یکشنبه / ۴ آبان ۱۳۹۹ / ۱۴:۴۳
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۹۷۷۴۳
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایلنا
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

اختلاف ۱۰ هزار تومانی از تولید تا بازار گوجه فرنگی/ گران‌فروشی را پای کشاورزان ننویسید

در حال حاضر هر کیلوگرم گوجه فرنگی در بازار مصرف ۹ تا ۱۱ هزار تومان به فروش می‌رسد. به گفته فعالان حوزه تولید هر کیلوگرم از این محصول در فصل برداشت یک هزار تا هزار و ۵۰۰ تومان از کشاورزان خریداری شده است.

بازار محصولات سبزی و صیفی این روزها با افزایش قیمت بسیار زیادی روبه‌رو شده است. تغییر فصل و ورود به پاییز، با کاهش عرضه محصولات تابستانی از دلایل عمده افزایش قیمت این محصولات عنوان می‌شود، اما بررسی قیمت خرید محصولات از کشاورزان و قیمت عرضه در این روزها نشان می‌دهد تنها مقصر این شرایط تغییر فصل نیست.
 قیمت محصولات سبزی و صیفی از جمله گوجه فرنگی و پیاز در روزهای اخیر افزایش قابل توجه‌ای داشته است. کارشناسان بخشی از این افزایش قیمت را مربوط کاهش تولید و عرضه آن‌ها با آغاز فصل سرما می‌دانند، اما تفاوت قیمت خرید محصول از کشاورزان تا قیمت عرضه آنچنان زیاد است که قیمت‌های کنونی را می‌توان قیمت‌های غیر منطقی دانست.
 محمد شفیع ملک‌زاده، رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی کشور، معتقد است هر چند تغییر فصل بر افزایش قیمت‌ محصولات سبزی و صیفی موثر است اما قیمت‌های کنونی این محصولات در بازار قابل قبول نیست.
وی یادآور شد: عمده محصولات سبزی و صیفی در فضای باز تولید می‌شود به همین دلیل تحت تاثیر تغییرات دمای محیط قرار می‌گیرد.  
ملک زاده ادامه داد: از شهریور تا انتهای پاییز میزان تولید محصولات سبزی و صیفی کاهش می‌یابد در نتیجه عرضه نیز کاهش دارد.
به گفته وی؛ به رغم کاهش عرضه به دلیل کاهش تولید قیمت‌های کنونی محصولت سبزی و صیفی در بازار مصرف قابل قبول نیست.
ملک زاده تاکید کرد: به طور مثال گوجه فرنگی که در بازار به قیمت هر کیلوگرم 9 تا 11 هزار تومان عرضه می‌شود در فصل برداشت از کشاورزان یک هزار تا یک هزار و 500 تومان خریداری شده است.
وی اظهار کرد: واسطه‌ها و تجار افزایش هزینه سردخانه و نگهداری را بهانه افزایش قیمت عنوان می‌کنند، اما افزایش 10 برابری قیمت منطقی نیست.
ملک زاده با بیان اینکه گران فروشی را به پای کشاورزان ننویسید، افزود: محصولات کشاورزی فسادپذیر هستند و کشاورزان امکان نگهداری آن‌ها را ندارند به همین دلیل به اجبار در فصل برداشت به هر قیمتی که دلالان به آن‌ها تحمیل کنند محصول خود را می‌فروشند.
وی گفت: تاجران و دلالان محصولی که با قیمت نازل از کشاورز خریداری کرده‌اند با قیمت‌های بسیار بالاتر در بازار عرضه می‌کنند و نظارتی بر آن نیست.
 
(یکشنبه ۴ آبان ۱۳۹۹) ۱۴:۴۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها