها بیشتر از 60 درصد از تقاضای شیرینی کاهش یافته است.
 
وی افزود: 50 درصد از قنادهای جنوب تهران کارگاه خود را تعطیل کرده‌اند و بعضی نیز خود مغازه‌ها بسته‌اند. در شهر ری بین 20 تا 25 قنادی بزرگ کلا جمع‌آوری کرده‌اند و تغییر شغل داده‌اند. جنوب تهران بین 600 تا 700 قنادی، آجیل و خشکبار فعالیت دارند.
 
رییس اتحادیه قنادان جنوب تهران در مورد صادرات گفت: قبلا وضعیت صادرات شیرینی خوب بود. شکلات کاکائویی، گز، شیرینی‌های ریز خشک به عراق، افغانستان و بخشی هم به کانادا و انگلیس صادرات داشتیم اما الان صادرات کاملا صفر شده است.
 
وی  تصریح کرد:‌ بیشتر مواد اولیه شیرینی تولید خودمان است، پس ارتباطی به تحریم ندارد و به خاطر دلال‌ها افزایش قیمت اتفاق می‌افتد. تولیدکننده‌ای داریم که سال گذشته بالای 100 نفر در کارگاه او کار می‌کردند امروز تعداد کارگران او به ده نفر رسیده است.
 
بی‌بلا همچنین اضافه کرد: اینکه مسئولان به راحتی می‌گویند قنادی‌ها تعطیل شوند، به این فکر نمی‌کنند که قنادان چطور پول قبض یا مالیات بدهند؟ چطور مترو و ترمینال را رها کردید و دست روی اصناف گذاشته‌اید؟ مالیات، فیش آب و برق همه سرجای خود مانده است. تقاضا داریم که بررسی شود؛ چه تجمعی در قنادی یا بستنی‌فروشی رخ می‌دهد؟ الان قنادان چک‌هایشان را جابه‌جا می کنند، مسئولان که تعطیل می‌کنند فکر چک‌های افراد هستند؟
 
وی اظهار داشت: اگر این وضعیت ادامه پیدا کند، همه قنادی‌ها جمع‌آوری می‌کنند و به واسطه‌گری می‌پردازند. صنف قناد اگر اینطور ادامه دهد یک سال دوام نمی‌آورد. کرونا و حمایت نشدن دست به دست هم دادند تا وضعیت را بدتر کنند. دو ماه پیش قیمت شیرینی 15 هزار تومان گران شد اما الان دیگر قدرت خرید مردم اجازه نمی‌دهد که گرانتر شود.
 
بی‌بلا خاطرنشان کرد: نباید بین تولیدکننده و مصرف‌کننده مواد اولیه واسطه‌ای وجود داشته باشد، ادامه حیات قنادان بسته به این است که دست واسطه‌ها قطع شود در این صورت از بیکاری 70 درصد کارگر این صنف جلوگیری می‌شود.
 
وی افزود: مسئولان می‌گویند وام 12 درصدی به اصناف آسیب دیده از کرونا تخصیص می‌یابد، اما تا حالا کسی نگرفته است
 
بی‌بلا در پایان اضافه کرد: همه شیرینی‌جات حرارت بین 280 تا 380 درجه سانتی گراد می‌بینند و دیگر ویروسی نمی‌تواند زنده بماند، ماموران بهداشت هم مرتب بازدید می‌کنند. در جنوب تهران هفته‌ای دوبار بازرسی انجام می‌شود، ما هم از طرف اتحادیه بازرس داریم و تا کنون مشکلی در این زمینه نبوده است.
(سه شنبه ۶ آبان ۱۳۹۹) ۰۸:۲۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها