شنبه / ۳ آبان ۱۳۹۹ / ۱۶:۱۲
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۹۷۷۱۶
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

تولید پنبه ۲۰ درصد رشد یافت

مجری طرح پنبه وزارت جهاد کشاورزی گفت: بررسی عملکرد در واحد سطح زیر کشت پنبه، نشان دهنده افزایش تولید این محصول در یک سال گذشته و تحقق رشد ۲۰ درصدی است.

« ابراهیم هزار جریبی » افزود: امسال سطح زیرکشت پنبه به ۹۸ هزار و ۸۰۰ هکتار رسیده که این رقم نسبت به سال گذشته رشد ۱۰ درصدی دارد، ضمن اینکه، پایین‌ترین سطح کشت پنبه در کشور ۷۰ هزار هکتار بوده و اکنون نسبت به این میزان نیز سطح زیر کشت ۳۰ هزار هکتار بهبود دارد.
وی اضافه کرد: امسال، هم سطح زیر کشت افزایش یافته و کیفیت مزارع نیز نسبت به سال گذشته مناسب‌تر شده، به طوری که میزان عملکرد به دو هزار و ۷۰۰ کیلو گرم در هکتار رسیده است و این میزان نسبت به سال گذشته افزایش ۲۰۰ کیلو گرمی را نشان می‌دهد.
مجری طرح پنبه وزارت جهاد کشاورزی پیش بینی کرد: امسال ۲۷۰ هزار تن وش از مزارع پنبه تهیه شود که این محصول در کارخانجات پنبه پاک کنی تصفیه می‌شود و الیاف آن در صنایع نساجی برای تولید نخ استفاده می‌شود.
هزارجریبی افزود: براساس پیش بینی‌ها ۸۱ هزار تن الیاف امسال برای صنایع ریسندگی تهیه می‌شود که سال گذشته این رقم ۷۰ هزار تن بود و به این ترتیب خودکفایی در این حوزه از ۵۸ درصد در سال گذشته به ۶۸ درصد برای امسال می‌رسد که باوجود تحریم و محدودیت‌های ارزی این رشد مواد اولیه صنایع ریسندگی مطلوب به نظر می‌رسد.
وی افزود: همچنین از پنبه دانه در صنایع روغن کشی و کنجاله دام نیز استفاده می‌شود که ارقام تولید امسال نوید سال‌های بهتری را برای زراعت پنبه در آینده می‌دهد.
مجری طرح پنبه وزارت جهاد کشاورزی گفت: این افزایش کشت به این دلیل است که پنبه جزو محصولات اولویت دار جهش تولید مورد توجه دولت و وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته است که این با واقعی شدن قیمت ارز و بسته شدن راه برای واردات بی رویه، تمایل کشاورزان را برای کاشت این محصول بیشتر کرده و از سوی دیگر استفاده از بذرهای اصلاح شده عملکرد واحد سطح را درخصوص این محصول بالا برده است.
هزار جریبی با اشاره به اینکه برنامه ریزی سطح زیر کشت پنبه برای سال آینده ۱۵۰ هزار هکتار است، افزود: این رقم یعنی رشد ۵۰ درصدی در کشت پنبه را نشان می‌دهد که در صورت تحقق به افزایش ضریب خودکفایی در صنایع ریسندگی، کمک شایانی می‌کند.
سیاست وزارت جهاد کشاورزی این است که طبق برنامه تا افق ۱۴۰۴ بالغ بر ۱۰۰ درصد نیاز پنبه کشور از تولیدات داخلی تامین شود.
براساس برنامه ششم توسعه ( ۱۴۰۰ - ۱۳۹۶) از ۱۰۰ هزار هکتار پیش بینی سطح زیر کشت پنبه، ۴۰ هزار هکتار کشت نشایی و ۶۰ هزار هکتار کشت مستقیم انجام می شود.
پنبه یک محصول کشاورزی ‌تشکیل‌شده از الیافی نرم و پف‌دار است که درون کپسولی به دور تخم‌های گیاه پنبه می‌روید که از الیاف پوشاننده دانه گیاه پنبه (با نام علمی Gossypium) به دست می‌آید.
گیاه پنبه بومی مناطق گرمسیری و نیمه‌گرمسیری سراسر جهان شامل قاره آمریکا، آفریقا و هند است و بیشترین تنوع پنبه‌های وحشی نخست در مکزیک، و سپس در استرالیا و آفریقا یافت می‌شود.
بخش‌هایی از الیاف پنبه در کاوش‌های باستان‌شناسی مربوط به پنج هزار پیش از میلاد در مکزیک و تمدن دره سند (پاکستان امروزی) پیدا شده‌اند.
پنبه از مهم‌ترین و پرکاربردترین الیاف طبیعی در صنعت نساجی است .
براساس آمارها،‌ ۲۵ میلیون تن پنبه در سال تولید می‌شود که این میزان برابر با سطح زیر کشت ۲٫۵ درصد از زمین‌های کشاورزی جهان است همچنین چین بزرگترین تولیدکننده پنبه در جهان به شمار می رود که بیشتر پنبه تولیدیش در داخل کشور به مصرف می‌رسد و ایالات متحده آمریکا برای سال‌های متمادی بزرگترین صادرکننده پنبه در جهان بوده است.
 
(شنبه ۳ آبان ۱۳۹۹) ۱۶:۱۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها