دوشنبه / ۵ آبان ۱۳۹۹ / ۱۰:۰۲
سرویس : تغذیه و سلامتی
کد خبر : ۹۷۷۵۸
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس تغذیه و سلامتی

مصرف سویا در کاهش ابتلا به زوال عقل موثر است

بر اساس یک یافته جدید، متابولیت تولید شده پس از مصرف سویا در رژیم غذایی ممکن است موجب کاهش فاکتور پرخطر اصلی زوال عقل شود.

محققان دانشگاه پیتزبرگ آمریکا دریافتند مردان و زنان مسن ژاپنی که سویا مصرف می‌کردند میزان کم آسیب در ماده سفید مغزشان مشاهده شد.
«آکیرا سکیکاوا»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «ضایعات ماده سفید مغز از فاکتورهای پرخطر اصلی زوال شناختی، زوال عقل و مرگ به هر علتی است.»
وی در ادامه می‌افزاید: «ما دریافتیم در افرادی که سویا مصرف نمی‌کردند در مقایسه با مصرف کنندگان سویا، وجود ضایعات ماده سفید مغز ۵۰ درصد بیشتر بود.»
به گفته محققان، مصرف سویا موجب تولید متابولیتی از طریق برخی انواع باکتری‌های روده می‌شود که در کاهش ابتلاء به زوال عقل مؤثر است.
تیم تحقیقاتی در این مطالعه، سطح متابولیت سویا خون ۹۱ شرکت کننده پیر ژاپنی را اندازه گیری کردند. شرکت کنندگان بر اساس وضعیت میزان این متابولیت طبقه بندی شدند و سپس ۶ تا ۹ سال بعد تحت تصویربرداری از مغز قرار گرفتند تا سطح ضایعات ماده سفید و رسوبات آمیلوئیدبتا، که علت مولکولی مشکوک بیماری آلزایمر است، تشخیص داده شود.
محققان دریافتند به نظر نمی‌رسد که تولید متابولیت ناشی از سویا بر میزان آمیلوئیدبتا رسوب شده در مغز تأثیر گذارد، اما با کاهش حجم ضایعات ماده سفید مغز ارتباط دارد.
این تیم همچنین پی برد که مقادیر بالای ایزوفلاونهای موجود در سویا، هیچ تأثیری بر روی سطح ضایعات ماده سفید یا آمیلوئیدبتا ندارد.
 
(دوشنبه ۵ آبان ۱۳۹۹) ۱۰:۰۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها