شنبه / ۳ آبان ۱۳۹۹ / ۱۹:۲۲
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۹۷۷۳۲
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

بخش خصوصی به تعهداتش در خرید تضمینی زعفران عمل نکرد

مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی گفت: با محقق نشدن تعهدات بخش خصوصی زعفران مبنی بر خرید تضمینی زعفران، قیمت این محصول افت کرده و به دست دلالان افتاده است.

حسین زینلی با بیان این که امسال تشکل‌های خصوصی شامل شورای ملی زعفران و اتحادیه صادرکنندگان به خرید تضمینی زعفران از کشاورزان متعهد شدند، افزود: متأسفانه این تشکل‌ها با به جا نیاوردن این تعهدات، موجبات ضرر و زیان کشاورزان و همچنین افت شدید قیمت زعفران را فراهم آوردند.
وی گفت: همه ساله وزارت جهاد کشاورزی برای این که قیمت این محصول افت نکند و کشاورزان متضرر نشوند، سازمان تعاون روستایی را مکلف به خرید تضمینی زعفران از کشاورزان می‌کرد و این خرید تضمینی در مهرماه انجام می‌پذیرفت.
مجری طرح گیاهان دارویی گفت: قیمت این خرید تضمینی هم بر اساس جمع بندی نظرات هیأتی متشکل از نمایندگان مجلس، نمایندگان تولیدکنندگان و صادرکنندگان و نمایندگان وزارت جهاد کشاورزی تعیین می‌شد.
وی افزود: در چند سال گذشته شورای ملی زعفران و اتحادیه صادرکنندگان همواره بر دولت خرده می‌گرفتند که خرید تضمینی زعفران توسط سازمان تعاون روستایی موجب ایجاد مشکلاتی در بازار این محصول می‌شود.
زینلی گفت: در همین راستا امسال با حمایت نمایندگان مجلس، در تاریخ ۱۲ مهرماه جلسه‌ای با حضور نمایندگان شورای ملی زعفران و مجموعه از صادرکنندگان در اتاق بازرگانی شکل گرفت و قیمت زعفران به ازای هر کیلو گل تَر، ۱۵۰ هزار تومان و به ازای هر کیلو پوشال ۱۶ میلیون تومان و به ازای هر کیلو نگین زعفران ۲۰ میلیون تومان تعیین شد و با موافقت وزارت جهاد کشاورزی این تشکل‌ها متعهد شدند که خرید تضمینی زعفران را آن‌ها امسال برعهده بگیرند و در همین راستا تعهد نامه‌ی خرید تضمینی زعفران نیز به امضا رسید.
وی افزود: متأسفانه در حالی که به اوج تولید گل زعفران نزدیک می‌شویم شاهد آن هستیم که تعهدات داده شده درباره خرید تضمینی زعفران از طرف بخش خصوصی تحقق نیافته و در حال حاضر قیمت این گل زعفران به ۶۰ تا ۷۰ هزار تومان نزول کرده که این موضوع موجبات ضرر و زیان کشاورزان را فراهم آورده است و باعث شده تا دلالان با سو استفاده از فرصت این محصول با ارزش را به نازل‌ترین قیمت از کشاورزان خریداری کنند.
زینلی گفت: در چند روز اخیر با توجه به چالش‌های به وجود آمده در خرید تضمینی این محصول، کشاورزان خسارت قابل توجهی دیده‌اند به طوری که روزانه بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان ضرر کشاورزان به واسطه محقق نشدن خرید تضمینی است.
وی افزود: اعتقاد داریم که بخش خصوصی هر چه سریع‌تر می‌بایست به تعهدات خود در قبال خرید تضمینی زعفران عمل کند، تا کشاورزان در این حوزه دچار ضرر و زیان نشوند و همچنین با توجه به اینکه بانی شکل گیری این تعهدنامه، نمایندگان مجلس بودند می‌بایست مجلس شورای اسلامی بر اجرای مفاد این تعهدنامه نظارت داشته باشد.
مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی گفت: اگر تعهدات بخش خصوصی انجام نشود، وزارت جهاد کشاورزی با برگزاری جلسه‌ای در آخر هفته، مجدداً به موضوع تضمینی زعفران ورود می‌کند و خرید تضمینی را از کشاورزان آغاز می‌کند تا آن‌ها بیش از آن دچار ضرر و زیان نشوند.
زینلی تاکید کرد: دولت هزار میلیارد تومان وام با نرخ سود ۱۵ درصد از طریق سه بانک عامل در دسترس تشکل‌ها قرار داده است تا بتوانند خرید تضمینی زعفران را انجام دهند، اما علی رغم همه این‌ها همچنان خرید تضمینی توسط تشکل‌ها به وقوع نپیوسته است.
وی افزود: البته پیگیری‌ها از طریق وزارت جهاد کشاورزی ادامه دارد و در کوتاه‌ترین زمان، جلسه‌ای با رئیس شورای ملی زعفران هم خواهیم داشت و درباره موضوعات به وجود آمده صحبت کنیم.
زینلی گفت: در حال حاضر برداشت گل زعفران به صورت روزانه رشد تصاعدی دارد و این موضوع فرصتی برای دلالان شده است که به عرصه ورود کنند و زعفران را در مناطق تولید با حداقل قیمت از کشاورزان خریداری کنند.
رشد ۳۰ تنی تولید زعفران نسبت به مدت مشابه سال گذشته
مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی گفت: امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته تولید زعفران رشد ۳۰ تنی داشته و امیدواریم بتوانیم ۵۰۰ تن زعفران در کشور تولید کنیم. ضمن اینکه مکانیزه کردن تولید زعفران در اولویت وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد.
وی افزود: سازندگان بسیار خوبی به این حوزه ورود کرده‌اند و چند نوع دستگاه مختلف برای برداشت گل زعفران قرار است به بهره برداری برسد که این موضوع موجبات کاهش هزینه تولید را فراهم می‌آورد.
زینلی تاکید کرد: برای اولین در جهان دستگاه هوشمند جداسازی کلاله از گل، در ایران ساخته شده و به صورت آزمایشی در شهرستان زاغه به کار گرفته شده است. مراحل اولیه تاییدیه‌های این دستگاه به انجام رسیده و مراحل نهایی نیز در حال سپری شدن است.
مجری طرح گیاهان دارویی با اشاره به این که برنامه فرآوری زعفران نیز در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته است ‏، گفت: سامانه‌های فرآوری بسیاری آماده شده‌اند و چند شرکت پای کار آمده‌اند و قرار شده زعفران به صورت خالص دربیاید تا هم صادرات افزایش پیدا کند و هم ماندگاری بیشتری داشته باشد، ضمن این که در این صورت ارزش افزوده این محصول نیز بیشتر می‌شود.
وی گفت: اعتقاد داریم که می‌بایست فرآوری روی بسته بندی‌های کوچک مقیاس انجام گیرد و در حال حاضر با اقدامات انجام شده، ظرفیت بسته بندی بیش از هزار تن زعفران در سال ایجاد شده است.
زینلی افزود: با این اقدامات زنجیره تولید زعفران کامل شده و در حال حاضر فقط نیاز به حمایت مالی یارانه‌ای داریم تا سیستم مکانیزه شود که با مکانیزه شدن سیستم می‌توانیم سالانه حداقل دو میلیارد دلار ارزآوری برای کشور از طریق صادرات زعفران داشته باشیم، ضمن این که می‌بایست روی تنوع محصولات و گسترش بازار نیز تمرکز کنیم.
 
(شنبه ۳ آبان ۱۳۹۹) ۱۹:۲۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها