یکشنبه / ۴ آبان ۱۳۹۹ / ۱۴:۳۲
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۹۷۷۳۸
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

چرا زعفران کشاورزان به قیمت مصوب خریداری نمی‌شود؟

در حالی که قیمت مصوب هرکیلو زعفران ۲۰ میلیون تومان است اما به دلایل مختلف، قیمت این محصول در بازار تا حد ۹ میلیون تومان افت کرده است.

محسن زنگنه نماینده مجلس شورای اسلامی در برنامه گفت‌و‌گوی ۱۸:۳۰ شبکه خبر در خصوص دلایل خریداری نشدن زعفران کشاورزان به قیمت مصوب، تصریح کرد: رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران این محصول را به قیمت هرکیلوگرم ۹ میلیون تومان می‌خرد، درحالی که قیمت مصوب ۲۰ میلیون تومان است. همین افراد زعفران را به قیمت ۱۵۰۰ دلار (بیش از ۴۰ میلیون تومان) صادر می‌کنند.

او افزود: کشاورزی که برای هر کیلوگرم زعفران حداقل ۱۲ میلیون تومان هزینه کرده، چاره‌ای جز فروش دسترنج یکساله اش به هر قیمتی که خریدار عمده تعیین کرده، ندارد.

این نماینده مجلس گفت: امکان دریافت وام برای خریداران عمده زعفران فراهم است، اما شورای ملی زعفران به تعهداتش عمل نمی‌کند.

او با بیان این که در مورد محصول زعفران باید کار‌های اساسی و بنیادی زیادی صورت گیرد گفت: ابتدا در زمینه کاشت، داشت و برداشت این محصول باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود تا زعفران تولید شده به استاندارد‌های روز دنیا نزدیک شود که متولی این امر نیز جهاد کشاورزی است.

 زنگنه گفت: موضوع دیگری که باید درباره زعفران به آن توجه شود قیمت‌گذاری و مدیریت توزیع، صادرات و فروش این محصول است که در این باره جلسات زیادی با تولیدکنندگان، صادرکنندگان عمده و همچنین شورای ملی زعفران و اتحادیه صادرکنندگان برگزار شده است.

او ادامه داد: آنچه مجلس یازدهم در مورد زعفران باید انجام دهد بازنگری در قوانین مربوط به صادرات این محصول و هدفمندکردن آنهاست، زیرا صادرات بی برنامه و بدون استاندارد در مقابل سودآوری بالای این محصول باعث شده که هر چند بیش‌از ۹۰ درصد زعفران دنیا در ایران و به ویژه خراسان رضوی تولید می‌شود، اما از لحاظ قیمتی و ارزش افزوده‌ای که وارد کشور می‌شود قابل توجه نیست.

قیمت فعلی خرید زعفران از کشاورزان منصفانه نیست

احتشام رئیس شورای ملی زعفران هم در ادامه برنامه  اعلام کرد: همه ما قبول داریم که قیمت فعلی برای خرید زعفران از کشاورزان منصفانه نیست.

احتشام افزود: حدود یک هفته زعفران به قیمت مصوب (حدود ۲۰ میلیون تومان) از کشاورزان خریداری شد، اما قرار بود تسهیلات هزار میلیارد تومانی به بازار تزریق شود، که به دلیل بروکراسی‌های بانکی محقق نشد.

خسارت چندصد میلیون تومانی زعفران کاران با افت قیمت خرید تضمینی

زینلی، مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی در ادامه تصریح کرد: ما حامی تولیدکنندگان هستیم و از مشکلات به وجود آمده برای کشاورزان خیلی ناراحتیم.

او ادامه داد: نگرانیم که با همکاری نکردن اتحادیه ها، کشاورزان دچار ضرر‌های چندصد میلیونی شوند. متاسفانه این تشکل‌ها با به جا نیاوردن این تعهدات، موجبات ضرر و زیان کشاورزان و همچنین افت شدید قیمت زعفران را فراهم آورده اند.

زینلی گفت: در چند روز اخیر با توجه به چالش‌های به وجود آمده در خرید تضمینی این محصول، کشاورزان خسارت قابل توجهی دیده اند به طوری که روزانه بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان ضرر کشاورزان به واسطه محقق نشدن خرید تضمینی است.

(یکشنبه ۴ آبان ۱۳۹۹) ۱۴:۳۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها